הנשיא ריבלין לקואליציה: "תשתחררו מתחושת הקורבנות"

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין פתח היום את ישיבת השבעת הכנסת ה-21 • הנשיא קרא לאופוזיציה לשרת את העם בגאווה: "הזכות לשרת את העם מהאופוזיציה היא הוכחת נאמנות לדמוקרטיה" • יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין התייחס לשיח בכנסת: "חובה עלינו לחסן את הדוכן הזה מפני שיח מבזה ואלים"

הכנסת ה-21 / צילום: יוסי זמיר
הכנסת ה-21 / צילום: יוסי זמיר

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין פתח היום (ג') את ישיבת השבעת הכנסת ה-21 וקרא לחברי הכנסת מן האופזיציה לשרת את העם בגאווה. "נער הייתי וגם זקנתי. זכיתי לשרת את העם מהקואליציה ומהאופוזיציה. לחברי הכנסת מן האופוזיציה לעתיד, אני רוצה לומר: זוהי זכות לשרת את העם מהאופוזיציה, כפי שזו אחריות גדולה. ביקשתם מהעם את אמונו, ומשעשיתם זאת, כעת עליכם להצדיק את האמון שניתן בכם", אמר ריבלין כאשר ההתמקדות שלו באנשי האופוזיציה מרזמת על הציפייה שהייתה לחלק מן הפוליטיקאים הטריים להיות חברי הממשלה הבאה.

"בבחירות דמוקרטיות, העם אף פעם אינו טועה. ההכרעה הדמוקרטית היא רצון העם, והעם הוא הריבון היחיד בדמוקרטיה. הזכות לשרת את העם מהאופוזיציה היא הוכחת נאמנות לדמוקרטיה, היא החובה לבקר ולפקח, והיא האתגר והאחריות לשכנע. אנשי חירות יודעים וזוכרים: כדי ללכת במדבר האופוזיציה, נדרשים מנהיגות ואורך רוח, צריך חזון. צריך שיהיה מה להציע. וצריך שיהיו שותפים ללכת איתם. כמי שישב באופוזיציה אני יודע, צריך לכבד את האתגר הטמון בתוצאות הבחירות. את החובה לשכנע ולהיות משכנעים. לא להתנשא. לא לפתור את זה בכך שהעם לא יודע מה הוא בוחר, שאין 'עם', או ש'העם טיפש'".

ריבלין ציין כי הוא מוטרד מן הקולות שהוא שומע כאילו שאם אין לפוליטקאים את המושכות "אין להם מה לחפש כאן".

"זה האמון שניתן לכם מידי הציבור הגדול שתמך בכם, ועל כולנו, על כל היושבים כאן לזכור: בלי אופוזיציה - אין דמוקרטיה", אמר ריבלין.

בהמשך פנה ריבלין לקואליציה, בעיקר לליכוד ואמר להם שעליהם להשתחרר מתחושת הקורבנות. "אתם אוחזים במושכות השלטון וההנהגה מזה זמן רב. ככאלה זוהי האחריות שלכם להשתחרר ממלאכת חיסול היריב, להשתחרר מתחושת הקורבנות, ולמשול בכבוד ובאהבה, על כל סוגי האזרחים והקהילות שחיים כאן. עליכם לראות את ההישג הפוליטי המשמעותי אליו הגעתם ולהפנים את משמעויותיו, לא רק הפוליטיות-סקטוריאליות, אלא גם אלה הנוגעות לכלל החברה בישראל. אנחנו לא רוצים שחלק גדול כל כך בעם בישראל ובחברה הישראלית, ירגיש ויחשוש שלא רק הפסיד במאבק הפוליטי, אלא איבד את מקומו כאן".

עוד אמר ריבלין: "המחנה השני, זה היושב באופוזיציה, צריך להרגיש שאמנם הוא איבד את ההובלה, אבל לא את המקום שלו בארץ הזאת, לא את זכויותיו בארץ הזאת ולא את כבודו בארץ הזאת, והאחריות לכך מוטלת במידה רבה עליכם כמי שיושבים בהגה השלטון".

בהמשך התייחס ריבלין לכך שבכנסת ה-21 ישנן פחות נשים, ממספר הנשים שסיימו את הכנסת ה-20. "לצערי, וכפי שכבר הזכרתי, בכנסת הנוכחית נראה הרבה פחות נשים משהיו בכנסת הקודמת. אני מביע שוב את תקוותי שבכנסת ובממשלה הנכנסות, נראה נשים בתפקידי שרות ויושבות ראש ועדה, ונוודא שהקול הנשי נוכח ונשמע בעוצמה, לגופו של עניין וכמסר לציבור כולו".

ריבלין ציין שהדגל החברתי כלכלי לא הונף בעצמה במערכת הבחירות, "אבל הוא הדגל שיכריע לאן תשוט הספינה שלנו. ולבסוף, המלחמה על ה'אנחנו'. זה הזמן להילחם על הבית המשותף שלנו של חילונים, דתיים, חרדים, יהודים וערבים". עוד הוסיף ריבלין כי "לערבים, כן קוראים להם ערבים ולא קורה כלום אם אומרים זה, מימין ומשמאל, יכולים למצוא בו את עצמם כשווים. שנזכור, כי לא נגזר עלינו לחיות יחד, נועדנו לחיות יחד. העוצמה החברתית-כלכלית שלנו, השותפות בינינו ובתוכנו, היא המפתח לעוצמה הביטחונית והמדינית שלנו. האחריות לכך מונחת על כולנו, על כל יושבי הבית הזה".

יולי אדלשטיין, יו"ר הכנסת היוצאת ומי שאמור להיבחר במהלך הישיבה החגיגית לתפקיד יו"ר הכנסת הנכנסת, נאם מיד אחרי הנשיא.

אדלשטיין אמר שבפעם השלישית שהוא מקבל עליו את התפקיד. "האמת היא, שבכלל לא הייתי אמור להיות כאן היום", אמר אדלשטיין. "במצפן שקיבלתי בלידתי, לא היה אפילו חץ קטן ביותר שהצביע אל ארץ ישראל. גדלתי מאחורי מסך הברזל הקומוניסטי, במקום שבו ציונות הייתה מילה אסורה, והיהדות נחנקה מתחת למגף כבד של דיכוי. ואף על פי כן - אני כאן. הסיפור שלי הוא רק חלק קטן, שבריר היסטורי, מהסיפור הגדול של עם ישראל". 

אדלשטיין סיכם את הכנסת ה-20. "הכנסת היוצאת הורישה לנו סל גדוש מעשים והישגים. הגברנו את השקיפות, קידמנו את הנגישות, אירחנו מאות משלחות מכל רחבי העולם, חוקקנו חוקים רבים שביקשו להרבות בכל תחומי החיים צדק, חירות, שגשוג ושוויון. זו נקודת הפתיחה של הכנסת ה-21. המחויבות שלנו היא להמשיך אותה הלאה. חובה עלינו לחזק את כוחה של הכנסת כרשות מפקחת. חובה עלינו להפוך את מלאכת החקיקה ליעילה יותר ואיכותית יותר", הוא אמר. 

אדלשטיין התייחס גם לנושא השיח הציבורי, וגם לשיח בכנסת ה-20, אשר במקרים רבים היה מבזה. "חובה עלינו לחסן את הדוכן הזה מפני שיח מבזה ואלים, תוך חיזוק ועדת האתיקה ושמירה על כבוד הכנסת. חובה עלינו לזכור תמיד מי שלח אותנו לכאן, ולפני מי אנחנו עתידים לתת דין וחשבון: לפני אזרחי ישראל. הם, בצדק, צופים בנו. הם, בצדק, תובעים מאיתנו. תובעים שאת שיח ה'מפסידים' וה'מנצחים', נחליף בשיח אחר. בשיח של 'שותפים'. כי רק כך נוכל להצליח".