המניות החסומות של קאר שולץ: הולך ונעלם בונוס מובטח של מיליוני דולרים למנכ"ל על מחיר המניה

מניית טבע הידרדרה בעקבות הפרשה החדשה לרמת השפל של לפני שנה וחצי, ערב מינויו של המנכ"ל שולץ לתפקיד • תנאי ההסכם של שולץ כוללים מענקים גבוהים, אם המניה תגיע לרמות מחיר מסוימות תוך שלוש וחמש שנים מתחילת כהונתו

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

המשקיעים בוול סטריט לא ריחמו על טבע, והמניה צנחה שלשום (ב') ב-14.8%, כש-2.3 מיליארד דולר נמחקו תוך יממה משוויה של החברה החבוטה (ביום של נפילות ממילא בוול סטריט). על התביעה נודע ביום שישי לאחר סיום המסחר, כך שרק שלשום הגיבו המשקיעים בארה"ב לנושא, לאחר שבימים ראשון ושני מניית טבע  נפלה בבורסה בת"א ב-13.7%. גם אתמול (ג') נמשכה המגמה השלילית במניה בת"א ובוול סטריט. 

נכון לנעילה שלשום, מחיר המניה של טבע עמד על 12.23 דולר, המשקף לטבע שווי שוק של 13.36 מיליארד דולר בלבד. לשם השוואה, חברת אבטחת הסייבר צ’ק פוינט, שהייתה החברה הישראלית השנייה בגודלה אחרי טבע בוול סטריט עד לאחרונה, נסחרת בשווי של 17.9 מיליארד דולר.

מחיר המניה של טבע חזר בכך שנה וחצי לאחור, והתקרב לשפל שאליו צללה המניה בתחילת נובמבר 2017, שהיה 11.16 דולר. השפל נרשם יום אחד לאחר כניסתו של קאר שולץ לתפקיד נשיא ומנכ"ל טבע; החברה פרסמה אז דוחות כספיים חלשים שאכזבו (פעם נוספת) את השוק ומנייתה נפלה. חודש וחצי לאחר מכן הציג שולץ את תוכנית ההתייעלות הנרחבת של טבע, שמטרתה השגת חיסכון שנתי של 3 מיליארד דולר, כדי שתוכל לעמוד בהחזרי החוב העצום שלה. ההתקדמות בתוכנית ההתייעלות בשנה שלאחר מכן החזירה חלק מהאמון שהמשקיעים איבדו, ומניית טבע זינקה ב-130% עד אוגוסט 2018, למחיר של כ-25.7 דולר. אולם מאז המניה נמצאת במגמת היחלשות, בפרט מאז ינואר האחרון.

תקופת שולץ לא מחייכת למשקיעים
 תקופת שולץ לא מחייכת למשקיעים

בשוק מגלמים את החששות מפני החשיפות המשפטיות של טבע, הן בנושא שיווק משככי הכאבים האופיואידיים, והן בתחום תיאום המחירים בגנריקה, ומתחילים לחשוש שוב ליכולתה של טבע לעמוד בהחזר החוב.

שולץ נכנס כאמור לתפקיד בנובמבר 2017, אך על מינויו דווח כחודשיים קודם לכן. כחלק מהרצון להביא מנכ"ל בעל שיעור קומה, בטבע סיפקו לשולץ חבילת שכר נדיבה במיוחד שכללה מענק חתימה של 20 מיליון דולר, שכר בסיס שנתי של 2 מיליון דולר, בונוס של עד 4 מיליון דולר בשנה ותגמולים הוניים. עם כניסתו של שולץ לתפקיד הוא קיבל מטבע שלוש חבילות של מניות חסומות: הראשונה בהיקף של 5 מיליון דולר, שתבשיל במנות אחרי שלוש, ארבע וחמש שנים; ועוד שתיים בהיקף של 7.5 מיליון דולר כל אחת, שאותן יקבל אם המניה תגיע לרמות מחיר מסוימות תוך שלוש וחמש שנים מתחילת כהונתו. אם עד הקיץ האחרון היה נראה ששולץ בדרך הבטוחה להרוויח מיליוני דולרים נוספים עם הבשלת המניות החסומות, כעת זה כבר פחות ברור מאליו.

הערכה: לא צפויים קנסות פליליים מהותיים

כלכלני סיטיבנק, שמסקרים את התחום, כתבו בתגובה כי הוכחת תיאום מחירים אינה עניין טריוויאלי: היא דורשת גם תנועה משותפת של המחירים, וגם "גורם נוסף" - עדויות שיספקו הוכחה לקיומה של קונספירציה. לפי כלכלני סיטי, התובע הכללי של מדינת קונטיקט, וויליאם טונג, טען שיש בידיו עדויות משמעותיות להוכיח את התביעה, כולל מיילים, שיחות טלפון והודעות טקסט. בסיטי מעריכים שהסיכוי לסיום התביעה בפשרה עם החברות הנתבעות גבוה, אך מתקשים להעריך בשלב זה את היקף הפשרה. להערכתם, לא צפויים קנסות פליליים מהותיים, אך הקנסות בהליך האזרחי צפויים להיות גבוהים יותר. "זהו חשש פוטנציאלי לחברות עם מאזנים ממונפים, בהן טבע", הם כותבים.

התובע הכללי של מדינת קונטיקט טען בין היתר בראיון בתוכנית "60 דקות" ברשת CBS, כי מדובר בקנוניית תיאום המחירים הגדולה בתולדות ארה"ב. בראיון אמר טונג, כי משרדו בחן ראיות לתיאום מחירי תרופות גנריות כבר מאז 2006. כשנשאל על ידי הכתב ביל וויטאקר בכמה תרופות מדובר, השיב טונג: "מאות תרופות". בראיון שולל טונג את הטענה הנשמעת בתעשיית התרופות הגנריות, לפיה כוחות השוק הן שגרמו לעליות המחירים. "יש בידינו ראיות מוצקות - טקסטים, מיילים, מסמכים, עדים - וכל אלה מראים בבירור שלא היה קיים מחסור בתרופות. מדובר בשאיפה לרווח, בתאוות-בצע קרה".

שני חוקרים שהכינו את התשתית הראייתית לתביעות סיפרו ל"60 דקות", כי הם קיבלו מהחברות הגנריות כמעט 19 מיליון תקשורות מקוונות ורשומות של שיחות טלפון נכנסות ויוצאות. הם רכשו תוכנה שמשמשת חוקרים שמבקשים לפצח קרטלים של סמים, וזו סייעה להם לשרטט תמונה של יחסים ידידותיים בין החברות שאמורות להתחרות ביניהן. דפוס הפעולה שחזר ונשנה הוא התגברות משמעותית בתקשורות הטלפוניות והמקוונות בין החברות, זמן קצר לפני העלאת מחירים של תרופות אלה או אחרות.