ברוח יום העצמאות: מרוצי הזיכרון של חודש מאי

החיבור בין ספורט וזיכרון התחזק מאוד בשנים האחרונות • בחודש מאי יתקיימו כמה מרוצים המנציחים ומכבדים את זכר הנופלים

מרוץ האנדרטאות בגולן / אפרת מוסקוביץ
מרוץ האנדרטאות בגולן / אפרת מוסקוביץ

בשנים האחרונות גוברת מאוד הנטייה לחבר בין ספורט וזיכרון. בנוסף למיזם "רצים לזכרם", שעליו נכתב במדור זה בשבוע שעבר, המזמין את הציבור לצאת לריצה או להליכה בין יום הזיכרון ליום העצמאות, איש איש לזכר הנופלים שלו - בין יום הזיכרון ליום העצמאות מתקיים גם מרוץ האנדרטות בגולן, שהוא בהגדרתו האזור שבו יש הכי הרבה אנדרטאות ליחידת שטח בעולם כולו, ולכן אולי לא מפתיע שהתאגדה שם קבוצת ריצה כזו.

"בשעות המיוחדות שבין עצב לשמחה, בין יום הזיכרון ליום העצמאות, מצאנו דרך מיוחדת להנציח ולכבד את יקירינו שנלחמו על האדמה עליה אנו רצים מדי שבוע. נרוץ כקבוצה בין האנדרטאות על כביש 98, מצומת הג'יפ התלוי ועד לתל סקי", אומרים המארגנים. (לקבלת עדכונים, פרטים ושאלות מומלץ לעקוב בדף הפייסבוק ריצת האנדרטאות בגולן 2019. הזינוק - מצומת הג'יפ (בוויז צומת הג'יפ התלוי).

בנוסף לאלה מתקיימים לאורך כל השנה מרוצים לזכר נופלים, בדרך כלל כאלה שבעצמם עסקו בספורט, כמו תמר אריאל שהתפרסמה בשעתה כנווטת הדתייה הראשונה בחיל האוויר, ונהרגה ממפולת שלגים בנפאל. תמר אריאל הייתה חובבת ריצה והשתתפה במרוצים שונים, ולזכרה הוקמו כמה קבוצות ריצה, בהן גם אחת של נשים דתיות. קבוצה לזכרה רצה מדי שנה במרוץ השליחים "מהר לעמק" (שמתקיים השנה ב־17-18.5). גם מרוץ שפיר הוותיק למרחקים תחרותיים של 10, 5 ו-2 ק"מ, במועצה האזורית שפיר באזור שבו התגוררה הוסב לזכרה (מתקיים השנה ב-10.5).

גם חברי עמותת "בדרכם", שהוקמה לאחר מלחמת לבנון השנייה על-ידי אנשי מילואים מפלחה"ן (פלוגת החבלה וההנדסה) צנחנים, שאיבדו עשרה מחבריהם, רצים כזיכרון והנצחה לחברים לנשק שנהרגו, ומצטרפים כקבוצה למרוצים שונים.

עוד מרוץ ברוח יום העצמאות, לאו דווקא יום הזיכרון, הוא מרוץ התבור (שיתקיים השנה ב־17.5) זהו אירוע הריצה הוותיק בישראל (מתקיים זו השנה ה-67 ברציפות!) המתקיים בשאיפה לחבר את הדור הצעיר עם ערכיו של יצחק שדה - ממייסדי הפלמ"ח ומפקדו הראשון, אלוף בצה"ל ואיש חינוך. השנה הוכרז מרוץ התבור כאליפות צה"ל למרוצי שדה ובמסגרתו מתקיימת גם אליפות המכינות הקדם צבאיות במסגרת מרוץ התבור.