ארה"ב רומזת להתקפה צבאית נגד איראן: פעולה "מהירה ומכרעת"

החרפת האיומים מעוררת חששות להתלקחות צבאית בלתי מתוכננת; טראמפ לא מוציא את האפשרות לפעולה צבאית • מגזין "טיים": פקידים אמריקאים השתמשו ב"בכלב התקיפה" של טראמפ, ג'ון בולטון, כדי לתת תהודה מרבית למידע של המוסד, שלפיו איראן או שלוחיה מתכננים לפגוע באינטרסים אמריקאים

עלי חמינאי / צילום: HANDOUT
עלי חמינאי / צילום: HANDOUT

ארה"ב אותתה אתמול (ה'), כי לא תירתע מפעולה צבאית נגד איראן. התבטאויות של בכירים בצמרת הממשל, החל בדונלד טראמפ עצמו, שלחו מסר ברור ובוטה לטהראן: כל ניסיון לפגוע במטרות אמריקאיות באזור המזה"ת יוביל מיד לפעולה צבאית "מהירה ומכרעת". האיומים גובו בנושאת המטוסים האמריקאית אברהם לינקולן וקבוצת אוניות תמיכה, שעברו אתמול את תעלת סואץ בדרכן למפרץ הפרסי.

"איראן נקטה שורת פעולות מאיימות, שהלכו והחריפו בשבועות שחלפו", אמר שר-החוץ האמריקאי, מייק פומפיאו, בהודעה של הסטייט דיפרטמנט. "תגובת ארה"ב ובעלות בריתה ברורה: איננו מבקשים מלחמה. אך ב-40 השנים שחלפו הרגה איראן חיילים אמריקאים, תקפה מתקנים אמריקאים ושבתה בני ערובה אמריקאים. זו תזכורת מתמשכת לכך שעלינו להגן על עצמנו".

"המשטר באיראן צריך להבין שכל התקפה על מטרות אמריקאיות ואזרחים אמריקאים, הן באמצעות כוחות של המשטר או באמצעות שלוחיו, תחולל תגובה אמריקאית מהירה ומכרעת", הזהיר פומפיאו בסגנון שאינו משתמע לשתי פנים. "איראן אינה צריכה לראות באיפוק שלנו בשלב זה סימן להעדר נחישות. עד עתה, ברירת המחדל של המשטר האיראני היתה נקיטת פעולות אלימות. אנו קוראים לאלה בטהראן, שמחפשים דרך לעתיד טוב יותר... (לפעול) למיתון התנהלות המשטר".

קודם לכן, במסיבת עיתונאים מאולתרת בבית הלבן, לא הוציא טראמפ מכלל אפשרות עימות צבאי עם איראן ואמר, כי ספינות הצי האמריקאי שוגרו למפרץ הפרסי בעקבות התראה על איומים איראניים, שאת מהותם לא פירט. יחד עם זאת, קרא טראמפ למנהיגי איראן ליזום הידברות עם ממשלו. "אני פתוח לעסקה הוגנת", הוא הכריז.

וגנרל פרנק מקנזי, המפקד החדש של פיקוד גזרת המרכז של צבא ארה"ב (הפיקוד שחולש על זירת המזה"ת) אמר אתמול, ששיגור הספינות האמריקאיות לעבר המפרץ הפרסי הוא "תוצאה ישירה" של התפתחויות "מסלימות ומעוררות דאגה". יום קודם לכן אמר דוברו של הגנרל, שיש "סימנים ברורים שהאיראנים וכוחות של שלוחיהם (הכוונה כנראה לחיזבאללה - ר.ד.) עושים עתה הכנות לתקוף כוחות אמריקאים באזור".

פקידים אמריקאים אמרו, כי קיים חשש להתקפות על ספינות חיל הים האמריקאי ועל בסיסים של כוחות קרקע וחיל האוויר של ארה"ב. אך כמה פקידים, שצוטטו אמש ב-CNN, אמרו שלא ברור האם הממשלה המרכזית בטהראן נתנה הוראות מפורשות לכוחותיה או למיליציות שקשורות אליה בעקיפין לתקוף מטרות אמריקאיות.

מה מקור המידע שהזניק בבת-אחת כוח כה גדול של הצי האמריקאי לעבר המפרץ הפרסי? טיים מגזין כתב שלשום, כי מדובר במידע של המודיעין הישראלי, שלפיו איראן מתכננת לתקוף מטרות של ארה"ב או של בעלות בריתה בעיראק ובסוריה. מקבלי החלטות בארה"ב הגיעו למסקנה שהמידע מצדיק שיגור מיידי של צי גדול למפרץ הפרסי במטרה להנחית מהלומה עוצמתית על האיראנים אם יהיה צורך בכך. אך הדרך שבה טיפלו גורמים אמריקאים בפיסת המידע הזו היא סיפור במפני עצמו.

על פי הדיווח ב"טיים", רצו גורמים בבית הלבן שמנהיגי טהראן ידעו מה מצפה לארצם אם אכן יעזו לפגוע במטרות של ארה"ב או מדינות מערביות אחרות. "רצינו שהמסר שלנו יקבל את התהודה הגדולה ביותר... האיראנים צריכים לשמוע את המסר באופן הברור ביותר", אמר מקור אמריקאי.

הפיתרון: עדיף שג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי, שמתואר כ"כלב התקיפה של טראמפ", יהיה הרמקול. וכך היה. ב-5 במאי הודיע בולטון, כי "כל התקפה על אינטרסים אמריקאים או על אינטרסים של בעלות ברית של ארה"ב תחולל תגובה של כוח נחוש... איננו שואפים למלחמה, אך אנו מוכנים בהחלט להגיב על כל התקפה". הוא הדגיש: "הכוונה היא לשלוח לאיראנים מסר ברור שאי אפשר לטעות בוז".

העיתונאי ברק רביד פרסם בראשונה בערוץ 13 את הידיעה שישראל - ליתר דיוק המוסד - היא מקור המידע המודיעיני על כוונת איראן לתקוף מטרות אמריקאיות. המידע נמסר לאמריקאים לפני שבועיים בבית הלבן ע"י צוות ישראלי שבראשו עמד מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי.

מגזין ה"טיים" אישר את נכונות המידע של רביד. בן שבת אכן העביר את הטיפ של המוסד לבולטון ואחרים לפני שבועיים. אך המגזין מציין, כי המודיעין האמריקאי לא הצליח לאשש אף אחת מהאזהרות הישראליות. פקיד אמריקאי אמר ל"טיים", כי התרחיש הישראלי שצייר בן שבת היה "מעורפל" ולא היו בו איפיונים מדויקים לגבי התכנון האיראני, לגבי כלי הנשק שהיו אמורים לשמש בביצוע ההתקפות על האינטרסים האמריקאים, ולגבי המטרות.

אבל מתברר שלא היה צורך לשכנע את האמריקאים, לדברי "טיים". הישראלים אולי רצו להניק, אבל האמריקאים בהחלט רצו לינוק. גנרל מקנזי (כאמור מפקד פיקוד מרכז) ביקש להחיש את שיגור האוניות האמריקאיות למפרץ, לאחר שראה את ההערכת המודיעיניות, לדברי המגזין. שר ההגנה בפועל, פטריק שאנהאן, אישר את הבקשה והאוניות עומדות להגיע ליעדן שבוע מוקדם מהמתוכנן.

אנליסטים אומרים, כי החרפת האיומים האמריקאים מעוררת חששות להתלקחות צבאית. אנתוני קורדסמן, לשעבר איש מודיעין בפנטגון ועתה אנליסט במרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים, אמר: "המצב סביב איראן נעשה בלתי ניתן לחיזוי במידה הולכת וגוברת. לא ברור מה יניב השילוב של הסנקציות (על איראן) ושל אמצעי לחץ אחרים על המשטר שם במקרה של פעולה איראנית תוקפנית".