בעלת השליטה ב-NSO: "נעשה הכול כדי למנוע פגיעה בזכויות אדם"

קרן נובלפינה, שמחזיקה ביותר ממחצית המניות NSO, שלחה מכתב לארגון זוכיות האדם אמנסטי, שהגיש השבוע עתירה לבית המשפט נגד חברת הסייבר הישראלית • אמנסטי ביקשה מבית המשפט להורות למשרד הביטחון לבטל את רישיון היצוא של NSO, שמפתחת תוכנות ריגול

הנהלת NSO ומייסדיה / צילום: בני סהר
הנהלת NSO ומייסדיה / צילום: בני סהר

קרן נובלפינה, המחזיקה ביותר ממחצית מניות NSO, הצהירה כי תעשה את כל שנדרש ממנה כדי לוודא כי החברה הישראלית, המפתחת תוכנות ריגול, לא תפגע בזכויות אדם. "הקרן נחושה לעשות את כל הנדרש כדי לוודא שהטכנולוגיה של NSO תשמש למטרה שלשמה היא נועדה - מניעת פשיעה והפרות של זכיות אדם על ידי טרור ופשעים חמורים". כך נכתב במכתב ששיגרה הקרן אל ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל, עליו חתום סטפן פיל, שותף מנהל בקרן.

השבוע הגיש ארגון אמנסטי עתירה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, במסגרתה מתבקש בית המשפט להורות למשרד הביטחון לבטל את רישיון היצוא של NSO. זאת, בעקבות ניסיון השתלטות על מכשיר הטלפון של אחד מעובדי הארגון באמצעות תוכנת פגסוס של NSO. פגסוס היא מוצר הדגל של החברה, והיא מאפשרת השתלטות על מכשיר הטלפון אליו הוחדרה, איסוף המידע הנמצא על גביו והפיכתו למכשיר האזנה, הקלטה וריגול, ללא ידיעת בעליו .

לאורך השנים, שמה של NSO נקשר בשורה של פרשיות, במסגרתן נחשף כי התוכנה שימשה לריגול אחרי עיתונאים, פעילי זכויות אדם ומתנגדי משטר במשטרים אפלים בעולם. המקרה האחרון שנחשף השבוע ב"פייננשל טיימס", מצביע על כך שחולשת אבטחה בוואטסאפ שימשה את חברת NSO להחדרת תוכנת ריגול לטלפונים.

הדיווח מבוסס על חשיפה של וואטסאפ עצמה, שגילתה בתחילת החודש כי תוקפים היו מסוגלים להשתמש בחולשה כדי להתקין תוכנת ריגול גם על מכשירי אייפון וגם על מכשירי אנדרואיד באמצעות שירות השיחות של האפליקציה. וואטסאפ הפנתה שלשום (ג') את המקרה למשרד המשפטים האמריקאי, וכן לפי "רויטרס", הודיעה לארגוני זכויות אדם כי סביר שהאחראית לניצול הפרצה היא NSO.

לפי מקורות שצוטטו בחשיפת ה"פייננשל טיימס", מקורן של מחצית מהכנסות NSO במדינות המזרח התיכון, וחוקרים באוניברסיטת טורונטו מצאו כי נעשה שימוש בתוכנה ב-45 מדינות, בהן בחריין, מרוקו, סעודיה ואיחוד האמירויות הערביות - כולן לא ידועות בשמירה על זכויות אדם. החוק הישראלי אמנם מתיר יצוא של נשק למדינות הללו, אך אם קרן נובלפינה תממש את הבטחותיה ותמנע ממכירת תוכנות ריגול למשטרים המפרים זכויות אדם, סביר כי המהלך יפגע בהכנסות NSO.

בפברואר השנה, שליו חוליו ועמרי לביא, מייסדי NSO, רכשו את השליטה בחברה מפרנסיסקו פרטנרס בסכום שהוערך בכמיליארד דולר, בתמיכת קרן נובלפינה. במכתב ששלחה לאמנסטי, הקרן הצהירה כי היא שולטת בדירקטוריון החברה ומחזיקה שני שליש ממניותיה של חברת האחזקות של NSO. המכתב נשלח כחלק מחלופת מכתבים בין הקרן לארגון אמנסטי שנמשכה בחודשים האחרונים, בהם הדגישה את המחויבות שלה לכך שהחברה תפעל בהתאם לעקרונות האו"ם בנוגע לזכויות אדם.

מאמנסטי אינטרנשיונל נמסר: "אנו לוקחים לתשומת ליבנו את תגובת נובלפינה קפיטל ואת התחייבותה המוצהרת לתמוך ולתת תוקף לזכויות האדם ולגרום לקבוצת NSO ליישר קו עם עקרונות זכויות האדם. עם זאת, לפי המכתב של קרן נובלפינה עצמה, החוק והמדיניות בפועל בישראל ככל הנראה משמשות מכשול יסודי ביותר בפני כל רפורמה אמיתית: משרד הביטחון ואפ"י מעולם לא נתנו מענה באופן שקוף לייצוא ביטחוני בעייתי, וסירבו לפעול בנוגע לרישיונות ייצוא ביטחוניים שהובילו באופן ברור להפרות זכויות אדם, וצריך לכפות על משרד הביטחון לאכוף את החוק הקיים על NSO.

"קבוצת NSO הפגינה שוב ושוב את כוונתה להתחמק מאחריות לאופן שבו תוכנותיה משומשות, וללא מעורבות ישירה של משרד הביטחון הישראל ואפ"י, אנחנו לא יכולים לצפות מ- NSO ששתיישר לפי התחייבותה של קרן נובלפינה. אנו מקווים בכנות שהמכתב של נובלפינה קפיטל איננו ניסיון לייצר ספין תקשורתי על הנרטיב. אנחנו מקווים שהעתירה שהוגשה השבוע לבית המשפט המחוזי תזכה להצלחה וקוראים לרשויות בישראל לוודא שהתחייבותה של נובלפינה קפיטל תוביל לשינוי בהתנהלותה של NSO ".