כך נראית אופטימיות: הצלב האדום רוצה להפוך את עזה לעיר חכמה

בשנים האחרונות סובלת עזה ממחסור כרוני בחשמל • הצלב האדום מקדם יוזמה לחבר את כל מקורות החשמל של רצועת עזה לרשת חשמל היברידית שתביא לניצול מקסימלי של ייצור החשמל, בפרויקט המבוסס על עקרונות "העיר החכמה" • גורם ישראלי: חמאס ישתלט על הפרויקט וינסה לנתב לעצמו חלק מהמימון שלו

גדר רצועת עזה / צילום: באדיבות דובר צה"ל
גדר רצועת עזה / צילום: באדיבות דובר צה"ל

הקטע הבא נועד לאנשים אופטימיים במיוחד שעשויים להיראות תלושים מהמציאות, דוגמת ג'ואנה נונס, ראש מחלקת מים ותנאי מחיה בצלב האדום, שמצליחה למצוא בתוך הכאוס העוני והאלימות של רצועת עזה, מקום לפרויקט ובו שיתוף-פעולה בין קהילות פלסטיניות, חברה ישראלית, הצלב האדום ושלטונות חמאס.

הצלב האדום, מספרת נונס ל"גלובס", מקדם יוזמה לחבר את כל מקורות החשמל של רצועת עזה לרשת חשמל היברידית, שתביא לניצול מקסימלי של ייצור החשמל. הפרויקט מבוסס על עקרונות "העיר החכמה", המונהגים במקומות רבים בעולם, ככל שזה ישמע תלוש כשמדובר ברצועת עזה.

בשנים האחרונות סובלת עזה ממחסור כרוני בחשמל, שמהווה את אחד המכשולים הקשים ביותר על החוסן של תושבי עזה ועל היכולת שלהם לקבל שירותים כמו מי שתייה, טיהור שפכים, בתי ספר, בתי חולים וגם הפעלת מוצרי חשמל ביתיים. לפי הערכות, בעזה נדרשים כ-500-400 מגה-וואט חשמל כדי לקיים אספקה שוטפת לכל הצרכים.

כיום עומד פוטנציאל אספקת החשמל של עזה על כ-195 מגה-וואט בלבד, וגם הוא לא קבוע. כ-120 מגה-וואט מגיעים מישראל, עוד כ-60 מגה-וואט מיוצרים בתחנת הכוח בעזה בהנחה שכמות הסולר מאפשרת זאת, ועוד 15 מגה-וואט מסופקים באופן לא סדיר על-ידי מצרים.

מקורות נוספים הם גנרטורים בגדלים שונים למוסדות ולבתים פרטיים וכן מערכות סולאריות על גגות בתים ומרפאות, שמספקות חשמל לכמה שעות לשכונות שלמות. מערכות אלה, כמו גם הגנרטורים, מנותקות מרשת החשמל הכללית.

על-מנת לנצל את רשת החשמל בצורה יעילה יותר ולממש את פוטנציאל הייצור כמה שניתן, שואף פרויקט הצלב האדום לאחד את כל יצרני החשמל בעזה אל רשת אחת, שתאפשר לנהל באופן חכם את צריכת החשמל ואת הייצור שלו. המטרה היא לוודא שתהיה מספיק אנרגיה לקיים את הצרכים המינימליים של תושבי הרצועה.

כשכל היצרנים ייכנסו לאותה רשת, ניתן יהיה לנהל אותה באמצעים טכנולוגיים מתקדמים ולנתב את הייצור בהתאם לצרכים השונים, פרטיים, מסחריים או ציבוריים. את הטכנולוגיה והייעוץ המקצועי מספקת חברה ישראלית, המנוסה בשילוב הטכנולוגיה עם רשתות מיושנות.

צעד ראשון יהיו חיבור של כל היצרנים לרשת החשמל הקיימת והכפלה של קווי מתח למוסדות חיוניים, כמו בתי חולים, מתקני התפלה וכו'. כדי לאפשר את הסינכרון יותקנו עשרות אלפי מונים חכמים, אשר יאפשרו חלוקה חכמה יותר של החשמל בהתאם לזמני צריכה, וכך למשל במשך היום יווסת פחות חשמל לבתים ויותר למוסדות ציבוריים ולמסחר.

כמו כן יותקנו מוני נטו, מונים המאפשרים העברת הייצור העודף של החשמל מגנרטורים ופאנלים סולאריים אל הרשת לשימוש צרכנים אחרים. הפרויקט יעודד הקמה של פאנלים סולאריים קהילתיים ופרטיים, שיסייעו גם לתעסוקה ויהוו מקורות הכנסה לתושבים.

נונס מספרת כי הרעיון נבע מהתושבים עצמם ובעיקר מקהילות שכונתיות, שיזמו בעצמן את הקמת הפאנלים הסולאריים לאספקת חשמל, כפתרון להפסקות החשמל המרובות בשנתיים האחרונות. לדבריה, שלטון חמאס ברצועה היה ספקן בנוגע ליכולת המימוש, אך אינו מטיל קשיים של ממש ביישום הפרויקט. היא מבטיחה כי אנשי הצלב האדום ינהלו אותו ויוודאו שהוא ינוצל למטרות אזרחיות בלבד, ומעדכנת שהיא מקבלת את ההיתרים הנדרשים גם מישראל, שמפקחת על המעברים לרצועה. היא מעריכה כי בספטמבר הקרוב, לאחר עבודת הכנה ארוכה, ייצא הפרויקט לדרך, ובתוך שנה תוקם למעשה רשת החשמל ההיברידית שתקל על חיי התושבים ברצועה.

לדברי גורם ישראלי המעורה בנעשה ברצועה, האופטימיות של אנשי הצלב האדום מבורכת, אך אין לו ספק כי חמאס ישתלט על הפרויקט וינסה לנתב לעצמו חלק מהמימון שלו, שמגיע מהמדינות התורמות לצלב האדום. כך עשה עד כה חמאס עם כל פרויקט וכל מימון או תרומה שנכנסו לרצועה, וכך יעשה גם עם הפרויקט הזה.