מבקרי מתווה הגז כשלו בהבנת הסיכויים

ללא הסכם העוגן של חברת החשמל, הגז היה נשאר באדמה, והיינו תלויים ביבוא דלקים יקרים

אסדת הגז "תמר" / צילום: בן יוסטר
אסדת הגז "תמר" / צילום: בן יוסטר

אין חיים בלי חשמל. נקודה. סימן קריאה. אפילו את מרבית מי השתייה בישראל, המיוצרים באמצעות התפלת מים, מייצרים בעזרת חשמל.

עד לפני עשור ייצור החשמל כולו בארץ היה מבוסס על סולר ועל פחם. היום ישראל מייצרת בשגרה כ-70% מהחשמל באמצעות גז טבעי וחשמל סולארי ו-30% בלבד באמצעות פחם (עם מערכות מתקדמות להפחתת פליטות). כלומר - אפס אחוז ייצור חשמל באמצעות סולר ומזוט, שהם יקרים ומזהמים במיוחד.

הגז הטבעי שבו התברכנו במעמקי הים התיכון, הוא מצרך כחול לבן, שלנו, כך שמתאפשר למדינה להתנתק מכל תלות אנרגטית במדינה אחרת. תלות שבשעת משבר והסלמה ביטחונית, כמו אלה שחווינו בימים האחרונים, עלולה להוביל לניתוק באופן חד-צדדי באספקת הדלקים המיובאים, ולהביא למשבר אנרגטי, שעלותו למשק נמדדת במיליארדי דולרים.

חשוב מכך, הגז הטבעי גם זול פי כמה מיבוא דלקים אחרים מעבר לים, והרבה הרבה יותר ירוק וידידותי לסביבה.

אנחנו מחויבים להמשיך ולהוריד את מחירו של החשמל בשנים הקרובות. חוזה העוגן שחברת החשמל חתמה עם שותפות "תמר" ב-2012, יצר את התשתית לעצמאות האנרגטית של המשק. לא ניתן לכמת את החשיבות של המהלך לדולרים, שכן מדובר באסטרטגיה ביטחונית לכל דבר ועניין.

האמת היא פשוטה, גז טבעי כחול לבן הוא העצמאות האמיתית של משק האנרגיה, וכל המצקצקים בלשונם כיודעי דבר, בדיעבד, על המחיר המופקע שאותו משלמת חברת החשמל, לא מבינים דבר וחצי דבר בניהול סיכונים אסטרטגי-עסקי, ונכשלים כישלון חרוץ בהגנת האינטרס הציבורי.

ללא הסכם העוגן של חברת החשמל - הגז היה נשאר באדמה עוד שנים רבות, והמשק היה תלוי ביבוא דלקים יקרים פי 5.

כלומר, לא רק שהציבור היה משלם הרבה יותר על מחיר החשמל, אלא גם היה ממשיך לחיות במשטרי הפעלה של מחסור ברזרבות ייצור החשמל, כפי שהיו בקיץ 2012, עם דרישות לחסוך בחשמל ולהסיט את הצריכה משעות העומס, כדי לעמוד בביקוש ההולך וגובר לחשמל.

אל לנו לשכוח שכל הגז הזה מגיע גם היום רק ממאגר אחד, ובאמצעות צינור אחד. אפילו לכל אזרח בביתו, יש יתירות אנרגטית גבוהה יותר מזו של מדינת ישראל. כדי לשמר יתירות נמוכה זו, התקבלה החלטה ע"י הקבינט הביטחוני להפסיק את הזרמת הגז ממאגר "תמר" למשך יומיים, במהלך המערכה האחרונה לפני מספר ימים נגד החמאס ברצועת עזה.

לפיכך, מתווה הגז שסוכם לפני למעלה משנתיים ע"י הממשלה, הוא לא פחות מאשר הצלת הנפשות של משק האנרגיה. תפקידו לאפשר את הפיתוח המהיר של מאגרי ליוויתן וכריש-תנין, ולהניח צינורות נוספים להובלת הגז הטבעי ליבשה. מאגרים וצינורות שיספקו לנו עצמאות אנרגטית אמיתית.

עד ליום העצמאות הבא כ-80% מייצור חשמל יהיה על בסיס גז טבעי, בנוסף להאצה של פיתוח מתקני חשמל המבוססים על אנרגיות ירוקות, ובמרכזן - המערכות הסולאריות.

זוהי בשורה סביבתית אדירה. בינתיים הגז הטבעי הוא תעודת הביטוח העיקרית לעשורים קדימה של חשמל באיכות גבוהה, ללא הגבלה, זול ונקי יחסית.

אהרון דוד גורדון ציין כי "לא יהיה ניצחון של האור על החושך כל עוד לא נעמוד על האמת הפשוטה, שבמקום להילחם בחושך - עלינו להגביר את האור". חברת החשמל מגבירה את האור כבר 96 שנה ותורמת את תרומתה למשק הישראלי - ביטחון אנרגטי לכול.

הכותב הוא יו"ר חברת החשמל