האם נתניהו הוא אכן אחד האנשים האמידים בישראל? | המשרוקית

על רקע הסחבת בקבלת התשלום, פרקליטי רה"מ נתניהו נמנעו במשך תקופה ארוכה מאיסוף חומרי החקירה נגדו, מה שהוביל לביקורת מצד שלי יחימוביץ' • "נתניהו הוא לא אדם עני, הוא אחד האנשים האמידים בישראל לפי 'פורבס'", אמרה • עד כמה נתניהו באמת קרוב לפסגה? בדקנו • המשרוקית של גלובס

שלי יחימוביץ' / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
שלי יחימוביץ' / צילום: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

דרך בדוקה לקלקל טיעון טוב היא לתבל אותו בגוזמאות. שלי יחימוביץ', בראיון לרשת 13, מתחה לאחרונה ביקורת על התנהלותו של ראש הממשלךה בנימין נתניהו, שעורכי דינו סירבו לאסוף את חומרי החקירה נגדו. אבל הם לא מקבלים כסף - העירה המראיינת. "סליחה", ענתה יחימוביץ', "אבל את החמלה שלי אני שומרת לאנשים עניים שבאמת אין להם כסף לשלם לעורכי דין טובים. נתניהו הוא לא אדם עני, הוא אחד האנשים האמידים בישראל לפי 'פורבס'".

"פורבס", נזכיר לאלה שאינם עוקבים באדיקות אחרי מוצאותיהם של שועי העולם, הוא מגזין אמריקאי שמפרסם זה כמה עשורים רשימה שנתית של עשירי תבל. בשנים האחרונות החלה השלוחה שלו בישראל לדרג את 100 העשירים המקומיים.

חיפשנו את ראש הממשלה ברשימה הזאת. היא נושאת את הכותרת "המיליארדרים 2018", וזה אכן כרטיס הכניסה אליה: השלושה שבמאסף, שלמה נחמה, איל וולדמן ויריב גילת, חולשים כל אחד על 1.1 מיליארד שקל. בפסגה עומד האוליגרך רומן אברמוביץ', עולה חדש, שהונו מוערך ב-43 מיליארד שקל. נתניהו לא שם. גם לא ברשימה ארוכה יותר, 500 עשירי ישראל של "The Marker", שהציבה במקום ה-200 את האחים ביאר עם כחצי מיליארד שקל.

יחימוביץ' כנראה זכרה את נתניהו מרשימה אחרת ש"פורבס" פרסם לקראת הבחירות: הפוליטיקאים העשירים בישראל. עורכי הרשימה הזאת העריכו את הונו ב-50 מיליון שקל, מה שמעמיד אותו במקום הרביעי, אחרי ניר ברקת (חצי מיליארד שקל); גיסתו אלונה, שנשארה מחוץ לכנסת (460 מיליון שקל); וראש הממשלה לשעבר אהוד ברק (120 מיליון שקל).

אז כן, נתניהו הוא לא אדם עני. 50 מיליון שקל משקפים כמעט במדויק את העושר של משק בית ממוצע במאיון העליון, 48 מיליון שקל לפי הערכה שהמכון לרפורמות מבניות פרסם ב-2015. כיוון שריכוז העושר בראש הפירמידה מושך את הממוצע כלפי מעלה, נתניהו נמצא כנראה עמוק בחצי העליון של המאיון העליון, שמונה 23 אלף משקי-בית. סביר להניח שאין בישראל יותר מ-10,000 משקי-בית עשירים יותר מזה של נתניהו.

אבל נתניהו אפילו לא קרוב לשאוף את אוויר הפסגות של עשירי הארץ. הנכסים שלו שווים כ-4.5% מאלה של וולדמן, 99 ברשימת "פורבס", וקצת יותר מאלפית מאלה של אברמוביץ'. הוא לא "אחד האמידים" במדינתו כמו נשיא איטליה לשעבר ברלוסקוני (מקום 7 לפי "פורבס", 22 מיליארד שקל) או נשיא ארה"ב הנוכחי טראמפ (מקום 257, 11 מיליארד שקל).

בשורה התחתונה: דברי יחימוביץ' לא נכונים ברובם. "פורבס" לא דירג את נתניהו כאחד מעשירי ישראל, אלא כרביעי בין הפוליטיקאים. בישראל יש כנראה אלפי משקי-בית עשירים משלו.