המהפכה שמתקרבת בצעדי ענק: עוד מיליון קשישים יחיו כאן בתוך עשור

מספר הקשישים בישראל צפוי להכפיל את עצמו בתוך פחות מ-15 שנים • זהו קצב הזדקנות אוכלוסייה שמדינת ישראל לא ידעה מימיה, הוא מהגבוהים בעולם ומתרחש בבת אחת  • ישראל 2048

קשישים / צילום: שלומי יוסף
קשישים / צילום: שלומי יוסף

בין השנים 2019-2030 הזדקנות האוכלוסייה תוביל לגידול של מיליון איש במדינה, דומה למספר העולים לישראל בשנות ה-90 של המאה הקודמת.

הזדקנות האוכלוסייה היא אחד התהליכים המבורכים שקרו למדינת ישראל. דור המייסדים, ניצולי השואה, העולים לישראל לאורך השנים ושאר קבוצות האוכלוסייה מגיעים לגיל זקנה במדינה עם אחת ממערכות הבריאות הטובות בעולם. עם זאת, אם לא יחול שינוי משמעותי במשאבים שמקבלת מערכת הבריאות, איכות שירותי הבריאות שמקבלים הקשישים בישראל תיפגע משמעותית ולא נוכל לתת להם את הטיפול הראוי שהם זקוקים וזכאים לו.

מספר הקשישים בישראל צפוי להכפיל את עצמו בתוך פחות מ-15 שנים. אם אנחנו רגילים לגידול נטו במספר בני 75 ומעלה של כ-5,000 בשנה, משנת 2021 הגידול נטו בכל שנה יעמוד על יותר מ-20 אלף ומשנת 2025 יהיה גידול נטו של כ-30 אלף בכל שנה. זהו קצב הזדקנות אוכלוסייה שמדינת ישראל לא ידעה מימיה. הוא מהגבוהים בעולם ומתרחש בבת אחת.

כיום, בני 75 ומעלה הם 5% מהאוכלוסייה אך צורכים כ-30% מהיקף שירותי האשפוז. מה יקרה בעוד 15 שנה, כשאוכלוסייה הזאת תכפיל את עצמה?

בתי החולים בישראל הם מהצפופים ב-OECD. כדי שלא יהיו צפופים עוד יותר, יש לפתוח יותר מ-350 מיטות אשפוז מדי שנה. לשם השוואה, בבית החולים אסותא-אשדוד, שנפתח לפני שנה וחצי, יש 300 מיטות אשפוז.

תקציבי קופות החולים בישראל מוצמדים לקצב גידול האוכלוסייה, אך לא מביאים בחשבון את הזדקנות האוכלוסייה. אם לא ניתן לקופות החולים את המשאבים הנדרשים לטיפול בקשישים, המשמעות תהיה יותר תורים, יותר עומסים וירידה באיכות הטיפול בקשישים ובכלל האוכלוסייה.

בין השנים 2019-2030 ההשלכות של הזדקנות האוכלוסייה על מערכת הבריאות תקביל לגידול של מיליון איש במדינה (דומה למספר העולים לישראל בשנות ה-90 של המאה הקודמת). לא ניתן יהיה לתת מענה ראוי לאותה אוכלוסייה עם אפס תוספת של משאבים.

משרד הבריאות מקדם בשנים האחרונות מגוון תוכניות לשיפור הטיפול בקשישים: אשפוז בית; טיפול בדמנציה ומניעת נפילות; טיפול בסוף החיים; ייעוץ רוקחי; תוכניות שיקום; וצמצום משמעותי של הביורוקרטיה. תוכניות אלה, יחד עם הרפורמה בסיעוד ובטיפולי שיניים שמוביל סגן שר הבריאות, ח"כ הרב יעקב ליצמן, הן התוכניות המשמעותיות ביותר שנעשו בתחום הזדקנות האוכלוסייה מאז הקמת המדינה. אך הן לא מספקות.

פתיחה של בית חולים והכשרת רופא מומחה בגריאטריה, או אחות מומחית, דורשת שנים רבות. אם לא נשקיע כבר היום את המשאבים הנדרשים, ציבור הקשישים ייפגע באופן משמעותי.

ישראל, שהגיעה להישגים מפוארים בתחומים רבים כל כך, צריכה ויכולה לעשות את קפיצת המדרגה הנדרשת כדי להתמודד עם ברכת הזדקנות האוכלוסייה.

■■■

הכותב הוא מנכ"ל משרד הבריאות