ישראכרט וכאל: גידול במחזורי העסקאות, במספרי הכרטיסים, בתיקי האשראי וברווח ברבעון הראשון של 2019

בדוח ראשון לאחר הנפקתה, ישראכרט פרסמה כי הרווח הנקי ברבעון האחרון שלה כחברה פרטית עלה ב-7.2% והסתכם בכ-74 מיליון שקל • כאל רשמה רווח של 37 מיליון שקל, גידול חד של 27% ביחס לרבעון המקביל אשתקד שהושפע מאוד מתחילת החיבור בינה לבין מועדון שופרסל

פתיחת המסחר על ידי ישראכרט  בבורסה/ צילום: גיא אסייג
פתיחת המסחר על ידי ישראכרט בבורסה/ צילום: גיא אסייג

כחודש לאחר שהונפקה חברת כרטיסי האשראי ישראכרט, כשבמהלכו היא לא רשמה שינוי מורגש בשוויה, היא פרסמה היום כי הרבעון הראשון ב-2019, והרבעון האחרון שלה כחברה פרטית שבבעלות בנק הפועלים, הסתכם בגידול של 7.2% ברווח הנקי ביחס לרבעון המקביל שהסתכם בכ-74 מיליון שקל. עלייה חדה בהרבה, של כ-26%, נרשמה ברווח הנקי של חברת כרטיסי האשראי כאל שהרוויחה ברבעון כ-37 מיליון שקל. זאת בין היתר הודות לכך שברבעון הראשון אשתקד תוצאותיה הושפעו מאוד מעלויות שנגרמו בשל התחלת החיבור בינה לבין המועדון של שופרסל.

בכל אופן, שתי חברות כרטיסי האשראי הגדולות פרסמו על עלייה במספרי הכרטיסים שלהן לצד גידול במחזורי העסקאות שנעשו באמצעות כרטיסי האשראי שלהן, וזאת לצד גידול נאה ודו ספרתי במנוע צמיחה עתידי שלהן - תיקי האשראי החוץ בנקאיים לציבור הרחב ולבתי עסק. יחס הלימות ההון של ישראכרט עמד בתום הרבעון על 13.5% בעוד שזה של כאל עמד על 15.4%.

כאל, שבבעלות הבנקים דיסקונט (72%) והבינלאומי (28%), ושבניהולו של לוי הלוי, דיווחה כי מחזור העסקאות הכולל בכרטיסיה צמח ברבעון הראשון השנה בכ-14% לסך מצטבר של כ-24.6 מיליארד שקל, שבוצע באמצעות 3.36 מיליון כרטיסים. בשורה העליונה הכנסות החברה צמחו ברבעון הראשון בקצב נאה של כ-9% בין היתר הודות לחיבור עם שופרסל. עם זאת, העברת המועדון של שופרסל לידי כאל מאוד הקשתה על כאל ב-2018, כשלעסקה זו עלויות גם ברבעון הראשון. המנכ"ל הלוי מסר היום כי "אנו ממשיכים ביישום התוכנית האסטרטגית ומציגים ברבעון הראשון גידול ברווח וצמיחה משמעותית בכל המדדים העסקיים של החברה".

תוצאות שתיים משלוש חברות כרטיסי האשראי הגדולות ברבעון הראשון
 תוצאות שתיים משלוש חברות כרטיסי האשראי הגדולות ברבעון הראשון

ישראכרט, קבוצת כרטיסי האשראי הגדולה במשק, שכוללת את אמריקן אקספרס, רשמה ברבעון הראשון ירידה בהכנסותיה. עם זאת, הירידה החשבונאית אינה מספרת את כל הסיפור. ישראכרט דיווחה על ירידה קלה בהכנסות מבתי עסק כשהיא לכאורה מציגה גם ירידה בהכנסות בגין מחזיקי כרטיסי אשראי. ואולם, בחברה שבניהולו של ד"ר רון וקסלר, ציינו כי הירידה בהכנסות האחרונות קרתה "ממעבר מהצגה ברוטו להצגה נטו של חלק מעמלות אלו".

בנטרול המעבר האמור, ההכנסות ממחזיקי כרטיסי אשראי היו גבוהות ב-33 מיליון שקל מכפי שהן מוצגות עתה, דבר שמהווה גידול ביחס לרבעון המקביל אשתקד. לצד זאת החברה רשמה גם גידול בהכנסות מריביות, בעיקר הודות לגידול ביתרות האשראי נושאי ריבית לאנשים פרטיים.

כמו כן, ישראכרט דיווחה גם היא על גידול בשורה העליונה שממנה נגזרת הפעילות שלה כיום ובעתיד, הגם שהיא מציגה צמיחה מתונה יותר בסך כל הכרטיסים המונפקים על ידה, כשזה בא לידי ביטוי גם בגידול בכרטיסים החוץ בנקאיים. מחזור העסקאות בכרטיסי קבוצת ישראכרט גדל ברבעון הראשון בכ-5% לסך של כ-39.2 מיליארד שקל. עוד נציין כי ישראכרט חילקה לאחרונה דיבידנד ענק של 867 מיליון שקל, כשהיום היא דיווחה כי אמריקן אקספרס שבבעלותה רשמה רווח של 12 מיליון שקל ברבעון הראשון השנה, כמו ברבעון המקביל אשתקד.

לסיום, לגבי מנוע הצמיחה של האשראי החוץ בנקאי: כאל דיווחה על גידול של כ-15% בתיק ההלוואות צרכניות ללא הלוואות לרכישת רכבים, וזאת לצד גידול של כ-23% באשראי המסחרי. הריבית הממוצעת בתיק האשראי החוץ בנקאי של כאל עומדת על 10.5%, לעומת 10.7% ברבעון המקביל אשתקד. למול זאת, לישראכרט תיק אשראי צומח בשיעור חד הרבה יותר, של כמעט 40%, ושעומד כיום על כ-4.9 מיליארד שקל ושנושא ריבית ממוצעת של 8.5%. שתי החברות הציגו ירידה בשיעור דו ספרתי בהוצאות בגין הפסדי אשראי ברבעון הראשון השנה.