הפסקת אש עם חמאס; סער: "המערכה לא נמנעה, אלא נדחתה"

במהלך הלילה נשמעו התרעות צבע אדום בעוטף עזה ובאשקלון, אך בהמשך דווח כי הושגה הפסקת אש שנכנסה לתוקפה ב-4:30 • ארבעה ישראלים נהרגו אתמול מפגיעות רקטה, וצה"ל תקף לפחות 320 מטרות מתחילת ההסלמה • התחבורה הציבורית בדרום תחודש בהדרגה

יירוטים של כיפת ברזל בדרום, / צילום: רויטרס AMIR COHEN
יירוטים של כיפת ברזל בדרום, / צילום: רויטרס AMIR COHEN

10:30

בהתאם להנחיית גורמי הביטחון, מקטע אשקלון-באר-שבע נפתח לתנועת רכבות, וקו הנגב המערבי יחזור לפעילות סדירה. רכבת ראשונה מבאר-שבע תצא צפונה בשעה 11:19 דקות. רכבת ראשונה מאשקלון דרומה תצא בשעה 11:43.

בתוך הליכוד עולה המתח סביב האמירה של גדעון סער. גורמים בליכוד השיבו לסער: "גדעון סער רק רוצה להפיל את נתניהו. מאז 2015, כשתקף ללא הפסקה את הליכוד וראש הממשלה, לגדעון סער יש רק מטרה אחת: להפיל את ראש הממשלה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו. התירוצים מתחלפים, המטרה לא. בעוד שרבים מתושבי הדרום הביעו את אמונם בראש הממשלה נתניהו, גדעון סער לא נותן אפילו רגע אחד של אשראי לראש הממשלה ומצטרף מיד להתקפות משמאל של בני גנץ ושל צביקה האוזר, עושה דברו של סער שערק לשמאל ושאיתו הוא מתואם לחלוטין".

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, מברכת על הפסקת האש וקוראת לחשוף את פרטיה: "טוב שהושגה הפסקת אש. עדיף לחיות מלהרוג ולהיהרג. ממשלת ישראל חייבת לציבור מידע בסיסי: מה התנאים, מה היה פה בשתי יממות מסויטות, מה קורה עכשיו ובעיקר - מה היא עושה מול עזה כבר עשור ומה התוכנית שלה שדי ברור שלא כל כך עובדת".

ח"כ עופר כסיף מחד"ש-תע"ל: "23 אנשים איבדו אתמול את חייהם בשפיכות דמים חסרת כל תוחלת. הפסקת האש היא אחיזת עיניים: נתניהו מסרב להסיר את המצור על עזה, ויודע כי בכך הוא מבטיח עוד הרג מיותר, עוד שנים של חיי פחד ואימה לתושבי עזה ועוטף עזה, לילדי עזה ועוטף עזה. הימין כמנהגו נוהג - עבורם האדמה יקרה מדמם של אזרחים". 

10:10

ראש עיריית שדרות, אלון דוידי, בתגובה להפסקת האש ולדיווחים על "חזרה לשגרה": "אנחנו נמצאים בבעיה קשה במדינה מכיוון שהערכים שלנו התבלבלו. הסבב הזה התחיל מירי על קצין צה"ל, לא מירי רקטות. חשוב לזכור זאת. החיילים צריכים להיות בחזית ולא האזרחים. סוף סוף אנחנו רואים שאפשר לחזור למדיניות החיסולים ואני שמח שזה קרה אבל אתמול נעשתה טעות קשה. מי שדיבר על הרתעה לא השיג אותה. אנחנו נגיע למצב שבעוד שבועיים-שלושה טרוריסט עלול לירות על חייל שלנו פה ושוב אנחנו נגיע לסבב הזה. מי שיכול להישיר עיניים הבוקר לתושבי עוטף עזה ותושבי הדרום ולהגיד להם ההרתעה חזרה - משגה בידיו. אם הייתי ראש הממשלה הייתי אומר לחאמס ולג'יהאד: אתם רוצים לירות על ת"א - תירו על ת"א, אתם רוצים לירות על ירושלים - תירו על ירושלים, אבל אנחנו נמשיך לפגוע בבכירים ביותר שלכם ולא נהסס".

8:55

פעילות התחבורה הציבורית בדרום תחודש הבוקר בהדרגה. קו הנגב המערבי ישוב לפעול בעוד כשלוש שעות. אז ייפתחו תחנות הרכבת בשדרות, אופקים ונתיבות. גם מערך מבחני הנהיגה (טסטים) יחזור היום לפעילות.

בתוך כך, שעה בלבד אחרי הודעת דובר צה"ל על הפסקת אש בין ישראל לעזה והביקורת בזירה הפוליטית הגיעה. בכיר הליכוד, גדעון סער כתב הבוקר בחשבון הטוויטר שלו ש"הפסקת-האש, בנסיבות בה הושגה, נעדרת הישגים לישראל. טווחי הזמן בין סבבי ההתקפות האלימות על ישראל ואזרחיה הולכים ומתקצרים וארגוני הטרור בעזה מתעצמים ביניהם. המערכה לא נמנעה אלא נדחתה".

ח"כ בני גנץ, יו"ר האופוזיציה המיועד כתב גם הוא שישראל נמצאת במצב של אובדן הרתעה. "כמעט 700 שיגורים לשטח ישראל, נפגעים ופצועים רבים ו-4 הרוגים - כולם תוצר של אובדן ההרתעה - מסתיימים בכניעה נוספת לסחטנות חמאס וארגוני הטרור. כל מה שעשתה המממשלה, פעם נוספת, הוא להניח לפתחנו את המערכה הבאה".

יאיר לפיד כתב בחשבון הטוויטר שלו: "נתניהו השתמש בתושבי הדרום כשכפ"ץ בדרך לכניעה מוחלטת מול החמאס. נתניהו לא יפתור את הבעיה בעזה. אין לו את האומץ המבצעי והפוליטי כדי לעשות זאת. המינימום שהוא צריך לעשות זה להסביר לאזרחי ישראל את המצב אבל אפילו את זה אין לו אומץ לעשות".

גם ממפלגת העבודה נשמעה ביקורת על הפסקת האש. ח"כ איציק שמולי, יו"ר סיעת העבודה אמר: "שאפו לנתניהו על הצלת האירוויזיון במחיר המשך הכניעה לטרור ואובדן הביטחון וההרתעה בדרום. ‫מזוודות הדולרים הבאות לחמאס כבר בדרך. גם הסבב הבא, שגם הפעם חמאס כבעל הבית יחליט מתי יתחיל ואיך יסתיים. רק שילוב של עוצמה צבאית קשה נגד חמאס בצד יוזמה מדינית לבידודו תשנה את המשוואה".

גם ח"כ בצלאל סמוטריץ', שעשוי לשבת בקבינט, מבקר את הסכם הפסקת האש עם החמאס והג'יאהד. "המערכה בעזה היתה חייבת להסתיים בשבע מאות מחבלים הרוגים (אחד על כל טיל שנורה על ישראל) ובנזק פיזי אדיר לחמאס - כזה שייקח להם שנים להתאושש ממנו ולהעלות על דעתם לתקוף שוב. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו מיליון וחצי אזרחי הדרום במקלטים כל כמה שבועות".

6:00

אחרי מאמצי מצרים והאו"ם וירי רקטות במהלך הלילה, הושגה הפסקת אש בין ישראל לבין הפלגים הפלסטיניים ברצועת עזה - כך דווח הבוקר (ב') בכלי תקשורת פלסטיניים. על פי הדיווחים, שפורסמו גם ברשת "אל-ג'זירה" ובסוכנות הידיעות רויטרס, הפסקת האש נכנסה לתוקף בשעה 4:30. זאת, לאחר שבמהלך הלילה נורו רקטות מהרצועה וגרמו להפעלת התרעות צבע אדום בעוטף עזה ובאשקלון. המאמצים התקיימו בהובלת מצרים ושליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב.

מתחילת סבב ההסלמה נורו לפחות 600 רקטות שוגרו עד כה מעזה, כ-530 מהן חצו את גדר הגבול. מערכת "כיפת ברזל" יירטה יותר מ-150 מהשיגורים, ולפחות 35 נפילות זוהו בשטחים בנויים. בתגובה לירי תקף צה"ל יותר מ-320 מטרות ברצועת עזה, בהן מבני משרד ביטחון הפנים ומערך הסייבר של חמאס. לראשונה מאז צוק איתן ביצע כלי טיס של חיל האוויר סיכול ממוקד בו נהרג בכיר הארגון, חאמד אל-חדרי, מפגיעה ישירה ברכבו בעזה.

הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס אתמול לדיונים במשך כחמש שעות ובסיום הודיע כי הנחה את צה"ל להמשיך בתקיפות. מתחילת ההסלמה נהרגו 23 פלסטינים ברצועה, בהם פעילי הג'יהאד האסלאמי, אישה בחודש התשיעי להיריונה ותינוקת, ונפצעו כ-150 נוספים. נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צייץ הלילה כי הוא תומך בישראל "ב-100%" כשהיא מגינה על אזרחיה. פיקוד העורף הורה על ביטול הלימודים היום בעוטף עזה, לכיש, דרום השפלה ובמרכז הנגב.

ארבעה ישראלים נהרגו אתמול מפגיעת רקטות ברחבי הארץ - ביום הקטלני ביותר מאז מבצע "צוק איתן" ב-2014. משה אגדי, בן 58 מאשקלון, נהרג אתמול בלילה מפגיעת רקטה בחצר ביתו, ונקבר בבית העלמין באשדוד. משה פדר, בן 60 מכפר סבא, נהרג בצהריים כשטיל "קורנט" פגע במכונית שבה נסע בכביש 34 שבמועצה האזורית חוף אשקלון. זיאיד אל-חמאמדה, בן 49, נהרג מפגיעת רקטה במפעל באזור התעשייה אשקלון. פנחס מנחם פשוזן, בשנות ה-20 לחייו, נהרג בשעות הערב מפגיעת רקטה בחצר בניין באשדוד והובא למנוחות בירושלים.

04:38

בערוץ אל אקצה, רשת הטלוויזיה של חמאס, דווח כי הפלגים בעזה וישראל הגיעו לסיכום בקהיר על הפסקת אש שנכנסה לתוקפה בשעה 04:30 בבוקר. גם רשת אל ג'זירה דיווחה על הסיכום. עם זאת, אין בשעה זו אישור רשמי לדברים.

3:20

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי "פעם נוספת, ישראל ניצבת בפני מתקפת רקטות קטלניות של ארגוני הטרור חמאס והג'יהאד האיסלאמי. אנחנו תומכים בישראל ב-100% כשהיא מגינה על אזרחיה". עוד כתב טראמפ: "לעם העזתי - פעולות הטרור האלה נגד ישראל לא יביאו לכם דבר מלבד סבל נוסף. עצרו את האלימות ועבדו למען השלום - זה אפשרי".



2:33

התרעת צבע אדום נשמעה במועצה האזורית אשכול.


01:23

התרעת צבע אדום נשמעו במועצות האזוריות שדות נגב ובני שמעון.


01:18

התרעת צבע אדום נשמעה פעם נוספת ביישובי המועצה האזורית אשכול.


01:15

חדר המבצעים של הפלגים הפלסטיניים ברצועת עזה מסר כי "המערכה לא תיפסק לפני שהכיבוש לא ייענה לדרישות עמנו. לא נאפשר למתנחלים לצאת מהמקלטים כל עוד האויב מתנכר להבנות ההתנגדות".


01:03

התרעות צבע אדום נשמעו באשקלון, באזור התעשיה בעיר ובמועצה האזורית חוף אשקלון.

 
0:49

התרעת צבע אדום נשמעה פעם נוספת ביישובי המועצה האזורית אשכול. מדובר צה"ל נמסר כי הפרטים בבדיקה.


0:04

התרעת צבע אדום נשמעה במועצה האזורית אשכול.

 
23:38

כלי תקשורת פלסטיניים מדווחים על תקיפות של חיל הים נגד מטרות ברצועת עזה.


23:29

גורם בפלגים הפלסטיניים אמר לרשת "אל-ג'זירה" כי יש מאמצי תיווך רציניים מצד מצרים, והשעות הקרובות יהיו קריטיות להפסקת האש.


23:20

גורמים דיפלומטיים: יש התקדמות במאמצי התיווך האינטנסיביים של מצרים ושליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב. מקווים שבשעות הקרובות נגיע להפסקת אש.

 
23:08

התרעת צבע אדום נשמעה במועצה האזורית אשכול.


23:06

דובר צה"ל מסר כי מטוסי קרב של צה"ל תקפו את בניין לשכתו של תופיק אבו נעים, שר הפנים וראש המנגנונים בלשכה המדינית של ארגון הטרור חמאס בעיר נוציראת. אבו נעים נכלא בידי ישראל ב-1991 ושiחרר במסגרת עסקת שליט ולאחריה השתלב בהנהגת חמאס. בתפקידו אבו נעים אחראי על מנגנוני הביטחון של ארגון הטרור חמאס שנעשה בהם שימוש להוצאת פעולות טרור צבאיות.


22:30

דובר צה"ל מסר כי מטוסי קרב של צה"ל השלימו עתה תקיפה של כ- 40 יעדים של ארגוני חמאס וג'יהאד פלסטיני לאורך רצועת עזה. בין היעדים: חמ"לי תצפיות, תשתיות תת-קרקע, מחסני אמצעי לחימה, מתחמים צבאיים, עמדות שיגור, עמדות תצפית ועוד. עד לשעה זו הותקפו כ-320 יעדי טרור. תקיפות צה"ל נמשכות על פי התכנון.