דחייה של שלושה חודשים: מנדלבליט קבע - השימוע לראש הממשלה נתניהו ייערך בתחילת אוקטובר 2019

רה"מ ביקש לדחות בשנה את מועד השימוע בתיקים 1000, 2000 ו-4000, אך היום קבע מנדלבליט כי השימוע יידחה ב-3 חודשים בלבד, וזאת בנימוק שדחייה כה משמעותית מנוגדת לאינטרס הציבורי • לפי ההערכה, משמעות הודעת היועמ"ש היא שהחלטתו הסופית האם להגיש כתב אישום נגד נתניהו תתקבל רק בתחילת שנת 2020 או אפילו מאוחר יותר

רה"מ בנימין נתניהו והיועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
רה"מ בנימין נתניהו והיועמ"ש אביחי מנדלבליט / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

היועץ המשפטי לממשלה דוחה את השימוע של ראש הממשלה בנימין נתניהו בשלושה חודשים. היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט, הודיע היום (ד') כי ישיבות השימוע של נתניהו בנוגע לתיקים 1000, 2000 ו-4000 ייערכו ב-2 וב-3 באוקטובר 2019, ולא ב-10 ביולי כפי שנקבע במקור. עוד מסר היועמ"ש כי במידת הצורך ייקבע יום דיונים נוסף בשבוע שלאחר מכן ולא יאוחר מכך. כמו כן הורה היועמ"ש לסנגורי נתניהו להעביר לידיו את עיקרי הטיעון בכתב לא יאוחר משבועיים לפני 2 באוקטובר.

לפי ההערכות, משמעות הודעת היועמ"ש היא שההחלטה הסופית האם להגיש כתב אישום נגד נתניהו, ובגין אילו מעשים ובאילו סעיפים, תתקבל רק בתחילת שנת 2020 או אפילו מאוחר יותר, באביב. בינתיים צפויים נתניהו ושותפיו להמשיך ולנסות לקדם מהלך של מתן חסינות לנתניהו בכנסת, שימנע מבחינתו את הצורך בשימוע.

במכתב ששלח היום לעו"ד עמית חדד, בא-כוחו של ראש הממשלה, היועמ"ש דחה את בקשת נתניהו לדחות את השימוע בשנה תמימה, בנימוק שדחייה משמעותית כל-כך מנוגדת לאינטרס הציבורי. עו"ד חדד טען בשמו של נתניהו כי חומרי החקירה בתיקים הם רבים וחסרי תקדים בהיקפם, ולכן דרושה שנה להתכונן לשימוע כיאות. מנדלבליט השיב לעו"ד חדד, במכתב ששלח היום באמצעות עוזרו, עו"ד גיל לימון: "היועמ"ש שקל את מכלול האינטרסים בשים לב להיקף חומרי החקירה ולצורך לאפשר לראש הממשלה להיערך לשימוע בקשר לתיקי החקירה בעניינו".

היועמ"ש כתב כי הוא לקח בחשבון את העובדה שכתב החשדות הועבר לידי הסנגורים ב-28 בפברואר, וחומרי החקירה הועמדו לבקשת הסנגורים לרשותם ב-10 באפריל. "מובן כי המועד בו בחרת לקחת את חומרי החקירה בפועל אינו רלוונטי", הבהיר היועמ"ש. נזכיר כי עו"ד חדד לקח את חומרי החקירה כדי להתחיל להתכונן לשימוע רק ב-14 במאי - עובדה שגרמה לכך שהסנגורים "בזבזו" חודש תמים שבמהלכו היו יכולים להתחיל ללמוד את החומרים לקראת השימוע.

היועמ"ש ציין במכתבו, בין היתר, כי בתיק הולילנד, שבו עמד לדין ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בגין שוחד ועבירות נוספות, נגבו כ-820 הודעות - כמעט פי שניים מכמות ההודעות הכוללת בכל שלושת תיקי החקירה נגד נתניהו, העומדת במצטבר על 440 הודעות. בהמשך לכך היועמ"ש הזכיר כי מכתבי השימוע בתיק הולילנד נשלחו לחשודים ב-14 במרץ 2011, ונקצב להם פרק זמן של חודשיים לקיום השימועים, והשימועים לחשודים התקיימו החל ממחצית חודש יוני ועד למחצית חודש יולי 2011. אולמרט - שבאותה עת התמודד עם משפט נוסף בבית המשפט המחוזי בירושלים וכן קיים שימוע נוסף בתיק שלישי - קיבל בנסיבות אלה ארכה עד חודש אוקטובר 2011. "כלומר, בסך-הכול קיבל אולמרט שבעה חודשים בנסיבות ייחודיות ומורכבות, כמתואר בתיק חקירה שהיקפו כמעט כפול מתיקי החקירה בעניינו של נתניהו".

החלטת היועמ"ש לקבוע את תאריך השימוע לנתניהו בתחילת אוקטובר זכתה לתגובות סותרות של יריבי ראש הממשלה. ח"כ שלי יחימוביץ בירכה את היועמ"ש על כך שדחה את בקשת נתניהו לקיים את השימוע בעוד שנה שלמה והעניק לו "ארכה מידתית". מנגד, התנועה לאיכות השלטון מסרה כי "מצער שהיועמ"ש נכנע לניסיונותיו של ראש הממשלה למשוך זמן ולנסות להתחמק מהעמדה לדין". התנועה הודיעה כי בכוונתה לעתור לבג"ץ נגד ההחלטה על הדחייה (המסוימת) במועד השימוע.

נזכיר כי בשבוע שעבר, אחרי פארסה שנמשכה שבועות ארוכים שבמסגרתה נמנעו סנגורי ראש הממשלה מלקחת או לקבל לידיהם את חומרי החקירה כדי להתכונן לשימוע, יצאו כמעט במקביל הודעות של נתניהו ושל פרקליטות המדינה, שלפיהן הסנגורים לקחו את החומרים ממשרדי פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה). לפי הודעת נתניהו, השינוי בעמדת הסנגורים ולקיחת החומרים התאפשרו לאחר שנתניהו הסכים לשלם להם מקדמה כספית עבור הייצוג המשפטי בהליך השימוע.

ואולם כעבור זמן קצר התברר כי מי שלקח את חומרי החקירה הוא עו"ד עמית חדד לבדו, ואילו ראש צוות ההגנה של נתניהו, עו"ד נבות תל-צור, ועורכי הדין הנוספים בצוות, פנחס (פיני) רובין וטל שפירא, עדיין לא לקחו את חומרי החקירה ועדיין אינם שותפים לתהליך ההתכוננות לשימוע.

בניגוד למה שהשתמע מהודעת נתניהו, הוא לא הגיע עדיין להסדר שכר-טרחה עם עורכי הדין תל-צור, רובין ושפירא, אלא רק להסדר (שתוכנו לא ברור) עם עו"ד חדד - מה שאיפשר כאמור לחדד לקחת את החומרים. יצוין כי עו"ד חדד מקורב מאוד למשפחת נתניהו ומייצג גם את אשת ראש הממשלה שרה נתניהו.

גם היום, עם קביעת מועד השימוע, עדיין לא ברור מי מלבד עו"ד חדד ייצג את נתניהו בשימוע, לאור העובדה שהמחלוקת הכספית בין נתניהו לשאר הסנגורים עדיין לא נפתרה.

שימוע הוא הליך מיוחד במשפט הפלילי שנועד לאפשר לנאשם, במקרה זה ראש הממשלה, להציג באמצעות סנגוריו את ראיותיו בפני הפרקליטות, בניסיון לשכנע אותם לבטל את כתב האישום נגדו עוד לפני שהגיע לבית המשפט.

נזכיר כי ב-28 בפברואר החליט היועמ"ש להעמיד לדין את נתניהו, בכפוף לשימוע, בשוחד ובמרמה והפרת אמונים בתיקים 1000, 2000 ו-4000. במכתבו היום חזר היועמ"ש מנדלבליט והדגיש כי הוא רואה חשיבות רבה בקיום הליך השימוע לנתניהו, וכי בכוונתו לקיים את השימוע בלב פתוח ובנפש חפצה.

גלגולו של שימוע

■ 28 בפברואר 2019 - היועמ"ש החליט להגיש כתב אישום, בכפוף לשימוע, נגד ראש הממשלה נתניהו בגין עבירות של מרמה והפרת אמונים בתיקים 1000 ו-2000 ובגין קבלת שוחד בתיק 4000.

■ 11 במרץ - היועמ"ש מקבל את בקשת סנגורי נתניהו לדחיית מועד העברת חומרי החקירה ל-10 באפריל, כדי לא לזהם את הליך הבחירות. מועד השימוע נקבע ל-10 ביולי 2019.

■ 9 באפריל - הליכוד בראשות נתניהו זוכה לניצחון בבחירות ומקבל 35 מנדטים.

■ 14 במאי - יותר מחודש אחרי שחומרי החקירה הועמדו לרשות סנגורי נתניהו, לוקח עו"ד עמית חדד את החומרים ממשרדי הפרקליטות.

■ 20 במאי 2019 - סנגורי נתניהו מבקשים מהיועמ"ש לדחות את מועד השימוע בשנה שלמה.

■ היום, 22 במאי - היועמ"ש מודיע כי ישיבות השימוע לנתניהו יhערכו ב-2 וב-3 באוקטובר 2019. 

*** חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין בראשיתם. הוא מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לו חזקת החפות.