מלחמת הכוכבות: עליבאבא וטנסנט במרוץ רכישות צמוד

ענקיות הטכנולוגיה עליבאבא וטנסנט נמצאות במרוץ רכישות צמוד, בניסיון למצב את עצמן כמובילות בתחום המקוון גם בשנים הבאות • מה הן כבר רכשו, והיכן הן מתכוונות להיות חמש שנים מהיום?

ג'ק מא, מייסד ומנכ"ל עליבאבא / צילום: רויטרס
ג'ק מא, מייסד ומנכ"ל עליבאבא / צילום: רויטרס

ענקית המסחר המקוון הסינית עליבאבא  (סימול: BABA) וענקית המדיה והגיימינג טנסנט (סימול: TCHEY) פועלות במלוא המרץ כדי לנצל את כוח הקנייה של הצרכן בסין, והן עושות זאת לא רק בצורה אורגנית - אלא גם באמצעות רכישות. לשם המחשה, עליבאבא ביצעה למעלה מ-55 עסקאות שונות במהלך 12 החודשים שחלפו, במגוון רחב של תחומי פעילות - החל מחברות לוגיסטיקה ושינוע, וכלה בחברות מדיה דיגיטלית וברשתות שיווק מזון. היקף ההשקעה של עליבאבא עמד על קרוב ל-24 מיליארד, זינוק של 24% ביחס לתקופה המקבילה בשנה הקודמת.

טנסנט, ענקית המדיה הסינית ובעלת האפליקציה הפופולרית "ווי צ'ט", לא שקטה על השמרים וביצעה כ-65 עסקאות, בהשקעה כוללת בהיקף של 21 מיליארד דולר במהלך 12 החודשים שחלפו.

תשואת מניות עליבאבא וטנסנט
 תשואת מניות עליבאבא וטנסנט

עליבאבא מול טנסנט במספרים
 עליבאבא מול טנסנט במספרים

אז מה הן קונות, ולמה?

עליבאבא עושה את המיטב כדי למנף את פעילות מסחר האונליין עם פעילות האופליין שבבעלותה. לדוגמה, בחברה מבינים היטב שהשקעות פיזיות בתחום הלוגיסטיקה והשינוע יאפשרו לה לשפר את איכות השירות והמחיר ללקוחות האונליין שלה, וזאת על-ידי קיצור זמן הגעת החבילה ודילוג מעל לצדדים שלישיים. זו הייתה הסיבה העיקרית לכך שבמהלך 12 החודשים שחלפו ביצעה עליבאבא שתי השקעות בתחום השינוע - השקעה ראשונה בהיקף של כ-1.3 מיליארד דולר בחברת השילוח זי.טי.או אקספרס (סימול: ZTO), והשקעה שנייה בהיקף של כ-700 מיליון דולר בחברת אס.טי.או אקספרס (סימול: 002468).

שתי השקעות אלו מתווספות לחטיבת הלוגיסטיקה הקיימת של עליבאבא - חטיבת קיניאו. זו ייצרה הכנסות בהיקף של 653 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2018, עלייה של 15% ביחס לשורת ההכנסות בשנה הקודמת.

אם תזת ההשקעה בעליבאבא מבוססת על שילוב בין מסחר מקוון לבין מסחר אופליין, הרי שתזת ההשקעה בטנסנט מבוססת במידה רבה על ניצול תנועת משתמשים (User traffic) גבוהה במיוחד, במטרה למכור שטחי פרסום למפרסמים ותוכן ללקוחות הקצה.

טנסנט שולטת ביד רמה במישור זה, באמצעות שילוב בין תחום הגיימינג, תחום הרשתות החברתיות ותחום הבידור והמדיה. כיום טנסנט זוקפת לזכותה 1.1 מיליארד משתמשים חודשיים פעילים. זהו מספר המשתמשים הפעילים החודשי הגבוה ביותר עבור חברה תאגידית בסין, וכמעט כפול ממספר המשתמשים החודשיים הפעילים של חברת עליבאבא.

גל העסקאות שבהן הייתה מעורבת עליבאבא מזניק את שורת ההכנסות של החברה. כך, למשל, חטיבת המסחר של עליבאבא רשמה זינוק של כ-40% "בלבד" בשורת ההכנסות במהלך הרבעון האחרון של 2018, בהשוואה להכנסות מחטיבת מחשוב הענן ומחטיבת החדשנות, שזינקו בקצב של למעלה מ-80% ביחס לתקופה המקבילה בשנה הקודמת.

עם זאת, התרומה בשורת ההכנסות טרם באה לידי ביטוי בשורה התחתונה - שורת הרווח. לשם המחשה, חטיבת המסחר של עליבאבא רשמה רווח תזרימי של 6.7 מיליארד דולר במהלך הרבעון האחרון של 2018, בניגוד לחטיבות המדיה הדיגיטלית ומחשוב הענן של החברה, שעדיין רושמות הפסד תזרימי של 878 מיליון דולר ושל 40 מיליון דולר, בהתאמה.

אותה מגמה ניכרת גם בדוחות הכספיים של טנסנט. במהלך 2018 רשמה חטיבת ה"יזמות" של טנסנט זינוק של 80% בשורת ההכנסות, וזאת בעקבות צמיחה מרשימה בפעילות מחשוב הענן ובפעילות הפינטק של הקבוצה, אך גם הן טרם רשמו רווח.

הנפקת חטיבות שצמחו תחת הקבוצה

גם במקרה של טנסנט וגם במקרה של עליבאבא קיים זרז להצפת ערך לבעלי המניות בהמשך השנה הנוכחית. בשני המקרים מדובר בהנפקה ראשונית של חטיבות שצמחו עם השנים תחת קורת הגג של החברות האימהות, אך הגיעו לממדים מרשימים המצדיקים הפרדה של החטיבה מחברות אלו.

במקרה של עליבאבא, מדובר בחברת אנט פייננשל, הפועלת בתחום סליקת תשלומים מקוונים. עבור הצרכן הסיני, אנט מוכרת כבעלים של אפליקציית התשלומים הפופולרית עליפיי, הצומחת בשיעור דו-ספרתי גבוה זה שנים. לשם ההשוואה, הערכות מצביעות על כך שהיקף התשלומים שסולקת אנט במהלך שנה עומד על היקף כפול מזה של פייפל (סימול: PYPL), מקבילתה במערב.

עליבאבא רמזה על הנפקה קרובה של אנט פיננשל. במסגרת פרסום הדוחות השנתיים הודיעה הנהלת עליבאבא כי תרכוש 33% מהון המניות של אנט. רכישת ההחזקה תבוצע כתחליף להסכם קיים - שלפיו עליבאבא זכאית ל-37.5% מהרווח לפני מס של אנט - ומשכך תבוצע ללא תשלום מזומן מצדה של עליבאבא.

שינוי מבנה ההחזקה, ממבנה של שותפות בחלוקת רווחים למבנה של החזקה, מרמז על אפשרות להנפקה של אנט במהלך השנה הקרובה, דבר שעשוי להציף ערך לבעלי המניות של עליבאבא בהמשך.

גם טנסנט ביצעה לאחרונה אירוע חברה מהותי. בדצמבר 2018 הפרידה ענקית המדיה את חטיבת המוזיקה שבבעלותה, שכיום נסחרת תחת הסימבול TME, לפי שווי שוק של כ-30 מיליארד דולר, והיא צפויה לבצע מספר פיצולים נוספים במהלך השנה הקרובה.

לסיכום, עליבאבא וטנסנט מצויות במרוץ בלתי נלאה בעקבות הטכנולוגיות של המחר. השילוב בין הגידול במספר המשתמשים לזינוק בהוצאה פר משתמש מיתרגם לצמיחה דו-ספרתית מרשימה בשורת ההכנסות של שתי ענקיות הטכנולוגיה, שהציבו להן כיעד לחבר בין שני עולמות התוכן - עולם התוכן באונליין ועולם התוכן באופליין - כמקפצה לכיסו של הצרכן בסין. 

הכותב הוא אנליסט ני"ע זרים במערך הייעוץ בהשקעות בבנק לאומי. לכותב הסקירה אין עניין אישי בנושא הנדון לעיל. הנתונים והמידע המובאים לעיל אינם מהווים ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

החברות המובילות בענף המסחר המקוון

JD.COM (סימול: JD) - אחת החברות המובילות בסין לממכר סחורות ושירותים אונליין, ומתחרה צמודה של עליבאבא. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 45 מיליארד דולר, ומעסיקה 178 אלף עובדים ברחבי העולם. בשנה שחלפה (12/18) רשמה החברה הכנסות ותזרים מזומנים מפעילות של כ-70 מיליארד דולר ושל 3.1 מיליארד דולר, בהתאמה. במהלך השנים 2013 ו-2014 רשמה החברה עלייה של למעלה מ-65% בשורת ההכנסות, אך קצב זה הואט לצמיחה של 27% במהלך השנה שחלפה. לחברה אין מדיניות חלוקת דיבידנד.

Tencent (סימול: TCEHY) - הרשת החברתית וחברת המדיה והגיימינג המובילה בסין, הן במונחי מספר משתמשים והן במונחי שווי שוק. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 463 מיליארד דולר ומעסיקה 54,300 עובדים ברחבי העולם. בשנה שחלפה (12/18) רשמה החברה הכנסות בהיקף של 47.3 מיליארד דולר, המשקף זינוק של 34% ביחס לשורת ההכנסות בשנה הקודמת. תזרים המזומנים מפעילות במהלך השנה שחלפה עמד על 16.1 מיליארד דולר. חברת Tencent היא מהחברות בעלות דירוג החוב הגבוה ביותר בסין, עם חוב נטו בהיקף של 1.7$ מיליארד בלבד, ודירוג ממוצע של A+ ע"י סוכנות הדירוג S&P.

Alibaba Group Holding (סימול: BABA) - חברת המסחר המקוון המובילה בסין, הן במונחי מספר משתמשים והן במונחי שווי שוק. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 480 מיליארד דולר ומעסיקה 101,500 עובדים ברחבי העולם. ב-12 החודשים האחרונים רשמה החברה הכנסות בהיקף של 52.2 מיליארד דולר, המשקף זינוק של 55% ביחס לשורת ההכנסות בשנה הקודמת.

תזרים המזומנים מפעילות במהלך השנה שחלפה עמד על 22.1 מיליארד דולר. המאזן הפיננסי של חברת עליבאבא הוא יציב במיוחד, עם חוב בהיקף של 19 מיליארד דולר כנגד מזומן ושווה מזומן בהיקף של 49 מיליארד דולר. זוהי אחת הסיבות לכך שעליבאבא היא מהחברות בעלות דירוג החוב הגבוה ביותר בסין, עם דירוג ממוצע של A+ מסוכנות הדירוג S&P.