לקראת המכירה לבארינבוים: עלייה חדה ברווחי סומוטו ברבעון הראשון

צמצום בהוצאות שונות הביא לעלייה של 290% ברווח התפעולי שהגיע לכ-3.2 מיליון דולר ברבעון הראשון • בשורה התחתונה הציגה החברה רווח נקי של כ-4.4 מיליון דולר, כמעט פי 10 לעומת הרווח ברבעון המקביל

צביקה בארינבוים / צילום: אביב חופי
צביקה בארינבוים / צילום: אביב חופי

חברת הטכנולוגיה סומוטו, שפעילותה עומדת בפני מכירה לאיש העסקים צביקה בארינבוים, סיימה את הרבעון הראשון של השנה עם הכנסות של כ-11.8 מיליון דולר, בדומה לרבעון המקביל בשנת 2018.

צמצום בהוצאות שונות הביא לעלייה של 290% ברווח התפעולי שהגיע לכ-3.2 מיליון דולר ברבעון זה, ובשורה התחתונה הציגה החברה רווח נקי של כ-4.4 מיליון דולר, כמעט פי 10 לעומת הרווח ברבעון המקביל.

הרווח הנקי ברבעון הראשון הושפע מהכנסות מס של כ-2 מיליון דולר כתוצאה מחתימה של החברה הבת ג'ניו על הסדר פשרה בעניין שומת מס הכנסה של ג'ניו עם רשויות המס ביחס לשנים 2015-2018.

פעילות סומוטו, אותה מוביל המנכ"ל אסף יצחיאק, התרחבה בשנים האחרונות באמצעות מספר עסקאות רכישה. החברה פועלת בתחום של שיווק באינטרנט, פרסום בווידאו ובמובייל ואספקת שירותי הפצה של תוכנות ואפליקציות.

בסוף הרבעון הראשון היו בקופת החברה מזומנים בהיקף של כ-14.5 מיליון דולר, עלייה של 1.8 מיליון דולר לעומת סוף 2018.

נזכיר כי בחודש שעבר החליט דירקטוריון סומוטו על מכירת הפעילות לידי חברה בשליטת איש העסקים צביקה בארינבוים בסכום של עד 50 מיליון דולר, שישולמו בכפוף לעמידה ביעדים. העסקה תתבצע ללא המזומנים שבקופת החברה.

אם תאושר העסקה על ידי בעלי המניות שלה ביום חמישי הקרוב, תקבל סומוטו במועד השלמת העסקה, סכום של 36.7 מיליון דולר. סומוטו מצידה תעמיד לחברה הרוכשת הלוואת מוכר לשנתיים בסך 7.4 מיליון דולר (20% מהתשלום), בריבית שנתית של 5.4%.

תשלום נוסף של 48% מסך הרווחים לפני הוצאות מימון, מיסים, פחת והפחתות (EBITDA) של סומוטו בגין החודשים אפריל ומאי 2019, אך לא יותר מ- 1.54 מיליון דולר, יועבר לחברה על ידי בארינבוים בתום שלושה חודשים ממועד השלמת העסקה. בנוסף, אמורים בעלי המניות של סומוטו לקבל תשלום מבוסס יעדים, של עד 11 מיליון דולר, שיועבר להם בתום 3 שנים ממועד סגירת העסקה ובכפוף לעמידה ביעדים.

כשבוע לאחר ההודעה על העסקה דיווחה סומוטו כי בחברה הוחלט לבחון אפשרויות השקעה בתחומים האופנתיים של קנאביס רפואי ואוטו-טק. לצד זאת, דירקטוריון החברה קיבל החלטה עקרונית לחלק לבעלי מניות החברה דיבידנד בהיקף של כ-18 מיליון דולר. זאת, לאחר השלמת העסקה למכירת הפעילות לבארינבוים.

סומוטו מוגדרת כיום כחברה ללא גרעין שליטה. בעל מניות מרכזי בחברה הוא בן גירון, אחד מהמייסדים והמנכ"ל הקודם, המחזיק בכ-10.3% מההון. גירון התפטר מתפקידו בסוף 2017 לאחר שהחברה פרסמה אזהרת רווח לקראת סיומה של השנה. מחזיקים מרכזיים נוספים הם בתי ההשקעות מיטב דש, לצד סול צבי ויעקב טננבוים.

נזכיר כי ביולי 2017 הודיעה סומוטו לבורסה כי קיבלה הצעה לרכישת החברה לפי שווי של כ-280 מיליון שקל (כ-80 מיליון דולר). החברה דיווחה אז כי שני גופים זרים "הביעו את כוונתם לרכוש מניות של החברה", אולם הצעות אלה לא הבשילו לכדי עסקה.

לאחר מכן ועל רקע ההרעה בתוצאות רשמה מניית סומוטו ירידה של יותר מ-50% בערכה עד לסוף דצמבר 2017 אולם מאז החלה במסע התאוששות ועלתה בכ-120%. שוויה של החברה בבורסה עומד כיום על כ-180 מיליון שקל.