שני עיתונאי רויטרס שנאסרו במיאנמר שוחררו מהכלא לאחר כשנה וחצי

שני הכתבים, ווא לון בן ה-33 וקיאוו דו או בן ה-29, הורשעו בספטמבר בהפרת פקודת הסודות הרשמיים ונידונו לשבע שנות מאסר, בפרשה שעוררה תהיות לגבי התקדמותה של מיאנמר במסלול הדמוקרטיה ועוררה מחאות מצד דיפלומטים ופעילי זכויות אדם

עיתונאי רויטרס ווא לון וקיאוו דו או לאחר שחרורם / צילום: רויטרס
עיתונאי רויטרס ווא לון וקיאוו דו או לאחר שחרורם / צילום: רויטרס

שני עיתונאי רויטרס שנאסרו במיאנמר לאחר הרשעתם בהפרת פקודת הסודות הרשמיים, שוחררו היום (ג') מהכלא בפאתי ינגון לאחר ששהו בו יותר מ-500 ימים, לדברי עדי ראייה.

שני הכתבים, ווא לון בן ה-33 וקיאוו דו או בן ה-29, הורשעו בספטמבר ונידונו לשבע שנות מאסר, בפרשה שעוררה תהיות לגבי התקדמותה של מיאנמר במסלול הדמוקרטיה ועוררה מחאות מצד דיפלומטים ופעילי זכויות אדם.

הנשיא ווין מיינט חנן מאז החודש שעבר אלפי אסירים אחרים במסגרת חנינה המונית. המנהג במיאנמר הוא שהרשויות משחררות אסירים ברחבי המדינה לרגל השנה החדשה המסורתית, שהחלה ב-17 באפריל.

רויטרס אמרה כי שני העיתונאים לא ביצעו שום פשע, וקראה לשחרורם.

השניים יצאו משערי כלא אינסיין כשהם מוקפים באנשי תקשורת ואוהדים. הכלא נמצא בפאתי הבירה הכלכלית של מיאנמר, ינגון. ווא לונג חייך מאוזן לאוזן וזקר את אגודליו באוויר. הוא אמר כי הוא אסיר-תודה על המאמצים הבינלאומיים לשחרר אותו ואת עמיתו. "אני באמת שמח ונרגש לראות את משפחתי ואת הקולגות שלי. אני לא יכול לחכות כדי להגיע לחדר החדשות שלי".

לפני מעצרם בדצמבר 2017 עסקו לון ואו בחקירת הריגתם של 10 גברים ונערים מוסלמים בני הקבוצה האתנית רוהינגיה בידי כוחות הביטחון ואזרחים בודהיסטים במדינת המחוז ראקין במהלך מבצע צבאי שהחל באוגוסט 2017. בשל המבצע נמלטו יותר מ-730,000 רוהינגיה לבנגלדש, להערכת האו"ם.

הדוח שחיברו שני העיתונאים כלל עדויות של המבצעים, העדים ומשפחות הקורבנות, והוא זכה במאי בפרס פוליצר לכתיבה בענייני חוץ. השניים זכו בכמה אותות הוקרה על עבודתם העיתונאית.

פניות טלפוניות לאחד מדוברי ממשלת מיאנמר לא נענו עד למועד פרסום הכתבה.

בית הדין העליון של מיאנמר דחה באפריל את ערעורם הסופי של העיתונאים. השניים עתרו לבית הדין העליון, בטענה כי המשטרה הפילה אותם בפח, וכי אין ראיות לכך שהם עברו על החוק, זאת לאחר שבית הדין העליון בינגון דחה ערעור קודם בינואר. נשות העיתונאים כתבו באפריל מכתב לממשלה בבקשה לחון את בעליהן - לא בגלל שבעליהן נהגו באופן לא הולם, אלא בגלל שהדבר יאפשר להם להשתחרר מהכלא ולהתאחד עם משפחותיהם.

עיתונאי רויטרס שוחררו מהכלא והתקבלו בידי לורד ארא דרזי, רופא בריטי ומומחה בריאות, שכיהן כחבר בגוף מייעץ לממשלת מיאנמר, ונציג של רויטרס. דרזי המתין ללון ואו בשערי כלא אינסיין ברחוב שבו ניצבו כמה עשרות כתבים וצלמים בציפייה לשחרור האסירים. בהודעה לרויטרס אמר דרזי בן ה-59 כי שחרורם של שני העיתונאים התבצע לאחר "חודשים של דו-שיח" עם ממשלת מיאנמר.