נשיא התאחדות בוני הארץ: "כשראשי ערים עוצרים את הבנייה ואין ממשלה המצב הוא אנרכיה"

כך אמר הערב נשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו בכנס התאחדות בוני הארץ שמתקיים באילת • סרוגו התייחס למאמר דיעה של פרשן הנדל"ן של "גלובס" אריק מירובסקי שציין כי הממשלה משקיעה את משאביה בבנייה מאסיבית של יחידות דיור בפריפריה, והן עלולות להישאר ריקות, וציין כי יש צדק בדברים

"אנחנו נמצאים בעיצומו של משבר דיור, למרות זאת ראשי ערים מרשים לעצמם לעצור את הבנייה בערים שלהם, ואין עדיין ממשלה שמפקחת מלמעלה על המצב. לזה קוראים אנרכיה", כך אמר הערב (ד') נשיא התאחדות בוני הארץ ראול סרוגו בכנס התאחדות בוני הארץ שמתקיים באילת. "יש לנו מחסור של 130 אלף יחידות דיור, וצריך לבנות 50 אלף יחידות דיור חדשות בכל שנה, רק כדי לפתור בעיות לטווח קצר".

סרוגו התייחס למאמר דיעה של פרשן הנדל"ן של "גלובס" אריק מירובסקי שציין כי הממשלה משקיעה את משאביה בבנייה מאסיבית של יחידות דיור בפריפריה, והן עלולות להישאר ריקות, וציין כי יש צדק בדברים. "הממשלה צריכה לפעול במישורים נוספים כמו חינוך תרבות תשתיות ותעסוקה כדי שאנשים יבואו לפריפריה, וכל עוד לא היא עושה את זה, לא יעזור שייבנו דירות באזורים פריפריאליים כי פשוט לא יבואו לשם. לכן התוספת העיקרית צריכה להיות באזר המרכז. הבעיה שעמדת הרשויות באזור המרכז היא הפוכה ולכן אנחנו במשבר מנהיגותי ממדרגה ראשונה. האם כל ראש עיר יכול לעשות מה שהוא רוצה? האם הגיוני שמינהל התכנון רוצה לעצור את תמ"א 38 והחברה להתחדשות עירונית אומרת אחרת? המצב היום הוא אנריכה תכנונית שיזם יוזם פרויקט, מחתים דיירים, מגיע לעירייה, סיים לתכנן התחיל אפילו למכור דירת, הגיש בקשה להיתר בנייה ואז ראש העיר אומר לו שאין פרויקט. איך ראש עיריית רמת גן יכול להישיר מבט לתושבים שלו? זו הפקרות חיי התושבים".

על פי נתוני הרשות להתחדשות עירונית בשנת 2018 אושרו היתרי בנייה ל-13 אלף יחדיות דיור בהתחדושת עירונית 3000 מהן בפינוי בינוי, ו-10,000 מהן בתמ"א 38. "לעצור את התמ"א זה להפחית 10,000 יחידות דיור וזה יביא לזינוק במחירי הדירות" אמר סרוגו.

סרוגו הוסיף כי "למדינה אין קרקעות ברמת גן גבעתיים או תל אביב, ולכן חייבים לייצר תמריצים לבעלי קרקע פרטיים לשחרר את הקרקעות האלה, כמו הטבות מס שבח ורכישה, ולעודד השכרה ארוכת טווח ולהמשיך את תוכנית מחיר למשתכן".

סרוגו אף קרא והציע הצעה "עסקית" לממשלה: "אנחנו קוראים לממשלה לעשות עסקאות קומבינציה עם הקבלנים, שבסופן הקבלנים יתחייבו למסור דירות לממשלה" אמר סרוגו. "אם היא תרצה למכור את הדירות היא תוכל כך לממש את הקרקע בצורה יותר מיטבית כי השווי של דירות בנויות גבוה יותר משווי קרקע לדירה. איך נוכל להגדיל את ההיצע אם לקבלנים לא יהיה כדאי לבנות?" סרוגו הוסיף כי "דבר הכי חשוב הוא להמשיך את הפעילות של מטה הדיור".

סרוגו הוסיף כי "אנחנו מצויים במשבר חברתי כלכלי חמור ותקופת הפנתרים השחורים תהייה משחק ילדים לעומת מה שיהייה כאן. בשנת 2040 יהיו בישראל 17 מיליון תושבים. איפה הם יגורו? אנחנו יודעים שלתכנן ולבנות שכונה בעיר לוקח 15 שנה. אז שנת 2040 זה מחר בבוקר במונחי תכנון. זה מוטל על ראש הממשלה ועליו לקחת את המושכות לידיים, ולהקים רשות לתכנון אסטרטגי ארוך טווח".