ג'נט ילן קיבלה דוקטורט כבוד בת"א: "האיומים של טראמפ על עצמאות הפד עלולים להחמיר עם הזמן"

יו"ר הפד לשעבר, שהיתה האישה הראשונה שכיהנה בראש הבנק המרכזי של ארה"ב, אמרה בסימפוזיון שערך מכון פרנקל-צוקרמן באוניברסיטה כי "למרות ירידת האבטלה בארה"ב לשפל שלא נראה מאז 1969, האינפלציה נותרה נמוכה, ואולי אף נמוכה מדי"

ג׳נט ילן באוניברסיטת תל-אביב / צילום: ישראל הדרי
ג׳נט ילן באוניברסיטת תל-אביב / צילום: ישראל הדרי

באירוע שנערך ביום חמישי האחרון באוניברסיטת תל-אביב, קיבלה ג'נט ילן, לשעבר יו"ר הפדרל ריזרב, תואר דוקטור לשם כבוד מהאוניברסיטה. ילן, שהיתה האישה הראשונה שעמדה בראש הבנק המרכזי של ארה"ב, כיהנה בתפקיד מ-2014 ועד לשנה שעברה, אז הוחלפה על ידי ג'רום פאוול.

ביום שישי השתתפה ילן בסימפוזיון גיאו-פוליטי כלכלי באוניברסיטה, בהנחייתו של פרופ' יעקב פרנקל, לשעבר נגיד בנק ישראל. בנאום שנשאה התייחסה ילן, בין השאר, לעצמאותו של הפד, ואמרה: "המחקרים תומכים בבירור במסקנה שעצמאות הבנקים משפרת את הביצועים המאקרו כלכליים. עם זאת, הנשיא דונלד טראמפ היה ביקורתי מאוד בנוגע למדיניות הפד בחודשים האחרונים ואיים למנות למועצת הנגידים אנשים המונעים על ידי אג'נדה פוליטית. בשלב הזה האיומים על עצמאות הפד אינם חמורים לדעתי, אבל הם עלולים להחמיר עם הזמן, במיוחד אם ההתקפות יחתרו תחת אמון הציבור בפד".

ביחס לכלכלה האמריקאית, אמרה ילן: "למרות ירידת האבטלה לשפל שלא נראה מאז 1969, האינפלציה נותרה נמוכה, ואולי אף נמוכה מדי". לדבריה, שיעורי ריבית קרובים לאפס משפיעים על האפשרויות לנהל מדיניות מוניטרית. "ככל שרמות הריבית יישארו נמוכות, לפד לא תהיה תחמושת", אמרה.

בסימפוזיון השתתף גם אקסל וובר, לשעבר נגיד הבנק המרכזי של גרמניה וכיום נשיא UBS, שקיבל את מדליית ווייז מטעם אוניברסיטת תל-אביב. וובר הציג תחזית צמיחה נמוכה לכלכלת אירופה וציין כי "חוסר ודאות פוליטי משפיע לשלילה על הפעילות הכלכלית".

היום, במסגרת אירועי חבר הנאמנים של האוניברסיטה, ייחנך בפקולטה לניהול על שם קולר מכון פרנקל-צוקרמן לחקר הכלכלה הגלובלית, הנקרא על שמם של פרופ' פרנקל ושל איש העסקים הקנדי מורט צוקרמן.

באירוע אחר באוניברסיטה ביום חמישי האחרון, נחנך המכון לחקר יישומי הבלוקצ'יין על שמו של משקיע הקריפטו משה חוגג. יחד עם מכון פרנקל-צוקרמן, פועלים כיום במסגרת הפקולטה לניהול על שם קולר בבית הספר למינהל עסקים על שם רקנאטי 13 מכוני מחקר.