בנייה | בלעדי

השלום פינת ההשכלה: תדהר וקבוצת מבנה יקימו את הפרויקט הגדול ביותר במזרח ת”א

הפרויקט שייבנה על מגרש ששימש בעבר כחניון משאיות זבל של העירייה, יכלול שני בנייני מגורים ושני בנייני משרדים • לפי ההסכם שנחתם כעת תדהר תשמש כחברת הביצוע של הקומפלקס שעלותו מוערכת ב–830 מיליון שקל וכן כיזמית של רבע מכלל דירות המגורים

פרוייקט דרך השלום, הסוללים, ושדרות ההשכלה/ הדמיה: יסקי מור סיון
פרוייקט דרך השלום, הסוללים, ושדרות ההשכלה/ הדמיה: יסקי מור סיון

בדרך להקמת פרויקט מגורים ומשרדים ענק במזרח תל אביב, צמוד לדרך השלום. ל"גלובס" נודע כי חברת כלכלית ירושלים מקבוצת מבנה, חתמה על הסכם עם חברת תדהר, הכולל את ביצוע הקומפלקס. כן הוסכם, כי תדהר תרכוש רבע מזכויות המגורים במיזם. בניית הפרויקט צפויה להתחיל עוד השנה.

מדובר בפרויקט עצום שיוקם בין הרחובות דרך השלום, הסוללים, ושדרות ההשכלה. בנייתו תחזק את החיבור בין ציר יגאל אלון לשכונת ביצרון. המגרש המדובר, ששטחו כ-30 דונם, שימש כחניון משאיות האשפה של עיריית תל אביב במשך עשרות שנים. עיריית תל אביב היא בעלת המגרש, ולכלכלית ירושלים הסכם חכירה מולם עד לשנת 2057.

הפרויקט יכלול שני מגדלי מגורים בני 35 קומות ובהם 360 דירות. 30% מהן יהיו בנות 2-3 חדרים. בנוסף כולל הפרויקט שני בנייני משרדים, האחד בן 40 קומות, השני בן 13 קומות בשטח כולל של כ-70 אלף מ"ר. שטחי מסחר יוקמו בקומת הקרקע של ארבעת הבניינים בשטח כולל של 3200 מ"ר. שני מגדלי המגורים יוקמו לאורך רחוב הסוללים, ושני בנייני המשרדים לאורך דרך השלום.

חושבים על הדורות הבאים

תדהר כאמור תבצע את הפרויקט כולו, ובמקביל רוכשת רבע מזכויות המגורים בפרויקט השוות ערך ל-90 דירות, תמורת 26 מיליון שקל. לאחר קבלת התוקף לתוכנית, ישלמו שתי החברות לעיריית תל אביב על פי חלקן היחסי, היטל השבחה וסכום מוסכם בעבור הארכת תקופת החכירה במגרש שמצוי בבעלות עיריית תל אביב ושנכון להיום עומדת תקופת החכירה להסתיים לגביו בשנת 2057. הארכת תקופת החכירה צפויה להקל גם על מכירת דירות המגורים במיזם.

בנוסף יכלול הפרויקט מבנה ציבור שיכלול אשכול גני ילדים עירוני וטיפת חלב, בשטח של 2,200 מ"ר ו-5 דונם שטח ירוק. כמו כן יוקמו ארבע קומות של חניונים תת קרקעיים, כאשר 280 מתוך החניות יוקצו לחניון ציבורי שתפעיל "אחוזת החוף". את הפרויקט תקיף שדרה ירוקה שתמשיך את השדרה הקיימת בשדרות ההשכלה, ותימשך דרך השלום וברחוב הסוללים. עיריית תל אביב תבצע באזור עבודות תשתית להרחבת דרכי הגישה בשדרות ההשכלה, על חשבון שטחים שיוקצו מהפרויקט למטרה זו.

התכנית אושרה על-ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב, אך ממתינה כעת להכרעה של ועדת הערר בשל התנגדות של דייר במגדלי ההייטקיסטים הסמוך. עלות הפרויקט נאמדת ב- 830 מיליון שקל, ובחברה מעריכים כי היתר בנייה להקמת הפרויקט יתקבל עד סוף השנה.

לוטשות עיניים לשכונת ביצרון

לא מדובר בשותפות הראשונה בין הצדדים. הקבוצות שותפות בפרויקט מגורים בן 170 דירות שמוקם בימים אלה בשכונת ביצרון.
לפני כחודש, הודיעו החברות שנשלטו בעבר על ידי אליעזר פישמן כי הן מתאחדות תחת קבוצת מבנה, הכוללת לאחר המיזוג את החברות כלכלית ירושלים, מבני תעשייה ודרבן השקעות.

בכך הפכה מבנה לאחת מקבוצות הנדל"ן הגדולות בישראל בהיבט המ"ר להשכרה שברשותה, והחברה הרביעית בגודלה בבורסה בתל אביב במונחי הון עצמי. לקבוצה כ-1.6 מיליון מ"ר להשכרה ממטולה ועד אילת בכ-610 נכסים וכ-2,800 שוכרים. כיום לקבוצה 10 פרויקטים בבנייה בהיקף של כ-190 אלפי מ"ר בתל-אביב, הרצליה חולון, חיפה ואור יהודה.

קבוצת תדהר, בבעלות גיל גבע, אריה בכר ומארק ויסמן, היא חברה פרטית שהחלה את דרכה כחברת ביצוע וכיום מחצית מפעילותה עוסקת גם בייזום בתחום המגורים, המשרדים, המלונאות והתחדשות העירונית.

את קבוצת מבנה ייצגו בעסקה עורכי הדין שמוליק לכנר ודניאל ברנשטיין ממשרד נשיץ ברנדס אמיר. את תדהר ייצגו עורכות הדין ענת שטרנליב מולכו ושירן גבע ממשרד עמית פולק מטלון ועו"ד קארין בן דוד מקבוצת תדהר.