העימות בין הנהלת הבורסה לעובדים מחריף: ההנהלה השעתה שלושה חברי ועד

בתגובה כינסו הבוקר ועד עובדי הבורסה וההסתדרות אסיפת עובדים וטענו ל"פגיעה בשירות שנגרמת ללקוחות כתוצאה מהחלטותיו החד-צדדיות של המנכ"ל בן זאב"

מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב / צילום: איל יצהר
מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב / צילום: איל יצהר

בהמתנה להכרעת בית הדין לעבודה בעניינם, הנהלת הבורסה ועובדיה ממשיכים במאבק ביניהם. הצעד הנוכחי בא מצד מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב, שהשעה אמש את שלושת חברי ועד העובדים ששלחו מכתב לרשות ניירות ערך בתפוצה רחבה של חברי הבורסה, תוך שימוש במאגר המידע של הבורסה. ככל הידוע שניים מהמושעים הושעו לתקופה קצובה קצרה, ואילו השלישי ללא מועד סיום לפי שעה.

בתגובה לכך, ועד עובדי הבורסה וההסתדרות כינסו הבוקר אסיפת עובדים, "לאחר ששלושת חברי הוועד הושעו על ידי המנכ"ל, רק משום שדיווחו לרשות ני"ע על פגיעה בשירות שנגרמת ללקוחות כתוצאה מהחלטותיו החד-צדדיות", לטענתם. לאחר ההתכנסות, הוועד הנחה את העובדים שלא לחזור לעבודה במשרדים, פרט לתורנים, "כדי שהמסחר והלקוחות לא ייפגעו". אך אנשי הוועד הודיעו כי הם "שומרים לעצמם את הזכות לנקוט באמצעים נוספים שעומדים לרשותם על פי החוק, אם המנכ"ל יחריף את צעדיו".

בין העובדים והנהלת הבורסה קיימים שני סכסוכי עבודה, אחד מהם אושר על ידי ההסתדרות רק בימים האחרונים. זה נוגע לבונוס בגין שנת 2017, שטרם סוכם בין הצדדים. לצד סכסוך זה ישנו סכסוך עבודה ותיק ומשמעותי יותר, שבא על רקע הנפקת הבורסה ונוגע לרצון העובדים לקבל מטריית הגנה תעסוקתית ותנאים מיטיבים בהליך זה. זאת, בנוסף על כך שקיבלו בעבר 6% ממניות הבורסה בתמורה להסכמתם להפיכת הבורסה לחברה למטרות רווח ולמכירת מניותיה לקרנות השקעה.

שימוש אסור במאגר מידע של הבורסה?

הפנייה לרשות ני"ע אליה מתייחס הוועד נעשתה באמצעות מכתב ששלח הוועד לאחרונה, לא רק לרשות שמפקחת על הבורסה כי אם גם לרשימת תפוצה רחבה של חברי בורסה, כנראה מתוך רשימות הבורסה. מהלך זה הקפיץ את ההנהלה, שרואה בכך שימוש אסור במאגר מידע שאינו של העובדים. כמו כן, בסביבת הבורסה גורסים כי שני חברי ועד שהם עובדי מחשב - ושהיו חלק מדוח ביקורת של הבורסה באשר לנוהלי העבודה של התורנים במחשב - הם שמובילים את המהלך.

בצד העובדים טוענים כי "החלטת המנכ"ל בן זאב, לצמצם את מספר המפעילים במשמרות ערב ולילה משניים למפעיל אחד בלבד, פוגעת בהכנת הדוחות למשתמשים בשירותי הבורסה. זאת משום שאם המפעיל נעדר מעבודתו, אין מי שיגבה אותו". מנגד, ההנהלה טוענת כי בעבר נעשה שימוש לא ראוי בתורנויות אלה על ידי עובדים.

כאמור לעובדים ולהנהלה שני סכסוכי עבודה, כאשר הסכסוך השני מנע את הנפקת מניות הבורסה למסחר בבורסה עצמה עוד במהלך הרבעון הרביעי של 2018, כשכוונה זו עדיין מוקפאת, בהמתנה להכרעת בית הדין.