מי יהיה מבקר המדינה הבא? מחר המועד האחרון לפרסום מועמדים

אף סיעה בכנסת לא פרסמה עדיין שמות של מועמדים לתפקיד • לפי דיווחים, בליכוד עשווים לתמוך ברו"ח ראובן שיף או בשופט בדימוס יוסף אלון • באיחוד מפלגות הימין מתנגדים למועמדות של שופט למשרה, ובמרצ מתכוונים להציג חזית אחידה עם כחול לבן

רו"ח ראובן שיף. לפי דיווחים, מועמד לתפקיד מבקר המדינה / צילום: איל יצהר
רו"ח ראובן שיף. לפי דיווחים, מועמד לתפקיד מבקר המדינה / צילום: איל יצהר

מחר (ב') הוא המועד להודעה על מועמדים לתפקיד מבקר המדינה, אולם אף סיעה בכנסת לא פרסמה עדיין את שמות המועמדים. לפי החוק, קבוצה של 10 חברי כנסת יכולים להציע שם, והמועמדים צריכים למסור את הסכמתם בכתב, עד מחר ככל המאוחר. הבחירות במליאת הכנסת, מאחורי פרגוד חשאי, יערכו ביום שני 3 ביוני, בסמוך להשבעת הממשלה החדשה.

בליכוד שקלו לתמוך בעו"ד יעקב בורובסקי, ניצב משטרה בדימוס ומי שכיהן כיועץ בכיר במשרד מבקר המדינה. בפברואר 2015 נשכר בורובסקי כיועץ על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעקבות פרסום דוח מבקר המדינה בנוגע להתנהלות במעונות ראש הממשלה, ויצא להגנתו של נתניהו.

הקירבה הזו מעלה את החשש שמבקר המדינה יהיה מינוי אישי של נתניהו. בליכוד מסרבים כרגע להתייחס למועמדות של בורובסקי. נתניהו שאף למנותו למספר תפקידים בעבר, כגון יו"ר רשות השידור (גוף שאינו קיים יותר), אך המהלך סוכל על-ידי היועץ המשפטי לממשלה דאז, עו"ד יהודה וינשטיין.

בימים האחרונים פורסם ב"ידיעות אחרונות" שמו של רו"ח ראובן שיף, לשעבר ראש לשכת רואי החשבון, כמועמד המועדף על הליכוד. שיף הוא שותף מנהל וממייסדי הפירמה RSM שיף-הזנפרץ ושות'. הוא מכהן כחבר דירקטוריון ויו"ר ועדת ביקורת במנורה מבטחים פנסיה וגמל, ובעבר היה יו"ר דירקטוריון של מרכנתיל שוקי הון ויו"ר ועדת השקעות של אריה חברה לביטוח.

שם נוסף שפורסם השבוע הוא של השופט בדימוס יוסף אלון, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי בבאר-שבע. אולם גם השופט אלון היה מבין מגיניו של נתניהו בתיקיו הפליליים, וכך נראה שיקשה על הליכוד לקדם את המועמדות הזו.

יצוין כי ח"כ בצלאל סמוטריץ ואיחוד מפלגות הימין איתו מתנגדים למועמדות של שופט למשרה, והם רוצים לבחור לתפקיד מבקר המדינה אדם שאינו מגיע מכס השיפוט.

במרצ ניסו לקדם את השופט העליון בדימוס סלים ג'ובראן, מי ששימש כמשנה לנשיאת בית המשפט העליון ויו"ר ועדת הבחירות בכנסת ה-20, אולם ג'ובראן החליט לוותר, מאחר שהעריך כי הסיכוי שלו לזכות בתפקיד אינו גבוה. כעת לא מציגים במרצ שם חדש של מועמד, אלא מציינים בשיחה עם "גלובס" כי הם יתמכו במועמד של כחול לבן ויציגו חזית אחידה בנושא.

מפלגת העבודה לא השיבו לפניית "גלובס" באשר לזהות המועמד המועדף עליהם ו/או מועמד שהם מתכוונים להגיש.

לפני מספר ימים פורסם בחדשות 12 כי כחול לבן תגיש את שמה של פרופ' יפעת ביטון לתפקיד, אך כעת נראה שזה לא השם שהם הולכים להציע. ח"כ יאיר לפיד הצהיר כי הסיעה, שלה 35 חברי כנסת, תחשוף את המועמד שלה רק ביום הבחירה.

ההצבעה החשאית מאחורי פרגוד נותנת הזדמנות ראשונה לאופוזיציה להוכיח התנהלות מגובשת ואחידה, שכן בליכוד ישנם בקיעים בשורות. קיימים מספר פוליטיקאים אשר מאחורי הפרגוד יעדיפו לבחור במועמד שאינו המועמד המועדף על נתניהו; ראשית - כדי לא לאפשר בחירה של מועמד שהוצב על-ידי הליכוד רק כדי לעשות חיים קלים לראש הממשלה, ושנית - כדי להוכיח לנתניהו שכוחותיו הפוליטיים מוגבלים.