מלחמת הסחר: "ירידות חזקות יותר בשוק יהוו דווקא זרז לפשרה"

בילין לפידות מסבירים כי לאף צד אין אינטרס בהחרפת המצב עד כדי חורמה • "לנשיא ארה"ב, שרואה את מדדי המניות בתור משאל על ההצלחה שלו, יש מערכת בחירות לנהל בשנה הבאה"

הנשיא טראמפ והנשיא שי./צילום: רויטרס Jonathan Ernst
הנשיא טראמפ והנשיא שי./צילום: רויטרס Jonathan Ernst

לאחר 'דצמבר המר' של שנת 2018 בשווקים הפיננסים, המדדים המובילים בוול סטריט, ובעולם, רשמו עליות נאות שציינו את פתיחת השנה הטובה מזה כעשור. הטריגר היה כותרות אופטימיות נוכח הטון המרוכך שהשמיע טראמפ מול הסינים. בשבוע שעבר הטון של טראמפ התחלף, והאיום להעלאת מכסים אכן יצא לפועל ביום שישי. סין הבטיחה להגיב בהתאם, ואם היתה הערכה כי הם לא ירצו להגיב, שכן היבוא מארה"ב בין כה וכה אינו כל כך גבוה, היום דווח כי בכוונתה של הכלכלה השנייה בגודלה להטיל מכסים בגובה 25% על סחורות אמריקאיות, החל מה-1 ביוני. 

בימים בהם הכותרות מנהלות את השווקים, נראה כי ירידות של 3% במדד הנאסד"ק כעת מבטאות היטב את חששות המשקיעים. אמנם לאף צד אין אינטרס להחריף את מלחמת הסחר עד כדי חורמה, אך נראה כי הנשיא טראמפ לא ממש מתרגש מפיצוץ השיחות, כאשר הוא ממשיך להגן על האינטרס האמריקאי, לדבריו, וממשיך בטון החריף בטוויטר. 

לפי מחקר של חברת Oxford Economics, העלאת שיעור המכס מצד ארה"ב מ-10% ל-25% על יבוא סחורות סיניות בגובה 200 מיליארד דולר, ונקיטת צעד דומה על ידי הסינים, יוביל לאובדן של כ-0.3% בתמ"ג האמריקאי ב-2020, ואובדן של 0.8% בתמ"ג של סין. במידה ומלחמת הסחר תתעצם, וארה"ב תטיל מכס של 25% על כל היבוא מסין, המוערך בכ-540 מיליארד דולר, ונקיטת צעדי תגמול על ידי סין, אובדן התוצר בארה"ב ב-2020 מוערך בחצי אחוז וזה של סין ב-1.3%. מלבד ההשפעות השליליות על התוצר של שתי המדינות, אי הוודאות הגדולה שמתלווה למלחמת הסחר, עלולה לפגוע בהשקעות הריאליות ובצריכה הפרטית.

לדברי יונתן נשיא, ראש תחום השקעות חו"ל בבית ההשקעות ילין לפידות: "מעבר להעלאת המכסים על סחורות אמריקאיות בשיעורים שונים חזקים בסין החלו לדבר על הפסקה כללית של רכישות מוצרים חקלאיים מארה"ב, הורדת רכישות האנרגיה מארה"ב והפחתת ההזמנות מבואינג שהיא אחת היצואניות האמריקאיות הגדולות לסין. איום נוסף שהועלה מכיוונה של סין, הוא מכירה מאסיבית של אג"ח ממשלתיות אמריקאיות שסין היא המחזיקה הגדולה ביותר שלהן".

"כרגע נראה כי הקיצונים יותר בשני הצדדים הם אלה שנותנים את הטון וייתכן שנצטרך לראות עוד החמרה בצעדים וברטוריקה, אולם בסופו של דבר חשוב לציין כי לשני הצדדים אין אינטרס פוליטי ברור להביא את הסיטואציה למצב קיצוני של משבר כלכלי עולמי. לנשיא ארה"ב, שרואה את מדדי המניות בתור משאל על ההצלחה של,ו יש מערכת בחירות לנהל בשנה הבאה; וגם לנשיא סין, שאצלו בחירות ודעת קהל קצת פחות מהותיים בזמן הקצר, אין אינטרס להביא לפגיעה אנושה בכלכלת המדינה בעיקר בשנת ה-70 לייסוד הרפובליקה העממית של סין. לכן התרחיש הסביר יותר הוא עדיין פשרה כלשהי בחודשים הקרובים ובאופן אירוני סביר להניח שירידות חזקות יותר בשוק יהוו דווקא זרז לפשרה ולתיקון בשוק שעשוי לבוא אחריה".