"איראן לא תחזיק אותנו בני ערובה עם הסחיטה הגרעינית שלה"

תגובה אמריקאית רשמית ראשונה להכרזתה של איראן על כך שהיא מפחיתה את מחויבותה להסכם הגרעין אך אינה פורשת ממנו • נציגי ממשל טראמפ לענייני איראן אמרו הערב לכתבים כי עוד סנקציות על איראן עשויות להגיע בהמשך

בריאן הוק, נציג ממשל טראמפ לענייני איראן / צילום: REUTERS/Al Drago/File Photo
בריאן הוק, נציג ממשל טראמפ לענייני איראן / צילום: REUTERS/Al Drago/File Photo

שליחי הנשיא טראמפ לענייני איראן, בריאן הוק, המשמש גם כסגנו של מזכיר המדינה מייק פומפיאו, וויקטוריה קואטס, ראש אגף המזרח התיכון במועצה לביטחון לאומי, אומרים הערב (ד') בשיחה עם כתבים: הודעת איראן, הפחתת המחויבות שלהם להסכם הגרעין (ה-JCPOA), "הינה ניסיון להחזיק את העולם בן ערובה. האיום האיראני על חידוש העשרה ופעילות גרעינית, הוא עניין שיבחן על ידינו מקרוב".

מדובר בתגובה אמריקאית ראשונה רשמית להכרזת איראן על הפסקת מכירת עודפי האורניום המועשר והמים הכבדים, שההסכם התיר להם לייצר. עד עתה הערכות המודיעין בקהיליה האמריקאית, כולל גם על ידי אנשי ממשל טראמפ, היו שאיראן מקיימת את המחויבות שלה ל-JCPOA. ההודעה האיראנית מגיעה אחרי חידוש הסנקציות בכמה שלבים, החל מאוגוסט 2018, דרך סבב סנקציות שני בנובמבר 2018 ועד לסיווג משמרות המהפכה כארגון טרור לפני כמה שבועות.

הודעת חסן רוחאני היום (ד') שאיראן לכאורה אינה פורשת מההסכם וכי פניה אינם למלחמה, אבל היא מודיעה על הפחתת המחויבות שלה, תוך 60 יום (אלא אם מדינות המערב, ורוסיה וסין יצליחו לשנות זאת) היא שינוי אסטרטגי במדיניות של איראן.

הוק אמר היום (ד') בשיחת ועידה עם כתבים מן המזרח התיכון ואירופה "איראן לא תחזיק אותנו בני ערובה עם הסחיטה הגרעינית שלה. אחרי שפרשנו מהסכם הגרעין יש לנו יכולת הרבה יותר טובה להתמודד עם הפעילות האיראנית לערעור היציבות במזרח התיכון. אנחנו רואים שלקמפיין הלחץ שלנו יש השפעה חיובית".

עוד אמר הוק, כי ה-JCPOA לא היה למעשה הסכם ואף לא אמנה, אלא תכנית פוליטית של הנשיא הקודם (אובמה) אשר אינו משפיע על הנושא הזה יותר. "אפילו בשם של המסמך Joint Comprehensive Plan of action, רואים שלא מדובר בהסכם, אלא בתכנית, כי הצדדים (אז) לא היו מסוגלים להגיע להסכמות".

הוק ציין כי עוד סנקציות על איראן עשויות להגיע בהמשך. "עד היום הרחבנו את המעגלים כדי לכלול לפחות 1000 גופים או אישים תחת משטר הסנקציות" הוא אמר והוסיף "אנחנו לא נגיד מראש מהן הסנקציות הבאות, כדי שלא יוכלו להתכונן".

בתשובה לשאלה על האיומים מטעם איראן, הוק וקואטס ציינו כי ארה"ב לא תתקוף ראשונה אך כי הם מוכנים להגיב, גם באמצעות כוח צבאי, על מתקפות, כולל על מתקפות על מדינות שהן בנות ברית של ארה"ב. קואטס אמרה: "הנשיא טראמפ שומר את כל האופציות על השולחן בכל הנוגע לאיראן".

לדברי השניים: "ארה"ב תמשיך להפעיל לחץ מקסימלי על המשטר האיראני, עד שמנהיגיו ישנו את דרכיהם. פנינו אינן למלחמה, אך הצבנו מחדש את כוחותינו באזור כדי להעביר ,מסר ברור למשטר האיראני - אם איראן תבחר להסלים עוד את התנהגותה האלימה, אנחנו מוכנים להגן על כוחותינו".