הלבנת הון | בלעדי

המשטרה טענה להלבנת הון בהיקף חסר תקדים; הפרקליטות סגרה את התיק נגד שני חשודים מרכזיים

חמש שנים לאחר שהמשטרה טענה כי חשפה רשת הלבנת הון בהיקף של מאות מיליוני שקלים, הודיעה הפרקליטות על סגירת התיקים נגד שלושה מחשודי הפרשה, ובהם גם שניים מהחשודים העיקריים

הלבנת הון / צילום: שאטרסטוק
הלבנת הון / צילום: שאטרסטוק

האם הפרשה שהמשטרה כינתה בעבר "חשיפה של רשת הלבנת הון בהיקף חסר תקדים" בדרך להסתיים בקול ענות חלושה? לפני קצת פחות מחמש שנים הודיעה היאח"ה כי חשפה רשת הלבנת הון מקצועית וחובקת-עולם, שפעלה להלבנת כספים שמקורם מסחר בסמים ועבירות פליליות נוספות בהיקף של מאות מיליוני שקלים. במסגרת מעבר החקירה לשלב הגלוי (מועד ה"פרוץ") עצרה המשטרה 14 חשודים, עיכבה שבעה חשודים נוספים לחקירה, ובתיאום עם רשויות האכיפה בארה"ב ואירופה נעצרו גם שמונה חשודים בבלגיה. הפרשה כונתה "פרשה 241" ועוררה הדים רבים.

בימים האחרונים הודיעה פרקליטות תל-אביב (מיסוי וכלכלה) לשלושה מהחשודים כי היא החליטה שלא להעמידם לדין בשל היעדר תשתית ראייתית.

אחד מהחשודים העיקריים בתיק, כפי שעולה מדיוני הארכת מעצרו, היה ישראל לוי, לו ייחסה המשטרה בזמנו עבירות כלכליות בסכומים של עשרות מיליוני שקלים. לוי נחשד בכך שעבר על חוק איסור הלבנת הון כשפעל במטרה להסוות רכוש, נמנע מלדווח על רכושו והשמיט הכנסה במזיד וכן נחשד כי ביצע רישום כוזב במסמכי תאגיד - אך כעת כאמור נסגר תיק החקירה בעניינו. עוד טענה המשטרה בזמנו כי יש לייחס ללוי "חומרה יתרה, לאור מקצועו כנש"מ (נותן שירות מטבע, 'צ'יינג'ר')". 

לוי, חרדי ואב ל-9 ילדים, שהה במעצר במשך 10 ימים ולאחר מכן נשלח למאסר בית ל-15 ימים נוספים. בזמן ששהה במעצר התערב לטובתו גם ח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה, שהגיע לאחד מדיוני המעצר של לוי והודיע כי הוא מסכים לפקח עליו במעצר-בית בביתו.

בנוסף לכך, המשטרה חילטה ללוי כ-130 אלף שקל והקפיאה את נכסיו. המשטרה החזיקה בהגבלות על נכסיו של לוי עד לפני כ-9 חודשים.

כשנה וחצי לאחר שנפתחה החקירה ובסמוך למועד שבו הועברה לפרקליטות, שכאמור הודיעה לפני מספר ימים על סגירת התיק נגד חלק מהחשודים, הודיעה המשטרה לבית המשפט כי לטעמה "התגבשה תשתית ראייתית איתנה לביצוע עבירות מרובות של הלבנת הון בהיקפים חסרי תקדים". המשטרה סברה כי בידיה "ראיות מוחשיות בדמות הודעות וממצאים פורנזיים", אך כעת מתברר כאמור שהפרקליטות סברה אחרת.

כשהתפוצצה הפרשה, נמסר מגורמי החקירה כי הם חשפו "מערכת חובקת עולם, מתוזמנת היטב, שפועלת בסכומים מטורפים". במסגרת אותה חקירה בחו"ל נתפסו, למשל, מאות אלפי אירו בהעברה אחת, וכן עלו חשדות לפיהן הכסף שהולבן הגיע לארץ בדרכים שונות, כשהוא מחליף מספר ידיים בארץ ובחו"ל, ובדרך גוזרים המעורבים קופון. 

כמו כן, ל"גלובס" נודע כי הפרקליטות סגרה גם את תיק החקירה נגד אלדד הררי, שגם הוא נחשב מבחינת המשטרה לאחד מהחשודים המרכזיים בפרשה, שידע על מקור הכספים שהולבנו לכאורה. 

"מההר אפילו לא נולד עכבר" 

עורכי הדין קובי ואורי גולדמן, שייצגו את ישראל לוי, מסרו: "כפי שטענו החל מהיום הראשון בו הוטחו במרשינו חשדות של הלבנת הון בגובה מאות מיליוני שקלים, הרי שמההר אצלנו אפילו לא נולד עכבר. להבא צריכה המדינה להיזהר יותר עם היד הקלה על ההדק, במיוחד כשבשלב הראשון נתפס רכוש רב בחילוט זמני. אנו שמחים עבור מרשינו שהמדינה השתכנעה באמור, וכעת הם יכולים לחזור לסדר יומם, לתרום לקהילה ולהמשיך במפעל חייהם החשוב". 

מימין לשמאל: אורי וקובי גולדמן / צילום: עמית שעל
 מימין לשמאל: אורי וקובי גולדמן / צילום: עמית שעל

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל ביצעה את החקירה באופן מקצועי, ובסיומה הועברו החומרים והממצאים לעיון הפרקליטות. בכל הנוגע להחלטות הפרקליטות, יש לפנות אליה לקבלת מענה".