מסלול הכסף שהוביל להסלמה: השליח הקטארי נעלם והמזומן אזל

יום דמים קשה שכולל הרוגים בצד הישראלי כתוצאה ממאות שיגורים מהרצועה לכיוון שטח ישראל • האם ישראל קרובה לממש את התוכנית הנרחבת הכוללת כניסה קרקעית; ומדוע דווקא עכשיו נעצר נתיב הכסף הקטארי, לשלם משכורות לעשרות אלפי פלסטינים ברצועה ערב הרמדאן ולמנוע את הסבב • ניתוח "גלובס"

ההפצצות בצד הפלסטיני. / צילום: רויטרס
ההפצצות בצד הפלסטיני. / צילום: רויטרס

יממה שנייה בתוך סבב הירי הנוכחי, ונראה שהדברים רחוקים מסיום. מטח הרקטות מהרצועה לשטח ישראל נמשך גם היום (א'), וגם הפעם לטווחים רחוקים של עשרות קילומטרים שכללו שיגורים לבאר שבע, אשקלון, גדרה ורחובות. בשעות הצהריים הדברים הדברים קיבלו תפנית משמעותית שמעבר לדיווחים על ירי: שני הרוגים באזור אשקלון כתוצאה מרקטה שפגעה במפעל באזור התעשייה בעיר ומפגיעה ברכב.

לאן הולך הסבב הזה ומה הסיכוי להסלמה? את אופן הפעולה של חמאס עד היום אפשר להגדיר - קו תל-אביב. או אם תרצו קו האירוויזיון/נתב"ג. זה הקו שעד כה נמנעו בחמאס ובג’יהאד האיסלמי לחצות, כי עליו מבוססת ההסכמה שבשתיקה, הישראלית והאיסלמית. אותו הדגישה ישראל במסר אל ראשי שני הארגונים הנמצאים בקהיר. אם ייחצה הקו הזה, בתקופה הרגישה הנוכחית בואכה האירוויזיון, הרכבת ממשלה ויום העצמאות, או בכלל - צה"ל יפעיל את התוכנית הנרחבת. או בלשון ההודעה שהעבירו המתווכים המצרים ליחיה סינואר, מנהיג חמאס ברצועה, וזיאד א-נחלה, מנהיג הג’יהאד האיסלמי: ישראל לא תעצור בקווי צוק איתן, ואין נשיא אמריקאי כבעבר שיציב לה גבולות.

לא בכדי לוותה עד היום כל חריגה מקו זה בהסברים, גם אם מופרכים, כי מדובר בטעויות אנוש, מפקד סורר בשטח או סערת ברקים. לא בכדי הצהירו והדגישו ראשי ארגוני הטרור ברצועה את קו 40 הקילומטרים, ועד כה הם רק מאיימים שירו מעבר לו. לפני הצהריים היום הצהיר מחמוד א-זהאר, מוותיקי מנהיגי חמאס, כי המתווה שפעל עד כה כבר אינו תקף ודרישת ישראל לשקט תמורת שקט לא תיענה, וההתקפות לא יפסקו.

אלא שהנושאים ונותנים בקהיר מדברים קצת אחרת. גם בגלל העלאת הרף של התקיפות הישראליות, המופנות כעת אל בתיהם של מחבלים בכירים, ובעיקר כאלה שבהם מוסתרים אמצעי לחימה או בתי מלאכה ליצור רקטות. לפחות שלושה כאלה הופצצו בלילה האחרון, ופיצוצי המשנה העידו על הימצאות חומרי נפץ בתוכם. גורם מצרי אומר, כי לנציגי הארגונים הפלסטינים ברור כעת כי ישראל על סף החלטה להגיב בחומרה רבה יותר והיא מתקרבת לשינוי מדיניות - כלומר, שוקלת גם אופציה קרקעית.

מכיוון שההסבר העיקרי והמיידי לירי הרקטות הראשוני היה עצירת הכסף הקטארי למשכורות ולמשפחות נזקקות, לפני תחילת הרמדאן ביממה הקרובה - סביר שמנהיג חמאס סינואר יעדיף יציאה מכובדת מהסבב הזה. הוא אמור להסתפק בהרוג ישראלי וכמה פצועים, הישג מבצעי שמראה כי חמאס מצליח לעקוף את כיפת ברזל, ובלבד שיצליח להביא ולו חלק מהכסף ויקל במשהו את המצוקה הכלכלית ברצועה.

חמאס, השולט ברצועה ואחראי לחיי אזרחיה, לא יכול להרשות לעצמו שמחצית מאוכלוסיית הרצועה תעמוד ערב הרמדאן בתורים למזון של מפעלי הצדקה השונים. בכל פעם שהכסף הקטארי התעכב - היה ירי. ומה עם מזוודות הדולרים כעת? קטאר הייתה זו שלכאורה יצרה את המשבר בעצם היעדרותו של השליח שלה, מוחמד אל עמאדי, וגם כעת קולה לא נשמע, לפחות פומבית. עם זאת, ההנחה היא שקטאר כן מעורבת במגעים, ואף נתנה התחייבות להעביר 30 מיליון דולר, כפי שאמורה הייתה מראש, אם הצדדים יסכימו על כך.

היכן עובר נתיב הכסף שיכול למנוע את ההסלמה הנוכחית? בשבוע שעבר נפגש שליח האו"ם למזה"ת, ניקולאי מלדנוב, עם שר החוץ הקטארי, מוחמד עבד אל-רחמן. השניים סיכמו שהסיוע לפחות למשפחות הזקקות ברצועה יתחדש בצורת תלושי מזון. ישראל אישרה, אך ההסלמה בסוף השבוע סיכלה זאת. הכסף מקטאר היה המתנה שהסכימה ישראל לעניק לחמאס בשיחות שהחלו עוד בספטמבר 2018, ובתחילה עסקו רק בכסף למימון סולר לתחנת החשמל ברצועה. בהמשך הציעו הקטארים כי יסייעו למימון משכורות פקידי המימשל ברצועה וגם למשפחות נזקקות. בנובמבר הייתה ההעברה הראשונה במזומן, כשהשליח אל עמאדי נושא במכוניתו את המזוודות המפורסמות - מזוודות 15 מיליון הדולר. אחר כך, גם לאור הביקורת על שני הצדדים, התשלומים הונהגו דרך בנק הדואר ורק לעובדים ומשפחות נזקקות ששמותיהם אושרו על ידי ישראל. בשלב הבא חמאס סירב לדרך זו וכסף הועבר רק למשפחות. בחודשיים האחרונים לא הועבר כסף בשל חילוקי דעות, וגם בגלל הבחירות בישראל. כעת, לפני הרמדאן, הצורך במזומנים להנעת מכירות החג, הוא נואש.

הרשתות החברתיות: ביקורת על חמאס

האירועים ברצועה דוחים במעט את הדיווחים ברשתות החדשות הערביות. באל-ערביה, הרשת המשקפת את המדיניות הסעודית, מדגישים את דברי בנימין נתניהו מהבוקר ואף מדווחים את הגרסאות הישראליות לאירועים. כך, למשל, מותה של אשה, ילדתה ועוברה בעזה דווח על ידי הפלסטינים כי נגרם בשל ירי צה"ל, באל-ערביה וחלק מהרשתות האחרות הדגישו את הגרסה הישראלית שהשלושה נהרגו בהתפוצצות רקטה של חמאס סמוך לביתם. ברשתות החברתיות הכל מוקצן וקוטבי, וכך לצד אהדה רבה וגילוי שנאה לצד קריקטורות של נתניהו וישראל, יש לא מעט המאשימים את חמאס במצב ובכך שתושבי הרצועה יחגגו את הרמדאן תחת הפצצות במקום בסעודות. מובילי דעת קהל סעודים אף מטיפים לישראל לכבוש את הרצועה ולשים קץ לשלטון חמאס, וברשתות החברתיות נמצא לכך ביטוי רב.

בקרב הפלסטינים בגדה צועק השקט לשמיים. אין שום סימן לגילויי מחאה, הפגנות או כל דבר דומה לאות סולידריות עם תושבי הרצועה אחיהם. גם ברשתות החברתיות יש יותר הבעות צער על המצב ואיחולים להפסקת הירי, מאשר ביקורת על ישראל. מנהיגי הרשות ממלאים גם הם את פיהם מים, ולמעט פה ושם כדי לצאת ידי חובה - לא נשמעו התבטאויות או גינויים כלפי ישראל.

ברשות יעדיפו כמובן שישראל תפיל את שלטון חמאס עבורם, והם יוכלו לקבל חזרה את השליטה האזרחית ברצועה. בכיר פלסטיני אמר לי בשבוע שעבר, עוד בטרם החל סבב האלימות, כי עיקרון ההפרדה וההחלשה של הפלסטינים, חמאס מול אש"ף שלפיו פועל נתניהו, לא יעמוד לאורך זמן - שכן חמאס במהותו הוא ארגון צבאי, ובסופו של דבר התקריות יתרחבו למלחמה ולהפלתו.

הסבב הזה הסלים יותר מקודמיו, תקיפות צה"ל שהרגו יותר מ-10 מחבלים עד כה, והארגונים הפלסטינים צריכים להראות תגובה, אבל נדמה שגם הפעם הוא עתיד להסתיים בתוך יום יומיים, עם העברת כספים כמחווה לרמדאן. ופתרונות אלה או אחרים לריצוי דעת הקהל. אבל בכל מקרה, מדובר יהיה בהפסקת אש זמנית.

בצד הישראלי החל הלחץ על נתניהו מכיוון הח"כים החדשים וגם הישנים למצוא פתרונות למצב. חבר הכנסת החדש, אופיר סופר (איחוד לאומי) כתב היום בטוויטר: "רק כניסה קרקעית ושהייה ארוכת טווח ברצועת עזה תביא לפתרון הבעיה". אולם נכון לשלב הזה, בכירים ממנו במפלגה לא מציאים זאת בקול רם ובטח לא כתנאי כניסה לממשלה.

שרים בכירים אחרים בממשלה משגרים רעיונות (לא חדשים) משל עצמם. למשל, השר לבטחון פנים גלעד ארדן, אמר היום בטקס יום העצמאות במשטרה שיש לחדש את הסיכולים הממוקדים בעזה. "יש להמשיך ולהעצים את התקיפות בעזה עד שתובטח השגת שקט לטווח ארוך, ועלינו גם לחזור ולחדש את הפגיעה בראשי הזרוע הצבאית של חמאס ויתר ארגוני הטרור ברצועה" אמר ארדן.

שרי הממשלה התייחסו גם לאירווזיון, המוסיף נדבך למסכת השיקולים המטופלים בקבינט הביטחוני-מדיני. "אירועים לאומיים או תרבותיים לא צריכים להוות שיקול בעוצמת והיקף המכה שהאויב צריך לספוג", אמר ארדן. "לא אירועי יום העצמאות החשובים ובטח שלא האירוויזיון". השר אופיר אקוניס אמר דברים דומים: "צריך להבטיח את בטחונם של תושבי ישראל, האירוויזיון הוא בתחתית סדר העדיפויות והשיקולים".

נתיב הכסף הקטארי

■ ההצעה הראשונה
סוכם לפי הכסף - 15 מיליון דולר יהיה למימון סולר לחשמל

■ הצעת הקטארים לשדרוג
הכסף ישמש למשכורות לפקידי הממשל ברצועה ולמשפחות נזקקות

■ איך יעבור הכסף?
שלב א: במזוודות
שלב ב: דרך בנק הדואר ורק לעובדים ומשפחות נזקקות ששמותיהם אושרו על ידי ישראל

■ המחלוקת
חמאס סירב לדרך העברת הכסף רק למשפחות, ובחודשיים האחרונים לא הועבר כסף

■ הלחץ
לפני הרמדאן, הצורך במזומנים להנעת מכירות החג, הוא נואש