המשטרה הקימה צוות לחקירת הטיוח בפרשת רשות המסים - אך המתלונננים לא זומנו להעיד

במשך 5 שנים מציגה המשטרה כאילו מתנהלת בדיקה רצינית של תלונות החוקרים לשעבר מהרשות על טיוח פרשיות שחיתות בה; אולם ממסמכים שהגיעו ל"גלובס" עולה כי איש מהם לא התבקש למסור את גרסתו • המשטרה: "הטענות קיבלו מענה לאחר בדיקה יסודית"

רפי רותם / צילום: שלומי יוסף
רפי רותם / צילום: שלומי יוסף

עשר שנים עברו מאז הפרסום הראשון ב"גלובס" על השלב הראשון בטיוח פרשת השחיתות ברשות המסים ("חקירה על חקירה שלא הייתה", 26.10.09), ומסמכים שהגיעו לאחרונה לידי "גלובס" שופכים אור חדש על הבטחות המשטרה לבצע "בדיקה קפדנית" בפרשה.

"היום ברור שהמשטרה והפרקליטות השלו אותנו ומשכו אותנו באף לגבי הרצינות שלהם בחשיפת האמת על פרשת השחיתות ברשות המסים והטיוח של רות דוד, ואפשר להגיד שמדובר בטיוח של הטיוח ובהצהרות חסרות כיסוי, כאילו באמת חוקרים" - כך, ובנוסחים דומים, מתבטאים כיום חברי "קבוצת ה-15", חוקרים בכירים ואנשי מודיעין ביחידת החקירות של מחלקת מכס-מע"מ ברשות המסים. חוקרים אלה, בצעד חסר תקדים, התלוננו יחד על שחיתות בצמרת רשות המסים וביחידת החקירות שלהם, ועל טיוח התלונות במשטרה ובפרקליטות מחוז תל-אביב, כאשר רות דוד הייתה פרקליטת המחוז.

"אמרנו מראש", מסביר אחד החוקרים, "שהמבחן לרצינות המשטרה והפרקליטות יהיה פשוט ביותר: אם יקראו לכל אחד מאתנו בנפרד, וכל אחד יעיד על הנושאים עליהם התלונן ועל מה שעבר עליו ביחידת החקירות בעקבות ובגלל הניסיון לחשוף את השחיתות. הסקפטיים בינינו צדקו - המערכת לא עמדה במבחן הזה".

חמש שנים עברו מאז נעצרה רות דוד (6.5.15) בפרשת עו"ד רונאל פישר וקצין המשטרה ערן מלכה, מהלך שהציף לפני השטח את פרשת השחיתות ברשות המסים. שלושה שבועות אחרי המעצר, המשטרה הצהירה על התייחסות רצינית וטיפול מעמיק בתלונות על טיוח פרשת רשות המסים, ועל האופן שבו דוד סגרה את תיק החקירה המשטרתי, שעסק במספר רב של תלונות על שחיתות חמורה. כאשר המשטרה הודיעה על הקמת "כוח משימה" בלהב 433, ניצת שביב של תקווה אצל חברי "קבוצת ה-15".

התקוות של חברי הקבוצה עלו מדרגה נוספת בנובמבר 2017, כאשר נציב הביקורת על הפרקליטות, השופט בדימוס דוד רוזן, הביע בדוח המיוחד שלו תמיהה, "הכיצד הצליחה רות דוד לסגור את התיק תוך ימים ספורים בלבד.. תיק המגלם חשדות כבדים נגד נושאי משרה רמים ונכבדים ברשות המסים.. סגירת מגה תיק שכזה, תוך ארבעה ימים, על-ידי פרקליט מחוז שעיין בחוות-דעת שנפרשה על-פי 160 עמודים - אינה יכולה שלא לעורר תמיהות". רוזן ביקר בחריפות גם את ביעור התיק "מסיבות עלומות, כדי לא לומר מוזרות ותמוהות", ורמז על קשר של בכיר ביחידת החקירות עם ראש משפחת פשע.

"העברת התיקים נעשתה בתיאום יחידת לה"ב"

יש התכתבות אינטנסיבית בין רותם, פרקליטיו עו"ד איתן ענבר ועו"ד פיני פישלר מעמותת אומ"ץ, לבין המשטרה והפרקליטות, בפרשת הטיוח של רות דוד. במשך כמה שנים קיבלו רותם והפרקליטים תשובות על כך שהתיק נמסר ליחידה זו וליחידה אחרת, לטיפול פה ולהמשך טיפול שם. חלק מההתכתבות מובא כאן.

בעקבות תלונה של רותם השיב לו סנ"צ ירון ארם, קצין אגף חקירות ומודיעין במרחב ירקון: "תלונותיך בתחנת צפון תל-אביב רוכזו על-ידי מחלק תשאול מרחב ירקון והועברו להמשך טיפול ביחידת לה"ב 433. לציין כי העברת התיקים נעשתה בתיאום יחידת לה"ב, שם נפתח כוח משימה לבדיקת תלונותיך ותלונות אחרים בנושא". שוקי משעול קיבל תשובה דומה. רותם, ביוזמתו, מסר מספר עדויות בתיק זה במרחב ירקון ובמח"ש ירושלים. חברי קבוצת ה-15 ציפו להזמנות להעיד בפני "כוח המשימה" שהוקם, כל אחד והפרשיות עליהן התלונן. המשטרה קיבלה רשימה מסודרת של שמות, טלפונים והנושאים עליהם רצה כל אחד מה-15 להעיד.

הלחץ הציבורי על מערכת הפרקליטות לחקור את כל מה שרות דוד נגעה בו בפרקליטות היה חזק. היועץ המשפטי לממשלה הקודם, יהודה וינשטיין, ייצג בהליכי המעצרים את אחד החשודים המרכזיים בפרשה - איתן רוב, מי שהיה מנהל רשות המסים. וינשטיין הודיע שאין מקום לפתוח בחקירה פלילית בפרשת דות דוד, אבל נמנע מלחתום על ההחלטה והעביר אותה לאביחי מנדלבליט, מחליפו בתפקיד. מנדלבליט הסתמך על המלצתו של וינשטיין ולא הורה על פתיחת חקירה נגד רות דוד, כולל בהקשר של פרשת רשות המסים, בנימוק של התיישנות וראיות חלשות.

"לאחר ביצוע פעולות חקירה שבוצעו בתיק"

רפי רותם התלונן שוב ב-19.6.16 במשטרת תל-אביב צפון נגד בכירים ברשות המסים. את העדות גבה החוקר אסף כהן, חוקר פשעים, שעל-פי המסמך הוא חבר בצח"מ משטרתי - צוות חקירה מיוחד. אותו חוקר גבה מרותם עוד עדות, ב-17.7.18, גם הפעם על תקן חוקר צח"מ. התיק סווג כ"תיק פ"ח", כלומר תיק פשע חמור. כאשר רותם התעניין במתרחש בתיק ענה לו החוקר בצח"מ: "כל העדויות והחומרים שמסרת לי הועברו למחוז תל-אביב להחלטה/טיפול שלהם".

פניות של התנועה לאיכות השלטון, לפתוח בחקירה מחודשת בפרשת רשות המסים, נענתה ב-22.1.18 על-ידי היועמ"ש כי "הפנייה הועברה לטיפולה של לשכת פרקליט המדינה". שם נעצרה ההתכתבות. בהמשך, הפרקליטות ושרת המשפטים איילת שקד התנגדו לעתירה של התנועה לאיכות השלטון להקמת ועדת בדיקה ממשלתית על פעילותה של רות דוד, כולל בפרשת רשות המסים.

בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ דחה את בקשת התנועה, בנימוק שאין מקום להתערב בשיקול-הדעת של השרה שקד והפרקליטות. אחד מהשופטים דוחי הבקשה הוא מני מזוז, מי שהיה יועץ משפטי לממשלה כשהתפוצצה פרשת רשות המסים. מזוז הצביע בעבר על פרשת רשות המסים ככזו שיש בה סממנים של פשיעה מאורגנת, ואמר בראיון עיתונאי אחרי פרישתו מתפקיד היועמ"ש כי "הפרשה המכונה פרשת רשות המסים היא הגדולה והחמורה ביותר שהתרחשה במדינתנו".

"החומרים מצויים בידי מי שנתבקש לבחון אותם"

ממסמך ששלח יועמ"ש להב 433 עו"ד רפ"ק אלון צרפתי לפרקליטו של רותם עו"ד איתן ענבר ב-28.3.18, עולה כי הפניות הועברו "להמשך טיפול אגף חקירות ומודיעין במטה הארצי".

עוד נמסר כי "ביחידת להב 433 לא מתקיימת כיום כל בדיקה/חקירה בעניין תלונה/ות שהוגשה/ו בעבר על-ידי רפי רותם".

23.10.18 - בתגובה לפנייה של עו"ד פנחס פישלר מעמותת אומ"ץ, בה קבל על כך שלא נמסרה תגובה על תלונתו של רותם, ענה רפ"ק עדי ברקוביץ, ראש לשכת חקירות במרחב ירקון: "לאחר ביצוע פעולות חקירה שבוצעו בתיק, התיק הועבר ביום 12.9.18 לחטיבת החקירות במטה הארצי של המשטרה לצורך בחינה וקבלת הנחיות. לכשיוחלט אופן הטיפול בתיק, נדאג לעדכן את מרשך רפי רותם".

20.11.18 - בתגובה של עו"ד סהר מיסק שמע, מאגף חקירות ומודיעין במטה הארצי, נמסר לעו"ד פיני פישלר: "תיק החקירה הועבר לעיוננו".

ראש אגף חקירות במשטרה, ניצב גדי סיסו, הודיע לרותם בדצמבר 2018: "כפי שהבטחתי, פנייתך אלי עברה זה מכבר לבדיקה נוספת של הגורמים המקצועיים המוסמכים לכך". שבועות אחדים לאחר מכן, בתגובה לתמיהה על היעדר חקירה, הודיע ניצב סיסו לרותם: "החומרים מצויים בידי מי שנתבקש לבחון אותם (לרבות כאלה שנבחנו בעבר). פנייתך עברה לחטיבת החקירות". בתגובה לתמיהה נוספת של רותם, ענה ניצב סיסו: "כפי שנמסר לך בעבר על-ידי, פניותיך וטענותיך עברו בהוראתי לחטיבת החקירות לבדיקה ואתה אמור להיענות מטעמם".

"אין מקום להעמקת החקירה"

עו"ד פישלר ביקש שוב להבין מדוע לא מתנהלת חקירה. האגף לחקירות ומודיעין מסר ב-24.2.19 : "לאחר בחינה מעמיקה של התלונות, לא מצאנו כי בתלונותיו העלה רפי רותם טענות או חשדות נוספים, אשר לא בא זכרם בתיקים קודמים. משכך אין מקום להעמקת החקירה בגינם. יובהר כי התמשכות החקירה נובעת בעיקר מבדיקה קפדנית שנערכה, במסגרתה ביקשה היחידה החוקרת לקבל את מלוא המידע והאסמכתאות מידי רותם, בטרם קבלת החלטה".

זהו אקורד הסיום של הפרשה, אחרי 5 שנים של כאילו חקירות, הודעות על תיק שעובר מיחידה זו לאחרת לצורך טיפול, תיק שהיה כביכול בטיפול של "כוח משימה" בלהב 433, כביכול בטיפול של צוות חקירה מיוחד, תיק שכביכול נערכה בו "בדיקה קפדנית".

מבדיקת "גלובס" שנערכה שוב לאחרונה עולה, שאף אחד מחברי קבוצת ה-15 לא נקרא להעיד בתיק זה, באף אחת מיחידות המשטרה שהוזכרו כמי שהתיק עבר דרכן - לא בלשכת החקירות מרחב ירקון, לא בחטיבת החקירות במטה הארצי, לא ב"כוח משימה" בלהב 433 והיחידה הארצית לקירות הונאה, ולא בשום "צוות חקירה מיוחד".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "כפי שנאמר בעבר, משטרת ישראל אינה מתייחסת לתיקי חקירה או לחומר מתוכם בתקשורת. המעורבים בתיק יכולים, כפי שאכן עשו, לפנות למשטרה על-מנת לקבל מידע אודות תיקי החקירה וכן להשיג על ההחלטות בתיקים בהתאם לקבוע בחוק. למעלה מן הצורך נציין כי כל הטענות המובאות בפנייתך הועלו בפני גורמי אכיפת החוק מספר רב של פעמים וקיבלו מענה לאחר בדיקה יסודית".

רפי רותם זוכה מ-25 סעיפי אישום

כל אחד מחברי קבוצת ה-15 והסיפור שלו עליו התלונן: קשריה של רות דוד עם עו"ד רונאל פישר בתקופת כהונתה בתפקיד; תפירת חקירה מגמתית נגד יזמים כדי לסלקם מהשוק לטובת מקורב לצמרת רשות המסים; הקלת מס של כמיליארד ורבע שקל לנוחי דנקנר ברכישת סלקום; בלימת חקירות נגד אנשי עסקים, לדוגמה בפרשת החשד לחשבוניות פיקטיביות בחברת גיבור ספורט בשליטת איתן אלדר; ויתור של מיליונים לדודי אפל בפרשת קרקעות מושב גינתון; חשיפת מקור מודיעיני, אשר העיד על כך שמבריחי מכולה עם קשרים לליכוד קיבלו באופן מוזר את המכולה אחרי טלפון ללשכת שר האוצר דאז בנימין נתניהו (שלדבריו כלל אינו מכיר את הענין). המקור נרצח חודשים אחדים לאחר עדותו; היחס המיוחד לתחום הכדורסל שבמוסדותיו כיהן מי שהיה מנהל רשות המסים איתן רוב; הפחתת מס לחברת דובק; טיוח פרשה של הטרדה/תקיפה מינית של נישומה על-ידי בכיר ביחידה; קשרים של בכיר ביחידה עם משפחות פשע ובלימת חקירות ופשיטות על עסקי זנות והימורים של משפחות פשע, כפי שאישר לימים בעדות בבית המשפט קצין המשטרה רפ"ק אייל פאר. מצד אחד, המידע הביא להרשעות בעניין המינויים הפסולים בצמרת רשות המסים, אבל התלונות של ה-15 על השחיתות הפנימית ברשות המסים וביחידת החקירות נבלמו ונעצרו אצל רות דוד ופרקליטות המדינה.

חברי הקבוצה נושאים אתם תסכול מתמשך. רק שלושה מהם פועלים בגלוי: שוקי משעול, שהיה ממונה מע"מ תל-אביב והראשון שחשף את קשרי רות דוד ועו"ד רונאל פישר עוד כשכיהנה כפרקליטת המחוז; רפי רותם, שהיה קצין המודיעין של יחידת החקירות והוכר על-ידי מבקר המדינה כחושף שחיתות שנפגע בגלל פעילותו; עו"ד חיים שצ'ופק, שהיה חוקר בכיר ביחידה. רוב חברי הקבוצה נפלטו מיחידת החקירות, חלקם פרשו משירות המדינה. עדויות של חלק מהם בבתי משפט, על הלקחים שלהם מהפרשה והחלטתם שיותר לא יחשפו שחיתות ולא יצביעו על חריגים, הן עדויות מביכות לקריאה.

המשטרה הגישה נגד רותם לבית משפט השלום 28 סעיפי אישום בהם הורשע, מתוכם 25 סעיפים של "העלבת עובדי ציבור" ו"הטרדת באמצעות מתקן בזק". מדובר במסרונים ופקסים זועמים ובוטים לגורמי משטרה, פרקליטות, רשות המסים ומבקר המדינה, בהם רותם טען לטיוח, שחיתות ומניעים זרים להימנעות מחקירה. רותם הורשע גם ב-3 סעיפים של "הפרת הוראה חוקית", במקרים בהם שופטים הורו לו לא להתקשר עם גורמים אליהם פנה. רותם זוכה בערעור בבית המשפט המחוזי מ-25 הסעיפים של הטרדת והעלבת עובדי ציבור (המדינה ורותם הגישו ערעורים לבית המשפט העליון).

"משום מה החשוד לא מתיירא ולא נרתע!!"

מסמכים שהגיעו לאחרונה לידי "גלובס" שופכים אור מיוחד על פרשת המעצרים של רפי רותם. בשנים האחרונות הוא נעצר 6 פעמים בנימוק של העלבה והטרדה של עובדי ציבור. פעם אחת שוחרר בתחנת המשטרה ו-5 פעמים הובא בפני שופטים. בכל מעצר, את הלילה בילה רותם אזוק בידיו ורגליו בתא מעצר ללא שירותים במרחב ירקון, תא שניתן להשתמש בו לכל היותר לעיכוב של כמה שעות, ואין להחזיק בו עצורים ללילה שלם - ועל כך העידו בבית המשפט שוטרים מהתחנה. רותם הובא לבתי המשפט כשהוא אזוק, ידיים ורגליים, באופן משפיל במיוחד. כל השופטים הורו לשחרר אותו מיידית.

באחת ההתכתבויות הפנימיות בין גורמי משטרה בכירים במחוז תל-אביב, תחת הכותרת "רפי רותם - המשך העלבות והטרדות בלתי פוסקות", נאמר כך: "מדובר בהטרדות שכבר טופלו בעבר ומשום מה החשוד לא מתיירא ולא נרתע!! אבקש לפתוח פ"א לאלתר (מכתבו של סנ"צ דוד אוסמו" הוא תלונה!!) ולבצע עוד היום את מעצרו של המטריד ולהגיש נגדו כתב אישום".

ב-14.1.10 כתב רותם פקס ליאח"ה, והאשים את החוקרים בטיוח החקירה ברשות המסים. ראש צוות החקירה היה סנ"צ דוד אוסמו, כיום קצין אח"מ של מחוז שי בדרגת נצ"מ. רותם קבל על כך, שלא נעשה גילוי ראוי לעובדה, שביחידת החקירות שלו ברשות המסים שירת קצין מודיעין בשם יעקב אוסמו, קרוב משפחה של סנ"צ דוד אוסמו מיאח"ה. בפקס טען רותם לניהול לא תקין של החקירה ביאח"ה ולקשר שתיקה בין רשות המסים והמשטרה.

26.1.10 - המשטרה ביקשה צו מעצר נגד רפי רותם, שלדבריה "ממשיך לשלוח פקסים שבהם הוא מכפיש את השוטרים ביאח"ה", ועילת החקירה מוגדרת כ"שיבוש מהלכי משפט, מסוכנות" (במקור נכתב מסוקנות). רותם נעצר ומבלה את הלילה בתחנה, אזוק בידיו ורגליו, בתא ללא שירותים שמיועד לשהות של שעות ספורות.

27.1.10 - בבוקר השכם הובא רותם לבית החולים וולפסון, שם טופל ונחבש, כשהוא קשור למיטה. מבית החולים הובא רותם לשופט המעצרים דן מור בבית משפט השלום בתל-אביב, כשהוא חבוש בידיו וכתמי דם בטרנינג שלבש. המשטרה לא הזכירה בדיון שום דבר הקשור ל"שיבוש מהלכי משפט" או ל"מסוכנות", וברור שמדובר רק בפקס שהרגיז את נצ"מ אוסמו.

רותם סיפר לשופט מור כי 5 שוטרים הכו אותו "מכות רצח" בגלל הפקס ששלח לנצ"מ אוסמו. המשטרה אישרה בפני השופט כי רותם "נעצר עקב תלונה של קצין בכיר מאח"מ דרום, וכי רותם "התנגד לחיפוש, למעצר ואפילו להשתחרר".

השופט מור הורה לשחרר את רותם באופן מיידי, ובהחלטתו כתב: "אין בתיק כל עדות שנלקחה מהמתלונן".. אינני מבין מדוע היה צריך לעצור את החשוד... כל האירוע נראה לבית המשפט מוזר וחסר הסבר".

ההערות של השופט מור, על מעצר ללא עדות המתלונן, לא נעמו לאוזני המשטרה. החוקר, סמ"ר יצחק אורנשטיין, כתב כעבור ימים אחדים, ב-2.2.10, מזכר פנימי שהגיע לידי "גלובס" וזו לשונו: "התקשרתי גם היום לדוד אוסמו רענ"ח דרום, המתלונן בתיק, וביקשתי ממנו לקבל ממנו תלונה. דוד אוסמו השיב שהיום הוא באילת וישלח דרך הפקס את התלונה מחר".

ימים אחדים לאחר השחרור ממעצר נבדק רותם בבית החולים איכילוב, שם נקבע כי עבר אירוע של זעזוע מוח. תלונתו על אלימות השוטרים נדחתה על-ידי המחלקה לחקירת שוטרים בנימוק שהתנהג בבוטות וסירב לחיפוש גופני, ולכן היה צורך בשימוש בכוח. לא נערך עימות בין רותם לבין השוטרים, ולא נתפסו פרטי הבגד המוכתם בדם. הפרקליטות דחתה את הערר של רותם, בנימוק שבחקירת השוטרים הם היו חייבים להשתמש בכוח כדי לערוך על רותם חיפוש גופני, וכי נעשה שימוש בכוח סביר מול התנגדות עזה של רותם.

רותם הגיש תביעה אזרחית נגד השוטרים אותם הוא מאשים בהכאתו, ואילו השוטרים ומח"ש מכחישים והתביעה תלויה ועומדת.