הנהלת הבורסה: האיחור בפתיחה - "עיצומים של המפעילים"; ועד העובדים: "הודעה שקרית"

ועד עובדי הבורסה טוען כי האיחור הדרמטי בפתיחת המסחר היום נובע "אך ורק מהחלטתו של המנכ"ל להפחית את מספר המפעילים במשמרות ערב ולילה משניים לאחד בלבד" • ההנהלה: "היום לפנות בוקר לא אויש חדר המפעילים, ולא ניתן היה להעלות את מערכות המסחר והסליקה"

הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר

לראשונה זה 11 שנים החל היום המסחר בבורסה באיחור ניכר, בצל העימות החריף בין הנהלת הבורסה, בראשות המנכ"ל איתי בן זאב, לבין ועד העובדים. לטענת ההנהלה, האיחור הדרמטי בשעת הפתיחה, ובעקבות זאת קיצור יום המסחר, התרחש "בשל עיצומים שנוקטים המפעילים", וזאת לאחר שההנהלה השעתה שני חברי ועד שנמנים עם ששת המפעילים בבורסה. למול זאת, מטעם ועד עובדי הבורסה נמסר, כי "מדובר בהודעה שקרית. העיכוב אינו נובע מעיצומים שנוקטים העובדים, אלא אך ורק מהחלטתו של המנכ"ל להפחית את מספר המפעילים במשמרות ערב ולילה - משני מפעילים לאחד בלבד".

מבדיקה שערכנו מול הבורסה עולה, כי הפעם האחרונה שבה יום המסחר לא התנהל כסדרו הייתה ב-2008. אגב, השבתה מלאה אחרונה של המסחר בבורסה, ליום שלם, התרחשה ב-1990.

המסחר החל היום רק בשעה 13:15, וזאת מאחר שכל ההליכים שנעשים בימים כתקנם לקראת המסחר החל משעה 05:00 בבוקר, לא נעשו עד לשעה 07:30, וזאת, ככל הידוע, בשל היעדרות תורן בחדר המחשבים - מסיבות שההנהלה והוועד חלוקים עליהן. עם זאת, האיחור בפתיחת המסחר בפועל היה ארוך יותר, משום שהאיחור האמור סיבך מהלכים נדרשים, כגון תהליכי סליקה מול גורמים חיצוניים לבורסה.

ממצאים חריפים בדוח על העובדים

העימותים בבורסה בין ההנהלה לוועד הפכו לאישיים לפני כתשעה חודשים, בעקבות דוח ביקורת כללי על כלל עובדי הבורסה, שבה התגלו ממצאים חריפים לטענת ההנהלה, בנוגע להתנהלות שניים משלושה חברי ועד שמכהנים כמפעילים במחלקת המחשב של הבורסה.

על פי ממצאי אותה ביקורת, השניים קיבלו ומקבלים במשך הרבה שנים תגמול מוגדל עבור שעת ועד שהם עושים, ללא הגבלה על שעות הוועד שלהם, שנתונות להחלטתם, וזאת מאחר שעובדי משמרות הלילה מקבלים שכר לפי שעת העובדה האחרונה שלהם באותו יום - דבר שאותו, לטענת ההנהלה, הם ניצלו לצורך קבלת תגמול מוגדל לפי שעות עבודה ליליות גם עבור עבודתם כחברי ועד.

בעקבות זאת, שינתה ההנהלה את ההתנהלות בקרב המפעילים, והפחיתה את מספר מפעילי הלילה משניים לאחד, דבר שהקשה עליהם, לטענת ההנהלה, לפעול כבעבר, כמפעיל שני במשמרת לילה. העובדים טענו שמדובר בלקיחת סיכון, ובפגיעה במוכנות של הבורסה הנובעת מתלות בתורן אחד, וקראו לחזרה לעבודה עם יותר ממפעיל אחד בלילה.

בשבוע שעבר הוועד אף שלח מכתב ברוח זו לרשות ניירות ערך, שמפקחת על הבורסה, שמוען לכלל חברי הבורסה. לתפיסת ההנהלה, השימוש שעשו העובדים במאגר המידע של חברי הבורסה, ששייך לבורסה לצורכי עבודה שגרתית, הוא שימוש אסור, ולכן הם השעו את שלושת חברי הוועד.

לדברי העובדים, מאחר שהתורן המיועד לתורנות הלילה האחרונה הושעה אתמול, ומאחר שהמנכ"ל אסר על עבודת שני מפעילים (אחד כונן), נוצר מצב שלא ניתן היה להפעיל את מערכי המחשב בלילה, ודבר זה הוא שמנע את פתיחת המסחר הבוקר. בסביבת הוועד טוענים כי לא הכריזו עיצומים, ושיתר המפעילים לא יכלו להגיע למשמרת הלילה, מה גם שבגלל החלטת המנכ"ל אין כונן שמחויב היה להגיע למשמרת "מהרגע להרגע".

עם זאת, לאחר היוודע ההשעיה של חברי הוועד, כינסו אתמול ועד עובדי הבורסה וההסתדרות אסיפת עובדים, שפגעה ברוב ההתנהלות הרגילה של הבורסה, גם אם לא כללה פגיעה במסחר. עם ההודעה על האסיפה אתמול מסרו חברי הוועד בבורסה, בין היתר, כי "הם שומרים לעצמם את הזכות לנקוט אמצעים נוספים שעומדים לרשותם על פי החוק, אם המנכ"ל יחריף את צעדיו".

"חדר המפעילים לא אויש"

כך או כך, הנהלת הבורסה ציינה היום, כי "בשל עיצומי מפעילי המחשב בבורסה, המסחר הבוקר לא ייפתח על פי לוח הזמנים הרגיל", תוך שפירטו, כי "כחלק מהעיצומים בהם נוקטים המפעילים, לא אויש חדר המפעילים מספר פעמים במהלך השבועות האחרונים. יצוין כי שניים מחברי ועד העובדים הינם מפעילי מחשב. היום לפנות בוקר, לא אויש חדר המפעילים, ולכן לא ניתן היה להעלות את מערכות המסחר והסליקה, וכל עיבודי הלילה לא הסתיימו בזמן לפני התחלת המסחר". מטעם הנהלת הבורסה נמסר עוד, כי "המסחר ייפתח רק לאחר העלאת מערכות המסחר והסליקה".

מנגד, מטעם הוועד נמסר, כי "מדובר בהודעה שקרית. העיכוב אינו נובע מעיצומים שנוקטים העובדים אלא אך ורק מהחלטתו של המנכ"ל להפחית את מספר המפעילים במשמרות ערב ולילה - משני מפעילים לאחד בלבד. ועד העובדים התריע בפני הרשות לניירות ערך שצעד זה יוביל לפגיעה בשירות ובמסחר, שכן אם המפעיל נעדר מהעבודה אין לו גיבוי".

עוד אמרו כי "במקום להקשיב לחברי הוועד ולנציגי ההסתדרות, בחר המנכ"ל להשעות אותם מעבודתם רק משום שהתריעו על החלטותיו. וכך קרה שאתמול, בעקבות השעייתו של חבר הוועד שמכהן כמפעיל, לא הגיע המפעיל למשמרת הלילה שאליה שובץ. העיכוב שחל בפתיחת המסחר הבוקר נובע אך ורק מהעובדה שלא היה גיבוי של מפעיל נוסף למשמרת הלילה. צר לנו שהמנכ"ל מקבל החלטות שגויות ומנסה להפיל את מחדליו על ועד העובדים".

בכל מקרה, העימות הנוכחי, שכולל פגיעה במסחר בבורסה היחידה בישראל לניירות ערך, מהווה שיא בשרשרת עימותים בין הצדדים.

לעובדי הבורסה ולהנהלה שני סכסוכי עבודה: האחרון נוגע לבונוס בגין 2017, שטרם סוכם בין הצדדים, והוא הוכרז רק לאחרונה. לצד סכסוך זה יש סכסוך עבודה ותיק ומשמעותי יותר, שנוגע לרצון העובדים לקבל מטריית הגנה תעסוקתית ותנאים מיטיבים אגב הנפקת הבורסה, וזאת נוסף על כך שקיבלו בעבר 6% ממניות הבורסה, בתמורה להסכמתם להפיכת הבורסה לחברה למטרות רווח ולמכירת מניותיה לקרנות השקעה.

הסכסוך השני בין הבורסה לעובדים מנע את הנפקת מניות הבורסה למסחר בבורסה עצמה עוד במהלך הרבעון הרביעי אשתקד, כשכוונה זו עדיין מוקפאת, בהמתנה להכרעת בית הדין. אגב, הנהלת הבורסה טוענת כי הסכסוך האמור שנדון בביה"ד אינו לגיטימי.

בסביבת העובדים אומרים, כי לא התבקשו להביא מחליף, וכי אם היו קוראים לחבר הוועד המושעה הוא היה מגיע, אך לא נעשתה פנייה בנושא. כלומר, בוועד רומזים כי עיכוב פתיחת המסחר קרה בגלל צעדי ההנהלה.