סמסונג: "אנחנו עדיין מאמינים בפוטנציאל של הסמארטפון המתקפל"

חברת סמסונג פירסמה תוצאות כספיות מאכזבות, והרווח הנקי הוא הנמוך ביותר מ-2016 • בכיר בחברה: "הנזק לסמארטפון המתקפל נגרם מחומרים זרים שהתגלו בצג"

הטלפון המתקפל החדש של סמסונג / צילום: רויטרס
הטלפון המתקפל החדש של סמסונג / צילום: רויטרס

התקופה החלשה של סמסונג נמשכת: לאחר שחוותה קשיים בהשקת הטלפון בעל הצג המתקפל, כעת הגיעה הירידה בביקוש לשבבי הזיכרון שלה לדוחות הכספיים. החברה דיווחה על צניחה של 57% ברווח הנקי ברבעון הראשון ל-כ-5 טריליון וואן דרום קוריאני (4.4 מיליארד דולר), קצת מעל תחזיות האנליסטים. תוצאותיה של סמסונג משקפות את מצב הכלכלה העולמית, בשל מעמדה הכפול של סמסונג כאחת מיצרניות החומרה הגדולות בעולם וכספקית גדולה לחברות מוצרים אלקטרוניים, כולל יריבות כמו אפל, שרוכשת צגים ושבבים מהחברה הדרום קוריאנית. הכנסות החברה עמדו על 52.4 טריליון וון, לעומת 60.6 טריליון וון ברבעון המקביל. 

נתון הרווח הנקי ברבעון הראשון הוא הנמוך ביותר שרשמה החברה מאז הרבעון השלישי של 2016, שבו היא נאלצה לבצע ריקול עולמי של מכשירי גלקסי נוט 7 בשל התלהטות יתר של הסוללות. שולי הרווח התכווצו ל-25% לעומת 36% אשתקד, בשל ההנחות שהציעה החברה כדי להגדיל את מכירות הסמארטפונים, וכן בשל הירידה במחירי שבבי הזיכרון.

יצרנית הסמארטפונים ושבבי הזיכרון הגדולה בעולם דחתה בשבוע שעבר את השקת מכשיר גלקסי פולד - מוצר בעל פוטנציאל לשנות את כללי המשחק, שהחברה קיוותה כי יחולל היפוך במכירות חטיבת המכשירים הניידים המקרטעת שלה. בנוסף לכך, גרמה הירידה בהוצאות ברחבי העולם לירידה בביקוש לשבבי הזיכרון של סמסונג בקרב יצרניות שרתי הנתונים והסמארטפונים.

הדחייה בהשקת גלקסי פולד התרחשה לאחר שעיתונאי טכנולוגיה שקיבלו את המכשיר לבדיקה דיווחו על בעיות במכשיר לאחר יום-יומיים בלבד של שימוש. תחילה הבטיחה סמסונג לדבוק בתאריך ההשקה המקורי של 27 באפריל, אך בשבוע שעבר היא נסוגה מהבטחה זו.  

לי ג'ונג-מין, סגן נשיא חטיבת המכשירים הניידים, אמר במהלך שיחת הוועידה עם המשקיעים כי סמסונג תכריז בשבועות הבאים על מועד השקתו של גלקסי פולד, לאחר בדיקת המכשירים התקולים. מהניתוח הראשוני עולה שהנזק נגרם מחומרים זרים שהתגלו בצג ומהפעלת כוח מופרז על הצג בקרבת הציר, לדברי לי. למרות העיכוב ממשיכה סמסונג לדבוק בעמדתה לגבי הצפי ארוך-הטווח של גלקסי פולד. "האמונה והמחויבות היסודיות שלנו לא השתנו", הוסיף לי.

בכירי סמסונג לא ציפו שגלקסי פולד יחולל גאות מיידית ברווח, אך העיכוב מגביר את הסיכויים שיריבתה הסינית של סמסונג, וואווי, תהיה הראשונה להשיק מכשיר בעל צג מתקפל. משלוחי המוצרים של סמסונג, שמוכרת אחד מכל חמישה סמרטפונים שנמכרים בעולם, נקלעו לקיפאון מכיוון שהצרכנים מחזיקים זמן ארוך יותר במכשירים שלהם בשל המחירים הגבוהים שעולים על 1,000 דולר והיעדרן של תכונות חדשניות.

כשלושה רבעים מהרווח התפעולי של סמסונג ב-2018 הגיעו ממוליכים למחצה, ופירושו של דבר הוא שהירידה במחירי שבבי הזיכרון פגעה בתוצאות החברה. מחירו של כל אחד משני סוגי השבבים המרכזיים - DRAM ו-NAND Flash - שסמסונג חולשת על השווקים שלהם, ירד בכ-20% ברבעון הראשון של השנה הנוכחית לעומת הרבעון הקודם.

גם יצרניות שבבים אחרית נפגעו מהירידה במכירות השבבים. בשבוע שעבר הנמיכה אינטל את צפי ההכנסות והרווח למניה לשנה כולה, ודיווחה על הירידה הראשונה בתקופה של שבע שנים במכירות שבבי מרכזי הנתונים שלה. טייוואן סמיקונדקטור מנופקצ'ורינג (TSMC), קבלנית הייצור הגדולה בעולם, רשמה את הירידה הרבעונית החדה ביותר ברווח מאז 2012. אך בשיחת הוועידה במועד מוקדם יותר החודש לרגל פרסום דוח הרווח, העריכה TSMC כי "ייתכן שכבר עברנו את נקודת השפל של המחזור".

סמסונג פרסמה אזהרת רווח נדירה לפני שפרסמה החודש תחזית תוצאות עגומה. בהצהרה שמהווה הודאה בצורך למצוא תחומי צמיחה חדשים, אמרה סמסונג בשבוע שעבר כי תשקיע כ-10 מיליארד דולר מדי שנה בהרחבת ייצור המוליכים למחצה אל מעבר לשבבי הזיכרון, וכי תגוון את פעילותה באמצעות הרחבה נוספת של ייצור שבבים בקבלנות וכן ייצור שבבים לוגיים.