פרויקט מסע: יותר משני מיליארד שקל הושקעו ללא בקרה

מטרת הפרויקט היא לעודד יהודים מהתפוצות, בוגרי תיכון ועד גיל 30, לחיות בישראל כמה חודשים • במהלך השנים השקיעו הממשלה והסוכנות היהודית בפרויקט יותר ממיליארד שקל כל אחת

נתן שרנסקי, יו"ר הסוכנות היהודית / צילום: שאטרסטוק
נתן שרנסקי, יו"ר הסוכנות היהודית / צילום: שאטרסטוק

מבקר המדינה עוסק בדוח ב"פרויקט מסע", ארגון ללא כוונות רווח שנוסד ב-2004 בשיתוף של ממשלת ישראל והסוכנות היהודית. מטרת הפרויקט היא לעודד יהודים מהתפוצות, בוגרי תיכון ועד גיל 30, לחיות בישראל מספר חודשים.

במהלך השנים השקיעו הממשלה והסוכנות היהודית בפרויקט יותר ממיליארד שקל כל אחת. על רקע פרק הזמן הארוך שבו פועל הפרויקט וההשקעה הממשלתית המשמעותית במימונו, משרד מבקר המדינה בחן היבטים שונים הנוגעים להערכת האפקטיביות של הפרויקט ואת הפעילות הממשלתית, אותה מוביל משרד ראש הממשלה להתוויית מדיניות הפרויקט, לפיקוח ולבקרה על הפעלתו.

המבקר מציין כי משרד ראש הממשלה כשל במילוי תפקידו כמפקח ומבקר של הפרויקט. רבים מהליקויים והחולשות המפורטים נוגעים לתפקודה של ועדת ההיגוי במשרד ראש הממשלה ולאופן שבו מילאה את תפקידה כאחראית על הפרויקט בשנים האחרונות. המבקר מציין כי ועדת ההיגוי לא אישרה מטרות אסטרטגיות לפרויקט, המשיכה להפעיל את הפרויקט מבלי להגדיר באופן מספיק את מטרותיו ויעדיו ומבלי לקבוע יעדים מדידים לצורך בחינת האפקטיביות שלו והשגת מטרותיו המהותיות, קיימה דיונים מועטים בסוגיות מהותיות.

תגובת חברת "מסע" לדוח: 

עיון יסודי בטיוטת הדוח מלמד כי לא הוצגו ליקויים הנוגעים לתפקודו של ארגון מסע. מסע פועל מזה 15 שנה על פי תכניות עבודה שנתיות מובנות וכן ע"פ יעדים ברורים ומדידים שנגזרו מתוכנית אסטרטגית רב שנתית. בנוסף, מסע מבצעת הערכה ומדידה באמצעות מודדים מן השורה הראשונה, ואף עוסקת באופן שוטף בבקרת הפרויקט ועמידתו בהשגת היעדים. התוכנית האסטרטגית הסדורה והמעמיקה של מסע הוצגה בפני ועדת ההיגוי. אנו גאים בתרומה האדירה של מסע ליחסי ישראל-תפוצות: מסע עיצב מחדש את חייהם של עשרות אלפי צעירים יהודים מרחבי העולם; כ - 12 אלף משתתפי מסע המגיעים לארץ מידי שנה משתלבים כרופאים בבתי החולים, כמתמחים בחברות מגוונות במשק, כמורים לאנגלית המעלים את רמת האנגלית המדוברת בבתי הספר בפריפריה ועוד. 150 אלף בוגרי מסע הנם בעלי זהות יהודית עמוקה וזיקה משמעותית לישראל, ורבים מהם, כפי שעולה ממחקרי העומק של מסע, ממלאים תפקידי מפתח במנהיגות היהודית בארצותיהם. מסע פועל וימשיך לפעול בשיתוף פעולה מלא עם ועדת ההיגוי של הארגון.