פרשת פישר מסתעפת? אלון חסן חזר בו מפרט בעדותו

דוח האיכונים לטלפון של אלון חסן, שנחשף לראשונה ב"גלובס", חשף כי חסן היה במשרדו של עו"ד רונאל פישר במקרה אחד שעליו לא העיד בחקירתו • לטענת ההגנה, חסן הסתיר פגישה עם פישר שבה יזם את הצעת השוחד לשוטרים תמורת סגירת התיקים בעניינו • היום העיד חסן וטען: "אני לא זוכר מה היה בתאריך הזה. יתכן שהגעתי למשרד של פישר, והפגישה לא התקיימה"

אלון חסן ורונאל פישר/ צילום: רפי קוץ
אלון חסן ורונאל פישר/ צילום: רפי קוץ

חצי שנה אחרי שאלון חסן, לשעבר יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד והעד המרכזי במשפטו של עו"ד רונאל פישר, העיד ארוכות על הצעותיו לכאורה של פישר לסגירת תיקי החקירה בעניינו בתמורה לתשלום שוחד לחוקרי משטרה, עלה היום (ה') חסן לדוכן העדים פעם נוספת.

הסיבה למהלך החריג הזה, אותו כינה היום שופט סגן נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים משה סובל "סיטואציה חסרת תקדים", היא ראיה חדשה שביקשו להגיש סנגוריו של פישר, עורכי הדין עמית בר ואלי פרי, המעידה לטענתם על כך שחסן הסתיר את אחת הפגישות שערך עם פישר, בניגוד לעדותו לפיה כל הפגישות עמו תועדו והוקלטו על-ידו.

פישר, נזכיר מואשם בלקיחת שוחד בתמורה לסגירת חקירות משטרתיות ו/או מסירת מידע על חקירות לנחקרים. ברור לחלוטין כי ההקלטות שערך חסן במהלך פגישותיו עם פישר הן "ראיות הזהב" בתיק פישר. לכל הפחות, מדובר בראיות המשמעותיות ביותר שיש לפרקליטות המדינה בנוגע לאישום המרכזי בתיק ולעניין דפוס פעולתו של פישר, המואשם בהתנהלות דומה גם עם לקוחות נוספים שלו.

הראיה החדשה - איכונים לטלפון הנייד של חסן

הראיה החדשה, אשר תוכנה נחשף לראשונה ב"גלובס" בדצמבר אשתקד, היא דוח איכונים לטלפון הנייד של חסן. מדוח זה עולה כי חסן שהה במשרדו של פישר פעם נוספת, עובדה התומכת לשיטת סנגוריו של פישר בתזה לפיה חסן הוא זה שחולל את המהלך להעברת כספי שוחד לפישר, בתמורה לכך שידאג לסגירת התיקים נגדו.

כלומר, התזה של ההגנה גורסת כי פישר - שתועד על-ידי חסן ובהמשך גם על-ידי חוקרי המחלקה לחקירות שוטרים כמי שלוקח מזוודה עם 150 אלף דולר שמסר לו חסן - נגרר אחרי יוזמה של חסן. לטענת ההגנה, פישר הסכים לכך כי ראה בכך הזדמנות לגבות מחסן את שכר-טרחתו שטרם שולם. חסן, כמובן, דוחה את התזה האמורה מכל וכול.

הכרוניקה של הפגישות בין חסן לפישר נדונה באריכות במהלך חקירתו הנגדית של חסן בבית המשפט. לגרסתו של חסן, ב-8 או ב-9 ביוני 2014 הוא נפגש עם פישר והבין כי הלה מנסה לסחוט אותו. מיד לאחר מכן הוא פנה לעו"ד בני כץ, שייעץ לו להקליט את כל הפגישות הבאות עם פישר.

לדברי חסן, הפגישה הבאה בינו לבין פישר נערכה ב-15 ביוני 2014. באותו היום פנו עו"ד כץ וחסן לחוקרי המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) וסיפרו להם על מעלליו של פישר, כשהם מצוידים בהקלטה של הפגישה שערך חסן עם פישר באותו יום. בהמשך, וכשבאמתחתו מזוודה עמוסת מזומנים, שלחו חוקרי מח"ש את חסן לפגוש את פישר ולהעביר לו את הכסף שהתבקש על-ידו בתמורה לסגירת התיקים. חוקרי מח"ש תיעדו את מסירת המזוודה לפישר ומיהרו לעצור את עורך הדין המוכר.

במהלך חקירתו הנגדית של חסן, נתן האחרון את הסכמתו לכך שיופק דוח איכונים לטלפון הנייד שלו. מדוח האיכונים עלה כי בניגוד לדבריו של חסן, הוא נפגש ככל הנראה עם פישר פעם אחת נוספת לפני שפנה למח"ש.

במועד שבו התקיימה ככל הנראה הפגישה הנוספת בין חסן לפישר, 11 ביוני 2014, שהה חסן במעצר-בית בשל החקירות שנוהלו בעניינו (שתיים מתוך ארבע חקירותיו של חסן הבשילו לכדי כתב אישום, שממנו זוכה חסן זיכוי מהדהד בבית המשפט המחוזי בבאר-שבע. ערעור חלקי של המדינה על זיכויו של חסן תלוי ועומד בימים אלה בפני בית המשפט העליון).

כבר בחקירתו הנגדית ניסה צוות ההגנה של עו"ד פישר לרענן את זיכרונו של חסן ולהראות לו שפגישה נוספת אכן התקיימה ב-11 ביוני 2014, למרות מעצר-הבית שבו שהה. חסן הכחיש כבר אז שהיה באותו יום במשרדו של פישר, על אף פנייה מתועדת של עובדת ממשרדו של פישר למשטרה המבקשת אישור להגעתו של חסן למשרדים באותו יום, ואישור של המשטרה לקיום הפגישה. כמו אז גם היום אמר חסן: "אפשר לזייף מסמך כזה, זה לא אומר כלום".

לפי דוח האיכונים, ב-11 ביוני 2014 שהה חסן בשעה 14:13 בביתו שבאשדוד, אך כבר בשעה 14:53 הוא היה בסביבת משרדו של פישר. עוד עולה מהדוח כי שעה 15:39 שהה חסן במגדלי ב.ס.ר - שם ממוקמים משרדיו של פישר - וכן בשעה 16:04 אחר-הצהריים. כלומר, חסן שהה במגדלים שבו היו ממוקמים משרדיו של פישר כחצי שעה לפחות. בשעה 16:51 אוכן הטלפון של חסן באזור לה גווארדיה, ובשעה 19:05 הוא כבר שהה בחזרה באשדוד. עוד עולה מדוח האיכונים כי גם פישר שהה באותו זמן במשרדיו.

על ממצאי האיכונים לטלפון הנייד שלו, העיד היום חסן: "אני לא זוכר את ה-11 לחודש. אני זה שהצעתי להגנה להפיק דוח איכונים. למה שאציע את זה, אם יש שם פגישה שהסתרתי? אם אין תיעוד לפגישה הזאת, אז כנראה שלא נפגשתי עם רונאל ב-11. אולי יש לי בעיה בזיכרון".

עו"ד בר אמר לחסן בתגובה: "זו לא בעיה בזיכרון, זה משהו אחר", וחסן השיב לו: "אתה אומר שאני משקר?". בר: "אז איפה ההקלטה? אמרת שכל הפגישות שלך עם פישר אחרי שהבנת שהוא מנסה לסחוט אותך היו מתועדות". 

חסן: "אם אין הקלטה, אז כנראה שגם לא הייתה פגישה. אולי נסעתי לשם, ולא הייתה פגישה בסוף. לא הייתה פגישה עם רונאל שלא הקלטתי אחרי הפגישה שלי עם בני כץ. אז כנראה שלא הייתה פגישה ב-11. אולי הייתי שם, אבל פגישה לא הייתה. לא זוכר מאיזו סיבה".

עו"ד בר שאל את חסן: "האם הייתה פעם אחת שהוזמנת בזמן ששהית במעצר-בית, ורונאל אמר לך שהוא לא יכול לפגוש אותך?". חסן השיב: "לא זוכר."

במהלך הדיון נרשם עימות חריף מאוד בין פישר לראש צוות התביעה, עו"ד דן בהט. פישר עמד בכניסה לאולם וסינן בעקבות דבריו של חסן: "שקרן, פשוט שקרן". בהט, ששמע את ההערות, דרש בתוקף מהשופט סובל שיחדל את פישר, ואף אמר לו כי עליו להשית על פישר הוצאות. בתגובה עלתה חמתו של פישר, שהתקרב לבהט וצרח עליו: "אתה רמאי ומושחת! אתה מעלים ראיות! אל תדבר אליי!".

משנרגעו הרוחות, הטיח בר בחסן כי הגרסה שלו לא הגיונית. "עד כמה אתה יכול לעבוד עלינו שאתה לא זוכר מה קרה ב-11.6? זו הרי הפעם הראשונה שאתה אמור להיפגש עם רונאל אחרי שהבנת לטענתך שהוא מנסה לסחוט אותך. זה אירוע מכונן, אירוע קשה מאוד - גילית שעורך הדין שלך עושה מהלכים חמורים על גביך. דווקא את האירוע הזה אתה לא זוכר?" חסן השיב לבר: "מה לעשות, יש אנשים חזקים", וחזר שוב על גרסתו לאירועים.

הפגישה עם מכלוף - חסן נאלץ לחזור בו

לפי עדותם של חסן ואיילון מכלוף, עד תביעה נוסף בתיק שהעיד כי פישר הציע לו שיעביר לו כספים תמורת סגירת התיקים בעניינו, הייתה פעם אחת שהם נפגשו במשרדו של פישר במהלכה התוודע חסן לכך שפישר הציע גם מכלוף להעביר כספי שוחד בתמורת לסגירת תיקיו. לדברי ההגנה, הפגישה של חסן ומכלוף התרחשה ב-11.6, היום בו נערכה כאמור הפגישה הנוספת שלטענת ההגנה חסן העלים. גם לטלפון הנייד של מכלוף הוצא דוח איכונים, וממנו אכן עולה כי גם מכלוף נכח ב-11.6 במשרדו של פישר, ויותר מכך - כי לא היה תאריך נוסף בו נכח במשרדו של פישר יחד עם חסן.

בעקבות דוחות האיכונים למכשירהם של חסן ומכלוף, נאלץ חסן להודות כי כנראה שעדותו בעבר, לפיה הפגישה עם מכלוף נערכה ב-15.6, אינה נכונה. זאת, לא לפני שסנגוריו של פישר הציגו לחסן דברים שאמר במח"ש, לפיהם הוא פגש את מכלוף במשרדו של פישר ב-15.6, וכן דברים שאמר בחקירתו הראשית, אז הגדיל לטעון ואמר לעו"ד בר: "כבר אמרתי לך 20 פעם, פגשתי את איילון בלובי של המשרדים של פישר ב-15.6".

עו"ד בר תהה איך יכול להיות ששבועיים אחרי הפגישה, כשנתן חסן עדות במח"ש, הוא אמר שהפגישה עם מכלוף הייתה ב-15, וחסן שב והדגיש כי את העדות במח"ש הוא נתן לפנות בוקר והיה מבולבל ועייף.

חסן הסביר את המקור למה שהוא כינה טעות, וההגנה ביקשה לראות בו כשקר. "כנראה שברענון שעשיתי לפני העדות הראשית שלי, כשעברתי על התמלול של החקירה שלי במח"ש, הבנתי לא נכון שהפגישה הייתה ב-15.6. עכשיו אני מבין שהפגישה הזאת לא הייתה ב-15.6. נכון שאמרתי 22 פעמים שזה היה ב-15, אבל זה רק כי הסתמכתי על התמלול של מה שאמרתי במח"ש. כנראה שטעיתי בתאריכים", העיד חסן.

ההגנה ניסתה להוכיח כי העובדה שהפגישה עם מכלוף נערכה ב-11.6, ולא ב-15.6 כמו שטען תחילה חסן, מלמדת גם כי אכן התקיימה פגישה בין פישר לחסן ב-11.6, שלא תועדה על-ידי חסן. זאת ניתן להסיק, טענו עורכי הדין של פישר, מכך שבשום שלב לא טען חסן שהפגישה שלו עם מכלוף נערכה ביום שבו הגיע למשרדיו של פישר אך בסוף לא נפגש עמו. ואכן, בחקירה הראשית אמר חסן כי הוא נפגש עם מכלוף "לפני הפגישה".

חסן נמנע מלאשר את טענת ההגנה בהקשר זה. "אני חוזר ואומר, אני שפגשתי את מכלוף בלובי של המשרד של רונאל, אבל אני לא זוכר שהתקיימה אחרי זה פגישה עם רונאל". עו"ד בר שב והדגיש בפני חסן כי בשום שלב, לא במח"ש ולא בעדותו בבית המשפט, הוא לא אמר שהוא הגיע למשרדים של פישר ולא נפגש איתו ביום שבו נפגש גם עם מכלוף.

גם השופט סובל ביקש לוודא את גרסתו של חסן: "האם אתה זוכר שאתה מחכה הרבה זמן לפישר, פוגש במכלוף, מדבר איתו, וכל זאת בזמן שרונאל במשרד - ובסוף לא נפגש איתו?". חסן השיב: "לא זוכר". 

בהמשך עדותו אמר חסן: "היו פעמים שהגעתי למשרדים ולא נפגשתי עם רונאל. למשל, כשנפגשתי עם עורכי דין אחרים, או כשבאתי להביא חומר. היו גם פעמים שבאתי ספציפית להיפגש עם רונאל, וזה התבטל". 

*** חזקת החפות: רונאל פישר לא הורשע בכל עבירה במסגרת המשפט המתנהל בעניינו. המשפט הפלילי מצוי בשלב ההוכחות, ובמסגרת זו נשמעים עדי התביעה תוך ניסיון של המדינה לבסס את האישומים. בשלב הבא תינתן לפישר האפשרות להציג את עדי ההגנה ואת טענותיו. במהלך המשפט טוען פישר לחפותו, וכל עוד הוא לא הורשע, הוא זכאי ליהנות מחזקת החפות.