הפסד ממכירת FCR הקנדית צמצם את הרווח הנקי של גזית גלוב

ההפסד ממכירת ההחזקה בחברה הקנדית עומד על 486 מיליון שקל • מימוש קרן הון בגין התאמות צפוי להגדיל את ההפסד מהעסקה לכ-550 מיליון שקל • החברה רשמה ברבעון הראשון רווח נקי של 42 מיליון שקל, לעומת הפסד של כחצי מיליארד שקל ברבעון המקביל

חיים כצמן / צילום: איל יצהר
חיים כצמן / צילום: איל יצהר

חברת הנדל"ן המסחרי גזית גלוב סיכמה היום את הרבעון הראשון של 2019 עם המשך השיפור בפרמטרים התפעוליים והפיננסיים. עם זאת, הפסד עתק של 486 מיליון שקל שנרשם בעקבות מכירת ההחזקה במניות פירסט קפיטל רילטי (FCR) הקנדית, צמצם את הרווח הנקי והביא לירידה בהון העצמי.

גזית גלוב  פועלת בתחום הקניונים בישראל, אירופה, ברזיל וצפון אמריקה. את הרבעון הראשון סיימה החברה עם רווח נקי המיוחס לבעלי המניות של 42 מיליון שקל, וזאת בהשוואה להפסד המיוחס לבעלי המניות של 486 מיליון שקל שנרשם ברבעון המקביל אשתקד.

אם ברבעון הראשון אשתקד נבע ההפסד הגבוה ממכירת ההחזקה בחברת הקניונים האמריקאית ריג'נסי סנטרס, הרי שברבעון הראשון השנה התכווץ הרווח הנקי בעקבות הפסד של 486 מיליון שקל שנרשם כאמור בגין מכירת ההחזקה ב-FCR. הפסד זה כלל הוצאה של 223 מיליון שקל שנרשמה בעקבות מכירת מניות FCR בשווי הנמוך מערכן בספרים, וכן הוצאת מס של 263 מיליון שקל שנרשמה בגין הפרשות למסים נדחים.

לדברי החברה, היא גם תממש בדוחות הבאים קרן הון בגין התאמות, שצפויה להגדיל את ההפסד מהעסקה לכ-550 מיליון שקל. עם זאת, כבר כעת היא הציגה ברבעון הראשון הון עצמי לבעלי המניות של 8.54 מיליארד שקל, לעומת 9.3 מיליארד שקל בסוף 2018.

הפעילות הפרטית מובילה את השיפור בתוצאות גזית גלוב
 הפעילות הפרטית מובילה את השיפור בתוצאות גזית גלוב

מכירת מניות ריג'נסי אשתקד ו-FCR השנה בוצעו כחלק מאסטרטגיית החברה להגדלת רכיב הנדל"ן הפרטי על פני החזקות בחברות ציבוריות, וכן להורדת המינוף. נכון למועד הפרסום ולאחר השלמת העסקה, סך הנכסים בהחזקה ישירה של גזית גלוב עומד על כ-50% מסך שווי הנכסים, והחוב נטו לסך מאזן (סולו מורחב) לסוף מרץ הסתכם ב-45.6%.

את הרבעון הראשון סיימה גזית גלוב עם עלייה של 1.3% בהכנסות מהשכרת מבנים ל-720 מיליון שקל. ההכנסה התפעולית נטו מהשכרת מבנים (NOI) גדלה ב-3.5% ל-509 מיליון שקל, ואילו ה-NOI הכולל רק את חלקה היחסי של החברה ביחס להחזקותיה בחברות הבנות גדל ב-8.5% ל-331 מיליון שקל.

לאחר מכירת עיקר ההחזקה ב-FCR הקנדית, נותרה גזית גלוב עם החזקה בשתי חברות ציבוריות שפועלות באירופה - סיטיקון שפועלת בסקנדינביה ואטריום שפועלת במזרח אירופה. בברזיל, בישראל ובארה"ב פועלת החברה באמצעות חברות בנות שבבעלותה המלאה, ואלו מהוות את עיקר מנוע הצמיחה הנוכחי. ברבעון הראשון גדל ה-NOI מנכסים זהים של החברות הפרטיות ב-35.5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ל-103 מיליון שקל.

עוד עולה מדוחות גזית גלוב כי ה-FFO (רווח נקי מפעילות השכרה בנטרול סעיפים חד פעמיים) הנומינלי גדל ב-127% ברבעון ל-211 מיליון שקל. ה-FFO הכלכלי שלפיו פועלת ההנהלה גדל בשיעור קל של 1.8% ל-171 מיליון שקל, ובעקבותיו חזרה החברה על תחזיתה ל-FFO של 577-592 מיליון שקל ב-2019 כולה.

"אסטרטגיית המיקום באזורים אורבניים צומחים נמשכת"

מנגד, הושפעו התוצאות ברבעון הראשון לרעה מירידה של 83 מיליון שקל בשווי הנדל"ן שבבעלות גזית והחברות הבנות, וזאת בעיקר בשל ירידת ערך נדל"ן להשקעה של חברת סיטיקון בצפון אירופה. נכון לסוף מרץ, מקימה גזית גלוב בשני פרויקטים חדשים בישראל (מרכז מסחרי בכוכב הצפון בת"א והרחבת G City בראשון לציון) בעלות כוללת של כ-284 מיליון שקל. שני פרויקטים אלו צפויים להגדיל את ה-NOI השנתי ב-22 מיליון שקל, ומסירתם לדיירים צפויה במהלך הרבעון הרביעי השנה.

חיים כצמן, מייסד ומנכ"ל גזית גלוב, אמר היום כי "אנו מסכמים רבעון טוב מאוד. התוצאות התפעוליות שלנו ממשיכות להשתפר, תזרים המזומנים ממשיך לגדול ועולה באיכותו, המינוף קטן והוצאות המימון שלנו יורדות. התוצאות הטובות הן בעיקר פועל יוצא של פעילות החברות הפרטיות שלנו בישראל, ברזיל וארה"ב, אשר מציגות שיעורי צמיחה נאים וממשיכות לייצר ערך ולהוות מנועי צמיחה מהותיים לקבוצה.

"לא פחות חשובה היא התפתחות טיב הנכסים שלנו. המגמה באסטרטגיה של מיקום באזורים אורבניים צומחים נמשכת, הן באמצעות רכישת נכסים שאינם בני תחליף והן כתוצאה ממכירת נכסים שאינם נכסי ליבה". עוד לדברי כצמן, "פעילות נוספת שלנו היא הרחבת והצפפת נכסים קיימים בעיקר בישראל ובארה"ב. בישראל נשקיע בשנים הקרובות כ-1 מיליארד שקל בתוספות בנייה משמעותיות בנכסים שלנו בראשל"צ ובכפ"ס, כמו גם הרחבת המרכז בסביון, ובארה"ב אנו מתכננים בניית בניין לשימוש מעורב של מסחר ומגורים להשכרה במיאמי".