ח"כים יקרים: היו קשובים, צייצנים וצפו ב"פולישוק"

הפעילות הפרלמנטרית מורכבת. הנה כמה טיפים לחברי הכנסת החדשים

קסניה סבטלובה / צילום: דוברות הכנסת
קסניה סבטלובה / צילום: דוברות הכנסת

בעוד מספר ימים תתקיים בכנסת השבעתם של 47 ח"כים החדשים. הם יכנסו למשכן שם תצפה להם המולה האופיינית ליום ההשבעה - בני המשפחה הנרגשים, מיליון טפסים למלא וכמובן השיא, רגע ההשבעה. לאחר מכן הח"כים יוזמנו לתדרוך קצר, יחלקו להם את התקנון וזהו, יוצאים לדרך. אבל איך מתמודדים עם הלוביסטים, כיצד מתנהלים מול כתבים ואיך מסייעים למאות אזרחים שפונים אליכם לקבלת עזרה?

כמו רבים, הגעתי לכנסת בלי שהכרתי את הזרמים הנסתרים ולקח לי זמן כדי להבין את התהליכים. הנה כמה טיפים לקדנציה מוצלחת.

תתמקדו. סמנו מספר תחומים בהם תעסקו והסתערו עליהם. בכל יום יפנו אליכם עם נושאים חדשים ויוזמות שונות. זה מפתה - אבל עדיף לוותר ולהגדיר מראש את תחומי עיסוק.

היזהרו מלוביסטים. עדיף להכריז שהם לא דורכים בלשכה. אם יש להם הצעות - שישלחו במייל כמו כולם. בכל מקרה יתפסו אתכם במסדרון או במזנון וינסו לשכנע. בד"כ מה שינסו לדחוף לכם - נוגד את האינטרס הציבורי.

דברו בשקט. להרבה אנשים בכנסת צעקות, עלבונות והתקפות הם דרך חיים. הם יעליבו אתכם בערוץ הכנסת או במליאה, ואחר כך יחייכו בלבביות. זה משחק. נסו לא להיגרר.

תפתחו עור של פיל. מהר מאוד תגלו שאתם באופן אישי רצחתם את יצחק רבין, חטפתם את ילדי תימן, פיניתם יישובים או העלבתם "ציבורים". תמיד תהיו אשמים בכל מה שעשתה המפלגה שלכם בעבר. אל תתעלמו, תתייחסו לנושאים הללו בכובד ראש ותתנו תשובות הולמות.

העוזר אינו אשם. בלשכתכם יעבדו 3 יועצים פרלמנטריים. אחד מהם בסופו של דבר יענה בטלפון בצורה לא מנומסת, יקליד סטטוס עם טעויות כתיב או יגיש דוח עם מידע שגוי. כל זה - עליכם, כי אתם בחזית. ברוב המקרים לא תהיה ברירה אלא לאמץ את הטעות ולחיות עם זה.

תהיו "צייצנים". תהיו בפייסבוק כי הרוב עדיין שם, באינסטגרם כי הבוחרים של מחר שם, ובטוויטר כי הברנז'ה שם. אבל תהיו זהירים ואל תתנו לרגשות לנהל אתכם. הכלל הוא - שבע פעמים לחשוב ורק פעם אחת להקליד. אחרת תדעו מהו לינץ' ב-280 תווים.

הכי טוב בבית. יזמינו אתכם לחו"ל על מנת לייצג את הכנסת. אל תיסעו הרבה, אל תיסעו בימי המליאה ותבדקו את זהות המזמין ואת מהות הכנס. לעתים מאחורי שלט נאה מסתתרת לה כת תימהונית או ארגון קיצוני.

תיק תקשורת. תכירו את הכתבים. תהיו מוכנים לביקורת ומתקפה - לפעמים בצדק, לפעמים בלי שום סיבה. ועדיין - העיתונות היא כלב השמירה של הדמוקרטיה. תעבדו אתם, לא נגדם.

עזרה לזולת. יגיעו אליכם אלפי פניות ציבור. כדאי להיוועץ באחד הח"כים הוותיקים וצוותו כיצד להתנהל בעניין זה. תדעו להפנות לארגונים המתמחים בתחומים הרלוונטיים, להפעיל את כוחכם במקומות הנחוצים וגם לשלוף מתוך פניות הציבור נושאים רחבים, שיכולים להפוך לחוק או הצעה לסדר.

צפו ב"פולישוק" וב"בית הלבן". זה דומה, ולעתים אף יותר גרוע. תגיעו למליאה ותגלו שהכניסו ללו"ז חוקים חדשים ותבינו שהצעות החוק שלכם נדחות במחי יד, שפקידים בכירים לא באים לדיוני הוועדות ושאתם נואמים באולם ריק מאדם.

הכנסת וסיעותיה צריכות להשקיע יותר בעזרה לח"כים להבין את תפקידם, ולמרות זאת - מי ייתן ותצליחו בעבודתכם למען כלל הציבור במדינת ישראל.

הכותבת הייתה חברת כנסת מטעם העבודה בכנסת ה-20