נלחמים בתאונות: נתיבי ישראל תפריד את סעיף הבטיחות במכרזים

מנהל אגף הבטיחות בחברה הממשלתית הממונה על תשתיות תחבורה: "אנחנו רוצים שהקבלן לא יצטרך להתחרות על רכיבי בטיחות"

נתיבי ישראל / צילום: תמר מצפי
נתיבי ישראל / צילום: תמר מצפי

נתיבי ישראל, החברה הממשלתית לתשתיות תחבורה, הודיעה לפני החג בכנס של התאחדות הקבלנים כי תכניס שינוי משמעותי במכרזים שלה, לטובת קידום הבטיחות: היא תנהיג "הקצב בטיחות", כלומר קבלנים שניגשים למכרזים של החברה לא יוכלו להציע הנחות על רכיב הבטיחות בפרויקט.

נזכיר כי מתחילת השנה נהרגו 14 עובדים בתאונות באתרי בנייה, ובשנה שעברה נהרגו 41.

איציק עייש, מנהל אגף בטיחות בנתיבי ישראל: "עניין ההקצב נולד מוועדת ההיגוי שהקימה התאחדות בוני הארץ יחד עם המזמינות הגדולות - נתיבי ישראל, משרד הביטחון ומשרד השיכון".

איך זה יעבוד?
"במכרז יש אלפי סעיפים - עבודות בטון, עבודות עפר וכו', והמציע צריך לתמחר כל סעיף. ההצעה נעשית בהתאם למחירון נתיבי ישראל, פחות הנחה באחוזים שהוא נותן. בשונה מכל סעיף אחר, בסעיף הבטיחות אנחנו מגדירים מה צריכה להיות ההשקעה בבטיחות, ומזה אי אפשר לרדת.

"ההקצב אמור להקל על הקבלנים שניגשים למכרזים ומתמחרים את ניהול הבטיחות בפרויקטים, כדי שהם לא יצטרכו להתחרות על הבטיחות".

מה אמור להשיג ההקצב?
"הוא אמור להקל על הקבלנים, ואני מצפה שאת הכסף הזה ישקיעו כולו בבטיחות ויעלו את רמת הבטיחות".

גרא קאושנסקי, ראש אגף הבנייה החוזית בהתאחדות הקבלנים, מציין: "יש בעיה מאוד קשה של בטיחות בעבודה, שיש לה הרבה סיבות. היום, כשמנהל עבודה בונה אומדן לפרויקט, הוא לא באמת מתייחס לרכיב הבטיחות. הוא נותן מחיר שלא כולל באופן אמיתי רכיב של בטיחות. בסוף יש 6%, 7%, 15%, תוספת תקורה, אבל זה כולל עוד דברים כמו הוצאות משרד, שלא עוברים ישירות לבטיחות. כי היום לכאורה הקבלן חייב לתת את זה באומדן, אבל אף אחד לא יודע כמה הוא משקיע בזה. הקבלן רוצה לחסוך ולייעל, וזה לא מעודד אותו. חשוב לנו שמזמין העבודה יתחיל להתייחס לנושא הבטיחות כבר באומדן.
"בעיה אחרת היא שבמשרדי הממשלה מצפים להצעות נמוכות, עוד יותר נמוכות מהאומדן, ואז כולם מתפלאים איך אין בטיחות בעבודה.

"אנחנו ביקשנו שרכיב הבטיחות לא יהיה בתוך ההקצב של הפרויקט - שהקבלן לא יתחרה עליו, אלא שהזוכה במכרז יקבל הקצב חודשי לבטיחות - בשיטה הזו נעודד את הקבלנים לעודד בטיחות.

"נתיבי ישראל היא היחידה עד כה שהרימה את הכפפה. הם גם ככה החברה הכי טובה והכי מקפידה על בטיחות. גם משרד הביטחון מתייחסים בשיא הרצינות לבטיחות.

"אנחנו צריכים לתת פוקוס על בטיחות, לשכנע את משרדי הממשלה דרך ההקצב. אני מקווה שמשרדי הממשלה האחרים יצטרפו".

קאושנסקי מזכיר שהיקף הבנייה החוזית עומד על 35 מיליארד שקל בשנה כולל תשתיות, רכבות, כבישים, גז, חשמל.

עייש מציין כי ההקצב הוא רק חלק ממאמץ להטמיע את הבטיחות בעבודה. "יצרנו מנגנון ניהול בטיחות מאוד ידידותי על ידי אפליקציה שנתנה לנו בהירות גדולה לליקויי בטיחות. משנת 2014 עד 2018 אנחנו בירידה דרסטית במספר ההרוגים בניגוד גמור למגמה בארץ".

בעבודות הסלילה של כביש 531 נהרגו שלושה פועלים.
"נכון, אבל ב-2018 לא היה לנו אף הרוג, גיבשנו מתודולוגיה ואנחנו משקיעים בזה הרבה. לקח לנו שנה וחצי לפתח אפליקציה שיש בה כל אלמנט בטיחותי שעשוי להימצא בפרויקט. כשבקר בטיחות מגיע לאתר הוא מכניס כל ליקוי לאפליקציה, וזה כולל גם צילום אוטומטי. כל ליקוי חמור או חמור מאוד, שזה סיכון חיי אדם במיידי, מגיע אלינו מיד ואז אנחנו עוצרים את העבודה".

כמה עצרתם?
"בערך 30 בשנה. מתוך 3,000 בקרות, זה בטל בשישים. יש לזה אפקט הרתעתי, וככה אנחנו יכולים להזמין קבלן לשימוע או להטיל עליו קנס. יש לנו הרבה סנקציות נגד קבלנים".