דוחות אפל: הירידה בהכנסות מתונה מתחזית האנליסטים - המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אפל ירדו ב-5% והסתכמו ב-58 מיליארד דולר, בעיקר בגלל ירידה בהכנסות ממכירות האייפונים וחולשה בסין • למרות זאת, הכנסות החברה גבוהות ב-600 מיליון דולר מהתחזיות • החברה הפתיעה לטובה גם בשורה התחתונה והודיעה על תוכנית רכישה עצמית של מניות

טים קוק, מנכ"ל אפל /  צילום: רויטרס, Thomas Peter
טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: רויטרס, Thomas Peter

חברת אפל דיווחה היום (ג') על הכנסות של 58 מיליארד דולר ברבעון השני של שנת הכספים - כ-600 מיליון דולר מעל לתחזיות האנליסטים. ההכנסות משקפות ירידה של 5.1% בהשוואה לרבעון המקביל (לעומת ירידה של 6% שצפו האנליסטים).

החברה הפתיעה לטובה גם בשורה התחתונה, כשהרווח הנקי למניה הסתכם ב-2.46 דולרים, לעומת תחזית האנליסטים לרווח של 2.36 דולרים למניה. ברבעון המקביל ב-2018 עמד הרווח למניה על 2.73 דולרים. הרווח הנקי כולו עמד על 11.5 מיליארד דולר, ירידה של 16% לעומת הרבעון המקביל. מניית אפל  מזנקת ב-5% במסחר המאוחר. החברה סיימה את יום המסחר בשווי של כ-950 מיליארד דולר, לאחר שמניית החברה עלתה ב-28% מתחילת השנה.

החברה הציגה הכנסות משירותים של 11.5 מיליארד דולר, מעל לתחזיות האנליסטים להכנסות של 11-11.4 מיליארד דולר. ההכנסות משירותים צמחו ב-16% לעומת הרבעון המקביל, קצב מעט יותר נמוך מאשר ברבעון הקודם. בכל מקרה, זאת בשורה טובה בעבור אפל, ששמה דגש על פעילות זו כמנוע צמיחה של החברה, שתלויה מאוד במכירות האייפונים. המנכ"ל טים קוק גם ציין בהודעה לעיתונות כי מכירות מכשירי האייפד בשיא של שש שנים.

אפל הודיעה לפני מספר חודשים על כוונתה להחזיר יותר כסף למשקיעים, ולמעשה לצמצם לאפס את ההפרש החיובי בין כמות המזומן שיש לה להיקף החוב שלה. בקופת החברה הצטבר הרבה מאוד כסף, אך רפורמת המס איפשרה לה להחזיר אותו לארה"ב ולחלק אותו למשקיעים. כעת הודיעה החברה על הגדלת הדיווידנד ב-5%, ל-77 סנט למניה, וכן הקצאה של 75 מיליארד דולר נוספים לטובת תוכנית רכישה עצמית של מניות. אפל לא סיפקה מסגרת זמן להבטחה הזאת, ולפי נתונים שהוצגו בוול סטריט ג'ורנל, היא רכשה מניות של עצמה ב-275 מיליארד דולר מאז 2012.

החברה פירסמה תחזית לרבעון השלישי, לפיה ההכנסות יעמדו על 52.5-54.5 מיליארד דולר, מעל תחזית האנליסטים להכנסות של 52 מיליארד דולר. ברבעון השלישי של שנת הכספים הקודמת עמדו הכנסות החברה על 53.3 מיליארד דולר, כך שממוצע התחזיות משקף יציבות הכנסות. תחזית ההכנסות מעודדת לאחר שאפל הודיעה בתחילת ינואר על חולשה במכירות האייפונים. ההסברים אז היו חולשה במכירות בסין, בין השאר בגלל המצב הכלכלי במדינה ומלחמת הסחר בין סין לארה"ב; וכן העובדה כי צרכנים במדינות המפותחות משדרגים פחות את המכשיר שלהם. מנכ"ל אפל אמר ל-CNBC כי המכירות בסין התאוששו במידה מסויימת, בעיקר לקראת סוף הרבעון, בין השאר בגלל הורדת מחירי המכשירים ושיפור ביחסים בין ארה"ב לסין. 

המכירות בסין עדיין ירדו בחדות - 22% - בהשוואה לרבעון המקביל והן הסתכמו ב-10.2 מיליארד דולר. המכירות באמריקה עלו ב-3.2% ל-25.6 מיליארד דולר. באירופה הציגה אפל ירידה של 6% במכירות והן הסתכמו ב-13 מיליארד דולר. המכירות ביפן נשארו יציבות על כ-5.5 מיליארד דולר.

מבחינת פילוח מכשירים, אפל הפסיקה לפרסם את מספר היחידות שהיא מוכרת, מתוך טענה כי הנתון הזה לא משקף את פעילות החברה. מבחינת הכנסות, מכשירי האייפון תרמו הכנסות בהיקף של 31 מיליארד דולר, בהתאם לתחזיות האנליסטים, ירידה של 17.5% לעומת הרבעון המקביל. ההכנסות ממחשבי מק ירדו ב-5% ל-5.5 מיליארד דולר. ההכנסות ממכשירי אייפד עלו ב-20% ל-4.8 מיליארד דולר, כאמור שיא של שש שנים. מכשירים לבישים, רמקולים וכו' הניבו הכנסות של 5.1 מיליארד דולר - זינוק של 30% לעומת הרבעון המקביל.

אפל וחברת הטכנולוגיה קוואלקום הודיעו לפני שבועיים כי הגיעו לפשרה בנוגע לסכסוך המשפטי על תמלוגים בין שתי החברות. הפשרה תכלול תשלום מאפל לקוואלקום והסכם אספקת שבבים בין שתי החברות המעיד על אפשרות של שימוש עתידי בשבבי קוואלקום על ידי אפל. ההסכם לא רלוונטי כמובן לתוצאות הרבעוניות, ואנליסטים צופים כי מכירות של סמארטפונים עם דור 5 יימכרו רק החל מהשנה הבאה.

בסוף מארס ערכה אפל אירוע השקה נוצץ שבו הכריזה על שירותים חדשים, במסגרת הניסיון שלה להשתחרר מהתלות במכירות מכשירי האייפון. אפל הכריזה על שירות סטרימינג שיתחרה בנטפליקס ויכלול תכנים מקוריים; כרטיס אשראי חדש בשיתוף בנק ההשקעות גולדמן זאקס וחברת מאסטרקארד; גישה למשחקים אקסקלוסיביים; ושירות שירכז תכנים ממאות מגזינים במקום אחד. אפל לא עידכנה לגבי מחירי השירותים. השירותים שהציגה החברה, והחיבור ביניהם לבין מוצרי החומרה שלה, העלו שאלה לגבי המטרה שלהם - להתנתק מהתלות באייפונים, או דווקא להגדיל את האטרקטיביות של מוצריה.