אחרי גישור: נמחקה התביעה בארץ נגד משה חוגג וחברת הבלוקצ'יין סטוקס

לאחר גישור שהתקיים אצל השופטת בדימוס הילה גרסטל, הגיעו חוגג והמשקיע הסיני זוון הו, שתבע אותו ב-17 מיליון שקל, להסכמה כי הפורום הנאות לדון בתביעה הוא בגיברלטר ולא בישראל • על פי הסכם הגישור, חוגג ישלם לתובע 50 אלף דולר הוצאות משפט

זוון הו (מימין) ומשה חוגג / צילומים: שלומי יוסף
זוון הו (מימין) ומשה חוגג / צילומים: שלומי יוסף

אחרי הליך גישור שהתקיים אצל השופטת בדימוס הילה גרסטל, נמחקה אתמול (ד') התביעה בהיקף של 17 מיליון שקל שהוגשה על-ידי המשקיע הסיני זוון הו (Zhewen Hu), נגד משה חוגג, יו"ר קרן ההון סיכון סינגולריטים ובעלי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים, ונגד חברת הבלוקצ'יין שלו STX, המוכרת בשם Stox.

במסגרת הסכם הגישור בין הצדדים, שקיבל תוקף של פסק דין על-ידי השופטת מיכל עמית-אניסמן, הסכים חוגג לפנים משורת הדין, בלי להודות באף טענה ובעידוד המגשרת, לשלם לתובע 50 אלף דולר הוצאות משפט - סכום זניח ביותר לעומת סכום התביעה. 

ההחלטה על מחיקת התביעה הגיעה כאמור בהמשך להליך גישור שהתקיים לפני השופטת בדימוס גרסטל, שבמסגרתו הסכימו הצדדים כי ישראל אינה "הפורום הנאות" לדון בתביעה, וכי הדין הישראלי לא חל עליה ועל כן עליה להימחק. עוד הוסכם על הצדדים כי גיברלטר היא הפורום הנאות לדון בתביעה, וכי הדין של מדינה זו הוא הדין הרלוונטי לתביעות של זוון הו, ואולם טרם נודע האם בכוונתו של הו להמשיך את ההליכים המשפטיים במדינה זו.

כפי שפורסם ב"גלובס", בתביעה שנמחקה, אשר הוגשה בינואר השנה, טען התובע הסיני כי הוא נפל קורבן ל"עוקץ מתוכנן היטב" בהובלתו של חוגג, כאשר השקיע במטבעות STX לא פחות מ-4.6 מיליון דולר - מתוכם כ-1.8 מיליון דולר בהנפקת STX ועוד כ-2.8 מיליון דולר ברכישת מטבעות לאחר סיום ההנפקה ונוכח התחייבויותיו של חוגג כלפי המשקיעים במסגרת ה-White Paper של סטוקס.

לפני כחודשיים פורסם ב"גלובס" כי חוגג וסטוקס קרובים להסדר פשרה עם המשקיע הסיני, שבמסגרתו הסכימו לשלם סכום מוערך של 2 מיליון דולר (יותר מ-7 מיליון שקל), אבל פרסום זה הוכחש בשעתו על-ידי שני הצדדים.

נוסף על כך, פורסם ב"גלובס" כי ייתכן שמשקיעים נוספים יבקשו לתבוע את חוגג בגין ה-ICO (הנפקת המטבע) של סטוקס, שבה גויסו כ-33 מיליון דולר באוגוסט 2017. זאת, נוסף על 8 מיליון דולר שגייסה החברה ממשקיעים פרטיים, בהובלת קרן סינגולריטים של חוגג. אם אכן יוגשו תביעות נוספות, על רקע מחיקת התביעה בבית המשפט בתל אביב, לא ברור באיזה מדינה יוגשו.

לאחר ה-ICO נסחר מטבע הקריפטו של סטוקס (סימול: STX) סביב מחיר של 1.2 דולר, אבל מאז הספיק שוויו להתרסק, וכיום עומד מחירו על כ-2 סנט בלבד, לפי נתוני אתר CoinMarketCap.

כפי שפורסם אתמול ב"גלובס", שלשום הודיע בית המשפט בקליפורניה כי הוא יעיין בבקשה לדחות את בקשת התביעה בסך 50 מיליון דולר שהוגשה על ידי יזם האינטרנט הקנדי אדם פרזו נגד חוגג ושניים משותפיו בקרן סינגולריטים, המיליארדר הקזחי קינס רקישב והמשקיע הסיני-אמריקאי ג'וזף צ'ן - תביעה שנחשפה לראשונה ב"גלובס" לפני כחודש. לטענת חוגג, אין לבית המשפט בקליפורניה סמכות שיפוטית בתביעה זו. בית המשפט הודיע כי החלטתו בעניין תתקבל ללא נוכחות הצדדים, ולכן בוטל הדיון בתיק שנקבע ליום שני הקרוב.