"עכברושים הסתובבו לנו מעל הראש"; שגרירי מדינת ישראל מתגוררים בנכסים שאינם ראויים למגורים

השגריר בניגריה סיפר שהוא "ישן על מזרן" והבגדים שלו "תלויים על מוטות ברזל" • בבית השגריר בבודפשט התגלו כבר ב-2005 סדקים שהביאו לשקיעת הבניין • בבית השגריר בחוף השנהב מתפוררים חלקים מהתקרה

שגרירות ישראל בניגריה / צילום: מתוך דוח מבקר המדינה
שגרירות ישראל בניגריה / צילום: מתוך דוח מבקר המדינה

חלק משגרירי ישראל ואנשי הצוות שלהם מתגוררים בנכסים שלא ראויים למגורים. כך קובע מבקר המדינה, יוסף שפירא. משרד החוץ הוא הגוף הישראלי שמחזיק ברוב הנכסים בחו"ל. למשרד יש 103 נציגויות בחו"ל ו-147 נכסים נוספים, בהם 100 דירות של ראשי נציגויות, 21 דירות צירים וסגל, ו-26 דירות שרד בבעלות המדינה ובשכירות.

המראה והייצוגיות של הנציגויות בחו"ל ובתי השרד של שליחי המשרד הם חלק חשוב מהעבודה הדיפלומטית, שכוללת גם אירוח וקיום אירועים. מחלקת נכסים בחו"ל במשרד החוץ אחראית על שיפוץ, תחזוקה וניהול נכסים בחו"ל. המבקר מצא כי ב-2018 נכסים רבים היו במצב רעוע. למרות התרעות העובדים, לא מתבצעות עבודות מיידיות לתיקון ליקויים שחלקם אף בטיחותיים.

"מצב התחזוקה בנציגויות קשה, עד כדי כך שקיים ספק אם דירות חסרות תחזוקה ראויות למגורים, ובחלק מהמקרים התחזוקה הלקויה אף פוגעת ביכולתם של עובדי הנציגויות למלא את תפקידם כראוי", מציין המבקר.

בדוח צוין כי בין השנים 2013-2018 הגיעו 31 נכסים למצב של "תחזוקת שבר", שדרש תיקון תקלות באופן פתאומי. ב-10 מהם בוצע שיפוץ כללי, ב-10 מהם שיפוץ חלקי, וב-11 לא בוצע שיפוץ כלל. עוד נמצא כי בחלק מנציגויות, עובדים פנו למטה משרד החוץ והתריעו על המצב.

שגרירות ישראל בניגריה/ צילום: מתוך דוח מבקר המדינה
 שגרירות ישראל בניגריה/ צילום: מתוך דוח מבקר המדינה

בשל תלונות שהגיעו מעובדי בית השגריר באבוג'ה שבניגריה, שכללו רטיבויות בבית השגריר, בעיות איטום בגג, והזנחה של מגורי המאבטחים, ביקר נציג מטה המשרד בנכס וכתב: "המצב הנוכחי בלתי נסבל, בלתי סביר, לא מכובד ואפילו מביש, לא ייצוגי והחמור מכך לא בטיחותי". גם השגריר עצמו כתב למשרד החוץ כי "אי מתן חשיבות מספק לתשתיות השגרירות ובית השגריר משפיע מהותית על תפקוד השגריר ועל חייו האישיים. חברתי לחיים הגיעה לביקור וחזרה מזועזעת. היא לא חוזרת לכאן יותר, שלא לציין את העכברושים שהסתובבו לנו מעל הראש, והשבוע שלקח לה להיפטר מהכינים". המבקר מציין כי למרות המצב, ועד סיום הביקורת, לא בוצע כל שיפוץ בבית השגריר בניגריה.

בתשובתו טען משרד חוץ כי המצב בבית השגריר באבוג'ה "אכן גרוע מאוד", אך מדובר בבית ישן שהפתרון הוא בניית בית חדש, והנושא מצוי בתוכנית העבודה של המשרד.

גם בחוף השנהב מדינת ישראל היא הבעלים של בית השגריר, שדיווח על מצב רעוע בנכס. ביוני 2016 הוחלט שהבית יפונה והשגריר יתגורר בדירה חלופית בשכירות. כל הניסיונות להשכיר את הנכס העלו חרס בגלל מצבו, שכולל התפוררות חלק מהתקרה.

השגריר בברזיליה שבברזיל, פנה בשנת 2015 למשרד החוץ בבקשה לשפץ את בית השגריר, שבו שהוא מתגורר עם משפחתו. השגריר כתב שהבית מוזנח, שיש בעיות בתשתית החשמל, שאין בו רהיטים ושמזה כחצי שנה הוא "ישן על מזרן" והבגדים שלו "תלויים על מוטות ברזל". הוא הוסיף, כי אם לא יתבצע שיפוץ כלשהו, "הבית לא יהיה ראוי למגורים בקרוב". משרד החוץ דחה את בקשת השגריר והשיב לו: "בשלב זה איננו יכולים לאשר דבר. אין כסף ואנחנו עוסקים אך ורק בתחזוקת שבר".

בבית השגריר בבודפשט התגלו כבר בשנת 2005 סדקים שהביאו לבסוף למצב של שקיעת בניין. רק ב-2018 טיפל משרד החוץ בבעיית הסדקים - 13 שנה לאחר שהופיעו.

משרד החוץ לא נותן מענה לצורכי התחזוקה

מבקר המדינה מציין כי משרד החוץ אינו מסוגל לתת מענה ממשי לצרכים דחופים ולספק את כל צורכי התחזוקה, וכתוצאה מכך במשך הזמן יוסיף ויידרדר מצבם של נכסים נוספים . המשך התנהלות זו עלול להוביל להקצאת תקציב גדול יותר מהתקציב הדרוש היום כדי להחזיר את הנכסים למצב תחזוקה ושימוש תקינים.

עוד נמצא כי יצירות אומנות מקוריות רבות הנמצאות במבנים בחו"ל ניזוקו במהלך השנים מפגעי הזמן, מתחזוקה לא נאותה ומתצוגה מרושלת והזנחה. נמצא גם פער בין מספר יצירות האמנות הקיים בפועל לבין מספר היצירות שהופיע בסקר שבחן את מספרן בשנת 2011. במשרד החוץ לא החליטו לנקוט בפעולה כלשהי, ואף לא פעלו לשיקום או לשחזור היצירות, שערכן הכולל מוערך במיליוני שקלים.

עוד מציין המבקר כי מערכת "עינב", מערכת ממוחשבת לניהול נכסים ותחזוקה, מוטמעת בנציגויות ישראל בחו"ל ובמטה משרד החוץ. "חלק מהנציגויות לא ניהלו כנדרש את הרישום במערכת, ועל כן חסר מידע על נכסים ותחזוקתן, ונפגעה יכולתו של משרד החוץ לתכנן פעולות תחזוקה ולתקצב אותן".

מבקר המדינה ממליץ למשרד החוץ לאמץ דרך לחישוב עלויות תחזוקה השוטפת של הנכסים בחו"ל שתאפשר גיבוש מסגרת תכנונית ותקציבית ראויה בשיתוף אגף התקציבים במשרד האוצר. על הנהלת המשרד לבחון דרכי פעולה לשיפור מערך התחזוקה של נכסי המדינה בחו"ל ולפעול למצב של תחזוקה מונעת. על המשרד להכין תוכנית טיפול כוללת לשימור, לתחזוקה ולתחלופה של יצירות האמנות שבהחזקתו. על הנהלת המשרד לדאוג שבנציגויות יוזן כל המידע על הנכסים במערכת עינב ויעודכן באופן שוטף ולפעול לאיתור יצירות האמנות החסרות.