הרחבת מעגל הירי: כ-50% מהעובדים בתעשייה נשארו בבית

עשרות אלפי עובדים לא התייצבו לעבודתם, שיעור גבוה לעומת התייצבות של 85% בתקופת צוק איתן • מפעלים בדרום דיווחו על ספקים ונותני שירותים שמסרבים להגיע לאזורים שמטווחים

המפעל החדש של חברת התרופות פריגו בירוחם / צילום: נתנאל לוי ופטריק מזוז
המפעל החדש של חברת התרופות פריגו בירוחם / צילום: נתנאל לוי ופטריק מזוז

עשרות אלפי עובדים בתעשייה לא התייצבו הבוקר (א’) במפעלים בדרום, בעקבות ההסלמה שהחלה אתמול ושבמהלכה שוגרו לעבר העורף בתוך פחות מיממה יותר מ-450 רקטות.

בקו שעד 40 קילומטר מגבול עזה נמצאים כ-250 מפעלים, שמעסיקים כ-60 אלף עובדים. מנתונים שמסר היום מנהל מרחב הדרום של התאחדות התעשיינים, אביב חצבני, עולה כי רק 50%-55% מכלל העובדים במפעלים אלה התייצבו לעבודה, לעומת נוכחות של 85% במקומות העבודה במהלך מבצע צוק איתן.

חצבני העריך, כי הסיבה לנוכחות הדלה יחסית של עובדים במפעלים היא הירי הכבד מעזה לעבר יישובים שנמצאים הרחק מעבר לקו ה-7 ק"מ מהגבול: "בימי צוק איתן רוב האש הייתה בקו של עד 7 ק"מ מהרצועה, ובמקרה הזה אנו רואים ירי נרחב וצפוף לעבר יישובים מרוחקים יותר", אמר.

בשל התמשכות הירי, פתחה הבוקר התאחדות התעשיינים ביישוב עומר חדר מצב מיוחד שמעניק לציבור התעשיינים מענה בסוגיות שנוגעות לפעילות במתכונת חירום - מחסור בעובדים, פגיעת טילים במפעלים, תיאום עם חברת החשמל או התמודדות עם בעיות בהספקת חומרי גלם.

ביישובי הדרום שנמצאים במרחק של עד 40 קילומטר מגבול עזה לא התקיימו היום לימודים. מצב זה, עם המשך הירי במהלך הלילה לכיוון הדרום והשפלה, תרם לנוכחות הדלה של עובדים שהתייצבו במפעלים: "לצערנו, מפעלי הדרום נמצאים תחת איום ביטחוני תמידי שמפריע להתנהלות הסדירה של המפעלים ולפגיעה בוודאות העסקית שלהם", אמר חצבני.

מלבד היעדרויות של עובדים, מפעלים בדרום דיווחו על ספקים ונותני שירותים שמסרבים להגיע לאזורים שמטווחים ברקטות. חלק מהמפעלים דיווחו על מחסור בחומרי גלם ועל קשיים בחידוש המלאים.
"אם הלחימה תימשך עוד מספר ימים, נבקש ממשרד האוצר לפתוח בהליכים שיזכו את המפעלים בטווח של 40 קילומטר מהרצועה בפיצוי על הפגיעות שיגרמו להם בשל המצב. אני מקווה שלא נצטרך להגיע למצב הזה ושהמשבר יסתיים במהרה", אמר חצבני.

בתוך כך, שר האוצר משה כחלון ומנהל רשות המסים ערן יעקב החליטו להאריך את תוקף התקנות שמאפשרות תשלום פיצויים עבור היעדרות הורים מהעבודה, בגין סגירת מוסדות החינוך ביישובי הדרום, לאור הנחיות פיקוד העורף במטרה לתת ודאות כלכלית להורים. התקנות יחולו על התקופה שבין 1 במרץ 2019 ועד 3 ביוני 2019.