תביעה נגד יפאורה תבורי: "מנסה למנוע יבוא מקביל של שוופס"

לדברי חברת בן שלוש יבוא ויצוא המייבאת משקאות שוופס מאוקראינה, יפאורה מנסה למנוע יבוא מקביל בטענה כי סימן המסחר בבעלותה • יפאורה: "בית המשפט יקבע האם הוא מגן על רכוש של חברות או שרכושן הפקר"

מנכ"ל ויו"ר יפאורה תבורי, רוני גת /  צילום: תמר מצפי
מנכ"ל ויו"ר יפאורה תבורי, רוני גת / צילום: תמר מצפי

תביעה שהגישה חברת בן שלוש יבוא ויצוא נגד חברת יפאורה תבורי חושפת לכאורה את כוונותיה של יפאורה למנוע יבוא מקביל של המותג שוופס. במסגרת התביעה שהגישה היבואנית נגד חברת יפאורה תבורי לבית המשפט המחוזי מרכז, היא מבקשת מבית המשפט לאשר לה מראש יבוא מקביל של משקאות שוופס לישראל.

לפי כתב התביעה, שהוגש באמצעות עו"ד אליס אברמוביץ, בן שלוש מעוניינת לייבא לישראל, ביבוא מקביל, משקאות שוופס כשרים שיוצרו במפעל חברת קוקה-קולה באוקראינה. מכיוון שלטענת בן שלוש ידוע לה שיפאורה תבורי פועלת באגרסיביות לחסימת היבוא המקביל של משקאות אלה - היא מבקשת מבית המשפט שיקבע מראש כי היבוא המקביל הוא חוקי.

בן שלוש יבוא ויצוא היא חברה העוסקת ביבוא מקביל של מוצרי מזון ומשקאות לישראל, ביניהם קוקה-קולה, פרינגלס, שוקולד מילקה, פסטה ברילה, בירות כגון קורונה וסטלה ומשקאות אלכוהוליים נוספים.

במרץ האחרון, מפרטת החברה בתביעה, ייבאה בן שלוש משלוח ראשון של משקאות הנושאים את סימן המסחר שוופס. באמצעות המסמכים שהוגשו לבין המשפט טוענת יבואנית המזון והמשקאות כי מדובר במוצרים מקוריים שיוצרו במפעל קוקה-קולה באוקראינה וסומנו על-ידי בעלת סימן המסחרי שוופס במדינה.

אלא שלאחרונה, כפי שעולה מהתביעה, נודע לתובעת כי יפאורה תבורי "מנסה למנוע את היבוא המקביל של המשקאות", בטענה כי הוא מפר את סימני המסחר שבבעלותה. ואולם, התובעת טוענת כי ככל שיצרנית משקאות שוופס בחו"ל בחרה משווקים מורשים, אלה "רשאים למכור את המשקאות לכל קונה פוטנציאלי".

במכתב שמצורף לתביעה ונשלח לאחרונה לחברת הפצה אחרת העוסקת במוצרי מזון ומשקאות, נכתב על-ידי בא-כוחה של יפאורה תבורי כי "למרשתנו נודע כי הנכם מתכוונים לייבא ולשווק משקאות קלים נושאי סימן המסחר שוופס. דעו כי סימן המסחר שוופס הוא בבעלות יפאורה".

עוד כתב בא-כוחה של יפאורה במכתבו כי "במעשכם תפרו את זכויותיה של מרשתנו בסימנה המסחרי, תעוולו בגניבת עין ובעשיית עושר ולא במשפט וכן בתחרות בלתי הוגנת. דעו כי הפרת סימן מסחר היא עבירה פלילית, על כל המשתמע מכך".

בהמשך דורש בא-כוחה של יפאורה: "הנכם נדרשים בזאת להתחייב כי לא תייבאו את המוצרים המפרים ולא יעשה על-ידיכם כל שימוש שהוא בסימן המסחר שוופס, ללא אישורה של מרשתנו מראש ובכתב".

בנוסף מאיימת יפאורה כי "ככל שלא נקבל את התחייבותכם עד מחר, 30 באפריל", נפנה למשטרת ישראל ולמכס בדרישות "לתפוס, לחלט ולהשמיד את המוצרים המפרים, וכן נעתור לקבלת צווי גילוי מסמכים, חשבונות, תפיסה והשמדה של המוצרים המפרים". כמו כן, כותב בא-כוח של יפאורה, "תידרשו לפצות את מרשתנו בגין נזקיה". 

האירופאים קבעו שהיבוא המקביל חוקי

הסיפור של המותג שוופס מעט מורכב מבחינת הבעלות עליו: לפני מספר שנים יצרנית השוקולד קדבורי, שהייתה הבעלים של שוופס, מכרה את הבעלות על סימן המסחר שוופס לכמה יצרני משקאות קלים בכל העולם. בארה"ב רכשה את המותג חברת ד"ר פפר, באנגליה רכשה אותו אטלנטיק תעשיות, ואילו באוקראינה רכשה את סימן המסחר חברת European Refreshments. בישראל, כבר לפני למעלה מעשור סימן המסחר הועבר לידי חברת יפאורה תבורי, והיא משווקת את מוצרי המותג בישראל.

לטענת בן שלוש, על הרקע הזה יפאורה מנסה לחסום את היבוא המקביל. בניגוד ליבוא מקביל רגיל, שבו ישנו מוצר אחד אשר מיוצר בחו"ל ומיובא ארצה על-ידי שני גורמים: היבואן הרשמי והיבואן המקביל, שלגביו כבר נקבע בעבר כי הוא חוקי ואף רצוי - במקרה של המותג שוופס המציאות מסובכת יותר: מי שהייתה בעלת המותג העולמית, מכרה את הבעלות בסימן המסחר שוופס ליצרניות מקומיות, שכל אחת מהן מורשית לייצר ולשווק את המוצר בתחומה, כך שלכאורה מותר לתקוף את היבוא המקביל בטענה של הפרת סימן המסחר.

ואולם בכתב התביעה נטען כי עמדה זו נדחתה במסגרת חוות-דעת שנתן בית הדין האירופי לצדק, במקרה שבו ביקשה בעלת סימן המסחר הספרדית למנוע יבוא מקביל של משקאות שוופס. היא מציינת כי נקבע אז כי התנהלות היצרניות אינה חוקית, וכי אין בכוחה לחסום את היבוא המקביל. עוד היא מפרטת כי באפריל 2018 אומצה חוות-הדעת על-ידי בית המשפט למסחר בברצלונה, ונקבע כי יבוא מקביל של שוופס הוא חוקי, חרף המצב יוצא הדופן.

מפתחת מוצרים ייחודיים לשוק המקומי

נציין כי בנוסף להשקעות המקובלות של כל יבואן רשמי, יפאורה משקיעה לא מעט תקציבים גם בפיתוח מוצרים ייחודיים לשוק המקומי תחת המותג שוופס. כך למשל, לפני כשבוע השיקה החברה משקה חדש שפיתחה תחת המותג אנרג'י, שאינו משווק במדינות אחרות בעולם, אותם באופן טבעי לא ניתן לייבא, והן קניינה הבלעדי.

מיפאורה תבורי נמסר בתגובה כי "יפאורה תבורי היא בעלת סימני המסחר של המותג שוופס, בניגוד לחברות שמייבאות מותגים אבל אינן בעלי הסימן המסחרי. התביעה תידון בבית המשפט שיפרסם את החלטתו האם הוא מגן על רכוש של חברות או שרכושן הפקר".