20 חברות תרופות תיאמו לכאורה מחירים, אז למה דווקא מניית טבע סופגת את עיקר הירידות

פרשת תיאום המחירים בארה"ב שלחה את מניית טבע ליום הגרוע מאז שלהי 2017 • בעוד שהמשקיעים בת"א הפילו את מניית בכ-10% "בלבד" ביום ראשון, בוול סטריט התגובה חריפה הרבה יותר, כשטבע מחקה 2.5 מיליארד דולר מערכה • טבע סופגת את עיקר הנפילות מבין מניותיהן של החברות הקשורות לפרשה - הסנטינט השלילי בשוק תורם לנפילות | פרשנות

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

פרשת תיאום מחירי התרופות בשוק הגנרי בארה"ב הכניסה את המשקיעים במניית טבע בבורסה בתל אביב לדילמה לא פשוטה. הדיווח לפיו יצרנית התרופות הישראלית עומדת בלב פרשת תיאום המחירים פורסם בסוף השבוע, ולכן המשקיעים בתל אביב היו הראשונים בין שוקי העולם להגיב לדיווח המדאיג. אם היה נדמה כי המשקיעים בתל אביב לא ריחמו על טבע, שרשמה נפילה של כ-10% באותו היום, נראה כי בארה"ב המשקיעים החמירו הרבה יותר, כשהחזירו את המניה שנה וחצי אחורה בזמן.

מניית טבע  התרסקה בערב בכ-15% למחיר של קצת יותר מ-12 דולרים למניה, ובכך מחקה 2.5 מיליארד דולר מערכה ביום הגרוע מאז שלהי 2017. וטבע לא לבד. מניותיהן של החברות הקשורות לתביעה, כמו: נוברטיס  ומיילן  ירדו בחדות. עם זאת, טבע סופגת את עיקר האש. האם המשקיעים בוול סטריט מריחים פתח להשתלטות עוינת?

בפברואר האחרון, מנכ"ל טבע קאר שולץ אמר ל"גלובס" כי החברה לא עומדת למכירה ובשל כך איחדה חטיבות. עם זאת, כאשר המניה מרוסקת, החוב הרובץ כבד מנשוא (כ-27 מיליארד דולר) ומנועי הצמיחה עוד בחיתולים, הקושי של טבע להתאושש מפרשת רכישת החטיבה הגנרית של אלרגן, שהעמיסה חוב כבד, עד בלתי הגיוני על החברה, מעלה את החשש מאפשרות להשתלטות עוינת.

אמנם לטבע יש בתקנון מנגנון שאמור למנוע מהלך שכזה, אך ודאי כי השוק לא יאהב האפשרות הזו שעלולה להביא לקריסת המניה. אם בעבר נהוג היה לחשוב כי בטבע המנגנון שאמור לחסום השתלטות עוינת עלול להביא את הדירקטוריון לקפוא על שמריו, נדמה כי אנחנו כבר אחרי השלב הזה. טבע לאחר יותר משנה עם המנכ"ל החדש שולץ ממשיכה בהליכי ההתייעלות במטרה להפחית את החוב, אך המשקיעים חוששים מחוסר הוודאות לגבי ההשלכות שפרשה זו תגרור. 

הטריגר לנפילות הערב מיוחס כאמור לפרסום בסוף השבוע האחרון, לפיו 44 מדינות בארה"ב הגישו תביעה נגד 20 חברות תרופות שביניהן גם טבע, בטענה כי רקמו תוכנית לנפח מחירים של למעלה מ-100 תרופות גנריות. מדובר בהרחבה של תביעה שהוגשה כבר בשנת 2016. לפי טענות התביעה, במקרים מסוימים תיאום המחירים הוביל לעליית מחירים של מעל 1,000%. התובעים דורשים להטיל על הנתבעים פיצויים וקנסות, וסביר כי ההליך המשפטי כנגד צפוי להימשך שנים, ולכן קשה בשלב זה להעריך את הנזק הצפוי לטבע מהפרשה.

אין ספק כי מדובר בעניין שלילי לטבע ותביעה מסוג זה עשויה להסתיים בפשרה כספית. לזאת יש להוסיף את פרשת התרופות האופיואידיות, לצד המשך השחיקה של תרופת הקופקסון, ונראה כי זהו מצב לא פשוט שהמנכ"ל שולץ יצטרך להתמודד עמו, ובכך להצדיק שכר של 32 מיליון דולר בשנה. מצד אחד, קשה להאשים את המשקיעים שזורקים את המניה בעת שכזו, מנגד, ביום של נפילות של יותר מ-3% בוול סטריט, ובעוד לא ברורים נזקיה של הפרשה, סביר כי הירידות בטבע קיבלו דחיפה מהיום הגרוע ביותר שנרשם כעת מתחילת השנה בשווקים.

מניית טבע משלימה נפילה של 50% במהלך ששת החודשים האחרונים.