בכירי האוצר במתח: איזה תיק ייקח כחלון והאם ירון זליכה ימונה למנכ"ל האוצר

האם כחלון יחזור אל האוצר או לא? האם זליכה ימונה למנכ"ל האוצר? השאלות האלו מעסיקות את הבכירים באוצר והם מנחשים, מנתחים, וגם עסוקים בהערכות ובספקולציות • וגם כחלון אם ישוב לאוצר, זוהי שיבה עם ארבעה מנדטים בלבד • פרשנות

משה כחלון / צילום: שלומי יוסף
משה כחלון / צילום: שלומי יוסף

חוזר או לא חוזר. נשאר או עוזב. בניין משרד האוצר בירושלים היה שומם השבוע, אבל הבכירים היו עסוקים מעל הראש בניחושים, בניתוחים, בהערכות ובספקולציות - כולן סביב שאלה אחת ויחידה: האם שר האוצר משה כחלון ימשיך לעוד קדנציה, ומי יישאר במשרד האוצר ומי יגיע, בכל אחד משני התרחישים.

אפשר לחלק בגסות את הבכירים לשני מחנות. מקורבי השר ונאמניו טוענים שהוא חוזר בוודאות. שהכול נסגר בין כחלון לראש הממשלה בנימין נתניהו כבר למחרת היום שבו נודעו תוצאות הבחירות. אחרים ספקנים יותר. הם מעריכים שיש סבירות של 50% בלבד שכחלון יחזור. דיווחי הכתבים הפוליטיים השבוע, שלפיהם משרת שר החוץ היא גם אופציה, הציתו מחדש תקוות שגוועו אחרי הבחירות.

הבעיה העיקרית עם תיק האוצר היא שכחלון חוזר אליו עם 4 מנדטים בלבד. השותף הבכיר בממשלה הקודמת יצטרך להתמודד בממשלה הנוכחית עם סחטנות של שותפים קואליציוניים שגודלם כפול משלו, כמו ש"ס ויהדות התורה. בלי גיבוי מלא ומוחלט של ראש הממשלה, המשימה הזאת כמעט בלתי אפשרית, אלא אם כן כולנו תתמזג עם הליכוד. מיזוג כזה נראה השבוע רחוק במיוחד, על רקע אולטימטום של ח"כ רועי פולקמן ואחרים במפלגה.

מצד שני, תיק החוץ נראה מהלך הגיוני אם כחלון מעוניין להתמודד יום אחד על הנהגת המדינה. תיק החוץ מוסיף לרזומה של כחלון את הצד המדיני, מעניק לו חשיפה חיובית ואוהדת ומשאיר לו שפע זמן פנוי לחדש ולהעמיק את מערכת הקשרים עם חברי מפלגת השלטון שהביאה לו את המקום הראשון בפריימריז של הליכוד ב-2006.

האם ההיגיון הפוליטי יכריע אצל כחלון, או המחויבות למילה שנתן והחשש להסתכל בעיניהם של זוגות צעירים במקרה ששר אוצר חדש יפסיק את "מחיר למשתכן", התוכנית היקרה כל כך ללבו.

חזרתו של כחלון לאוצר תהיה כרוכה בהחלפת הממונה על התקציבים והמנכ"ל הנוכחיים. כחלון היה רוצה לראות את החשב הכללי לשעבר ירון זליכה בתפקיד מנכ"ל המשרד. אם זליכה יחזור לאוצר, זה יהיה רק כדי לחולל מהפכה. זליכה סבור, למשל, שצריך להחליף את כל הצמרת הנוכחית של אגף התקציבים במנהלי כספים מהשוק הפרטי או בבוגרי אגף החשב הכללי. אם זליכה יחזור, גם באוצר יתגעגעו לאיילת שקד.

נערה ממש אוצר. "רק האזרח הקטן צריך לשלם מסים". המשפט הזה שאמרה המיליארדרית האמריקאית ליאונה הלמסלי, שהורשעה בעבירות מס ענקיות, הפך אותה לאשה השנואה ביותר בארה"ב. בר רפאלי, שההליך האזרחי נגדה הוכרע השבוע בבית המשפט המחוזי, זוכה בישראל לאהבה ללא גבולות. השבוע חשף "גלובס" שהיא חויבה לשלם 16 מיליון שקל בגין הכנסות בהיקף של עשרות מיליונים. כשאדם אינו משלם מס, הוא למעשה גונב מקופת המדינה השייכת לכולנו, אבל הציבור בישראל יסלח לרפאלי כפי שסלח לה בעבר.

"אני מקווה שאתה שומר היטב על האוצר הלאומי שלנו", אמר פעם עיתונאי לבן זוגה לשעבר לאונרדו דיקפריו. אם כבר, צריך לשמור על האוצר הלאומי שלנו מפני בר רפאלי.