טבע מציגה שחיקה בהכנסות והפסד ברבעון הראשון; הרווח בניכוי סעיפים חשבונאיים היה גבוה מהתחזיות

לפי כללי החשבונאות המקובלים, טבע הפסידה ברבעון 105 מיליון דולר, על רקע מחיקה נוספת של 489 מיליון דולר בגין עסקי אקטביס • הרווח הנקי Non-GAAP הסתכם ב-654 מיליון דולר, שהם 60 סנט למניה – 2 סנטים מעל תחזיות האנליסטים

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

אין דרמות מיוחדות בדוחות הרבעון הראשון של חברת התרופות טבע : החברה אמנם פספסה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות אך עקפה אותן בתחזיות הרווח Non-GAAP, ואשררה את התחזית השנתית שלה ל-2019. על בסיס כללי החשבונאות GAAP, טבע שוב אינה רווחית ברבעון. נשיא ומנכ"ל טבע, קאר שולץ, אמר היום כי "השנה השנייה של תוכנית הרה-ארגון התחילה באופן מבטיח. אנו במסלול הנכון לעמוד ביעד של הפחתת בסיס העלויות בכ-3 מיליארד דולר עד סוף 2019, כאשר נכון להיום הופחתו 2.5 מיליארד דולר, וזאת במקביל להפחתת החוב שלנו".

היקף החוב של טבע בסוף הרבעון עמד על 28.6 מיליארד דולר, צמצום של 292 מיליון דולר לעומת הרבעון הקודם, ש-10% ממנו מוגדר כחוב לטווח קצר. החוב נטו צומצם בכ-450 מיליון דולר, לכ-26.7 מיליארד דולר. טבע ייצרה במהלך הרבעון תזרים של 112 מיליון דולר מפעילות שוטפת וכן תזרים חופשי של 360 מיליון דולר, ירידה חדה מ-1.9 מיליארד דולר ברבעון המקביל, אם כי הרבעון המקביל היה חריג לחיוב משום שטבע נהנתה בו מהכנסות חד פעמיות בגין פשרות משפטיות.

תוצאות הרבעון של טבע
 תוצאות הרבעון של טבע

ברבעון הראשון, הכנסות טבע הסתכמו ב-4.3 מיליארד דולר, ירידה של 15.2% ביחס לרבעון המקביל. זאת בעוד שתחזית האנליסטים הייתה ל-4.38 מיליארד דולר. לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), הרווח התפעולי של טבע התכווץ ב-91.2% ל-134 מיליון דולר, והיא רשמה רבעון נוסף של הפסד נקי, בגובה 105 מיליון דולר. זאת בהשוואה לרווח של כ-1.1 מיליארד דולר ברבעון המקביל. כרגיל אצל טבע, הפער בין התוצאות לפי כללי GAAP לתוצאות Non-GAAP - בנטרול סעיפים חשבונאיים שונים - גדול מאוד, כאשר הרווח הנקי Non-GAAP הסתכם ברבעון ב-654 מיליון דולר, שהם 60 סנט למניה - 2 סנטים מעל תחזיות האנליסטים. התוצאות Non-GAAP מנטרלות סעיפים חשבונאיים שונים ובראשם עוד הפחתה חשבונאית בגין עסקי אקטביס, שנרכשה בשנת 2016 תמורת קרוב ל-40 מיליארד דולר והתבררה כרכישה כושלת. הפעם טבע מחקה 489 מיליון דולר בגין מוצרים בפיתוח שהגיעו מרכישת אקטביס, ובכך הגיעו המחיקות מרכישה זו לכ-4 מיליארד דולר.

ירידה בהכנסות בכל העולם

טבע מספקת פרטים על התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי. ברבעון הראשון נרשמה ירידה של 19.1% בהכנסות מצפון אמריקה (ארה"ב וקנדה) לכ-2 מיליארד דולר, ורווחיות החברה באזור זה צנחה ב-45.6% ל-498 מיליון דולר.

התוצאות נפגעו בעיקר בשל שחיקת התרומה של הקופקסון, התרופה המקורית לטיפול בטרשת נפוצה שנאבקת בתחרות גנרית ובלחצי מחירים גוברים, כמו גם בפעילות הגנרית של החברה ופגיעה במוצרים מקוריים אחרים. לדוגמה, משאף ProAir נמכר ב-59 מיליון דולר, ירידה של 55%. את הפגיעה קיזזו חלקית תוצאות פעילות ההפצה Anda שצמחו ב-14% ל-379 מיליון דולר, ומכירות התרופות המקוריות החדשות אוסטדו (להפרעות תנועה) ואג'ובי (למיגרנה) - אלה נמכרו ב-74 מיליון דולר וב-20 מיליון דולר, בהתאמה. בכך נרשם גידול של 151% במכירות אוסטדו לעומת הרבעון המקביל (אג'ובי לא נמכרה ברבעון המקביל, משום שאושרה לשיווק רק בספטמבר 2018).

בשיחת הוועידה ציין שולץ בנוגע לקופקסון, שההכנסות מהתרופה בארה"ב הסתכמו ב-194 מיליון דולר לעומת 341 מיליון דולר ברבעון הקודם, והצפי הוא למכירות שנתיות של 800 מיליון דולר. טבע גם איבדה נתח שוק בקופקסון על רקע התחרות הגנרית.

לדברי שולץ, "התמודדנו עם האובדן הצפוי של בלעדיות המוצרים המרכזיים קופקסון ו-ProAir לתחרות גנרית. אנו ממוקדים בייצוב העסק הגנרי הגלובלי והבטחת הצלחת מנועי הצמיחה האורגניים אג'ובי ואוסטדו. שני המוצרים הללו ממשיכים לצבור מומנטום מאז השקתם ואנו מבצעים את ההשקעות הנחוצות כדי להביא אותם לשווקים מחוץ לארה"ב, תוך שאנו בוחנים אפשרויות להתוויות נוספות עבורם".

הפעילות באירופה הניבה לטבע הכנסות של כ-1.26 מיליארד דולר, ירידה של 12.3% מהרבעון המקביל. הרווחיות ביבשת דווקא צמחה ב-6.9% והסתכמה ב-403 מיליון דולר. בשווקים הבינלאומיים ההכנסות התכווצו ב-10.9% ל-668 מיליון דולר והרווחיות ירדה ב-20.5% ל-97 מיליון דולר, והיא מוסברת במכירות נמוכות יותר ביפן על רקע הפחתות מחירים על ידי הרגולטור, לעומת גידול במכירות ברוסיה.

בתגובה לדוחות כתבו כלכלני קרדיט סוויס: "על רקע החולשה המשמעותית במניה בחודשים האחרונים, התוצאות שפורסמו היום עשויות להוות 'אנחת רווחה', אך באופן כללי אנחנו לא חושבים שהן משקפות שינוי מהותי בסיפור של טבע, ואנו ממשיכים לחכות לסימני צמיחה משמעותיים יותר ולהמשך הפחתת החוב לפני שנהיה נלהבים יותר בנוגע למניה".

נזכיר כי טבע צופה הכנסות של 17-17.4 מיליארד דולר בשנת 2019, ירידה של 8%-10% לעומת 2018, עם רווח נקי שנתי Non-GAAP של 2.2-2.5 דולר למניה.