חרם החרדים | בלעדי

משרד הכלכלה מגבש תוכנית סנקציות נגד משתתפי החרם החרדי על פניציה

יוטלו על חברות ויקבים שמשתפים פעולה עם החרם החרדי, שמאיים על המשך פעילותה של החברה • בכיר במשרד הכלכלה: "החברות יצטרכו להבין שהחרם הוא תגובה לא מידתית על סוגיה שולית, שכן אין מפעל זכוכית אחד בעולם שמסוגל לעצור את פעילותו פעם בשבוע"

פניציה ירוחם / צילום: שלומי יוסף
פניציה ירוחם / צילום: שלומי יוסף

משרד הכלכלה והתעשייה מוביל מהלך להטלת סנקציות כלכליות על חברות ויקבים ברחבי הארץ שמשתפים פעולה עם החרם החרדי שמובילה חסידות גור נגד פניציה, בשל פעילות הייצור שהיא מקיימת בשבת. בעקבות החרם מפסידה החברה מיליוני שקלים, ופרנסתם של 240 העובדים בסכנה.

ל"גלובס" נודע כי הסנקציות המתגבשות כוללות שלילה של מכסות ליבוא של ענבים שהמדינה מעניקה לחלק מהיקבים; עצירה של הזרמת מענקים ליקבים שמקיימים תוכניות להרחבת פעילותם לקראת יצוא של יינות לעולם; ועצירת תוכניות סיוע שניתנות לחלק מהם על ידי מכון היצוא, שהוא חברה מעורבת שבה שותף משרד הכלכלה והתעשייה.

גורם בכיר שמעורב בנושא אמר בהתייחס לסנקציות המתגבשות כי "ישראל היא מדינה חופשית - ואם מישהו לא ירצה לקנות את הבקבוקים של פניציה משום שהם יקרים מדי או לא נאים בשבילו זאת זכותו המלאה - אך קבלת החלטה כזאת במסגרת חרם היא בפירוש הפרה בוטה של הסטטוס קוו, והיא תיענה בתגובה מצד המדינה".

ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים משרד הכלכלה פנה להנהלת פניציה בבקשה לקבל ממנה את הרשימה המלאה של החברות והיקבים שמחרימים אותה ולא רוכשים ממנה בקבוקי זכוכית - מחשש לאבד לקוחות חרדיים. "מעבר להפסקת הזרמת התקציבים והמענקים מצד המדינה לאותן חברות - אנחנו גם נפעל לפרסם את פרטיהן ברבים, צעד שעשוי להיות משמעותי בפני עצמו ועשוי להרתיע חברות ויקבים מכניעה לחרם החרדי", אמר בכיר במשרד הכלכלה והוסיף: "אותן חברות יצטרכו להבין שהחרם על פניציה הוא תגובה לא מידתית על סוגיה שולית ביותר, שכן אין מפעל זכוכית אחד בעולם שמסוגל לעצור את פעילותו פעם בשבוע - מה גם שהנושא ההלכתי פתיר לחלוטין באמצעות העסקת ‘גויים של שבת’, שהם עובדים תושבי הפזורה הבדואית בנגב".

גורמים שמעורבים במשבר אמרו כי קיים ספק אם הנהלת פניציה תמסור למשרד הכלכלה את רשימת היקבים שמחרימים אותה בלחץ החרדים. עד כה היא נמנעה מחשיפת הרשימה גם לפני גורמים אחרים שביקשו אותה, ולפחות בינתיים, הנהלת פניציה נמנעת ממסירת פרטיהם של אותם יקבים, בנימוק שלא ייתכן מצב שבו חרם ייענה בחרם.

שר הכלכלה אלי כהן קיים אתמול (א') בלשכתו דיון שעסק במשבר המתמשך בפניציה. בדיון השתתפו יו"ר פניציה, אמנון כהן, נציגי העובדים במפעל, נציגים של מספר יקבים ברחבי הארץ, מנהל רשות ההשקעות וגורמים מקצועיים נוספים - בניסיון ליישב את המחלוקת שעל בסיסה חסידות גור מחרימה את מוצרי החברה.

במאמץ להשגת פתרון למשבר שותפים גם חברי כנסת מהסיעות החרדיות בכנסת. גורם שמעורב באותם מהלכים אמר ל"גלובס" כי ניכר שיש תמימות דעים בין הצדדים שמעורבים במשבר לגבי פתרון בעיית השבת בפניציה באמצעות הפעלת קו הייצור בסופי שבוע באמצעות עובדים שאינם יהודיים.
פעילות הייצור במפעל פניציה מתבססת על תנור התכה שפועל במשך כל ימות השנה בטמפרטורה של כ-1,600 מעלות ולא ניתן לכבותו מבלי לסכן את תקינותו או ליצור בעיות בטיחות קשות.

לטענת פניציה, גורמים בחסידות גור נאבקים בפעילות החברה בשבתות - תוך פנייה ללקוחותיה בקריאה שלא לרכוש ממנה. לפי פניציה, בשנתיים האחרונות היא הפסידה בעקבות החרם כמה מיליוני שקלים.
בשבוע שעבר הגיעו לפניציה שר הכלכלה כהן ומנהל רשות ההשקעות נחום איצקוביץ והציגו מתווה שאמור להקל על התמודדותה של פניציה עם החרם החרדי עד שיימצא לו פתרון. המתווה של משרד הכלכלה כולל מחיקת חוב של פניציה למדינה בגובה של 15 מיליון שקל, בשל אי עמידתה בהתחייבויות שהיא נתנה בעבר לרשות ההשקעות אל מול מענק שקיבלה ממנה בשנת 2010. במשרד הכלכלה אמרו כי מחיקת החוב אמורה להקל על ההתמודדות של פניציה עם החרם החרדי - אך גם תאפשר לחברה לבקש בעתיד הקרוב מענקים נוספים מהמדינה במסגרת תוכנית שהיא מגבשת לפיתוח פעילות המפעל שבירוחם, תוך השקעת בעלים בהיקף של כ-100 מיליון שקל, שתכלול בין היתר את החלפת תנור ההתכה במקום. בתמורה למחיקת החוב - פניציה התחייבה שלא תפטר עובדים בחמש השנים הקרובות.

מהלך זה התקבל בברכה בפניציה, שהודיעה כי הוא "מסייע להמשך קיומה ולפעילותה של החברה". עם זאת, שם ציינו כי "לצערנו, לא הושג הסדר בסוגיית השבת מול חסידות גור וזאת למרות המתווים הרבים שהוצעו והמאמצים הרבים המושקעים בעניין".

כך ייעשה למי שמחרים את פניציה: הסנקציות שנבחנות במשרד הכלכלה

■ עצירת מענקים להרחבת יצוא יינות לעולם

■ שלילת מכסות שהמדינה נותנת ליקבים לייבוא ענבים

■ בלימת תוכניות סיוע והטבות ליקבים מייצאים מטעם מכון היצוא