טהרן מנסה לעצב את כללי המשחק במזה"ת

האיראנים מעדיפים להשאיר את העימות בעצימות נמוכה ולהפעיל את בעלי בריתם בעולם

מיכלית נפט איראנית / צילום: רויטרס Tim Chong ,
מיכלית נפט איראנית / צילום: רויטרס Tim Chong ,

המשבר המתפתח במפרץ הפרסי בין ארה"ב ובעלות בריתה לבין איראן מצוי בשלב בו כל הצדדים מעוניינים להשיג את מטרותיהם בלי להגיע לעימות צבאי כולל, שאינו משרת מטרות אלה.

ארה"ב הרחיבה בחודש האחרון את הסנקציות על איראן: ביטלה את ההקלות שניתנו עד כה למספר מדינות בנושא יבוא הנפט מאיראן, הטילה סנקציות חדשות על תעשיית המתכות האיראנית והכריזה על משמרות המהפכה כארגון טרור.

בעקבות צעדי-נגד ואיומים איראניים על ארה"ב ובעלות בריתה, תגברה ארה"ב את כוחותיה באזור באמצעות כוח משימה הכולל נושאת מטוסים, פריסת מפציצי B52 וסוללת פטריוט.

לפי שעה נראה כי הסנקציות המתמשכות אכן נותנות את אותותיהן במשק האיראני, אולם לא הביאו עד כה את איראן לשולחן המשא ומתן על הסכם גרעין חדש, כפי שדורשת ארה"ב.

טהראן, שנתונה תחת לחץ כלכלי גובר שעלול להיות מתורגם ללחצים פוליטיים וחברתיים מבית, מנסה להרתיע את ארה"ב מפני הגברת הלחץ באמצעות מהלכים דיפלומטיים מול רוסיה, סין ומדינות באירופה וגם באמצעות איומים צבאיים.

לפיכך, איראן נוקטת מדיניות של "הליכה על הסף" תוך ניסיון לצמצם את הלחץ האמריקאי, אך זאת תוך הימנעות מהגעה לעימות צבאי ישיר עמה.

הפיגועים נגד 4 מכליות הנפט באיחוד האמירויות ותקיפת הכטב"מים החות'ים את צינור הנפט הסעודי המוביל נפט משדות הנפט במזרח סעודיה לנמל ינבע בים האדום, מהווים איתות לגבי כללי המשחק שרוצה להכתיב איראן במשבר הנוכחי. ניתן לסכם זאת בשלוש נקודות עיקריות:

1. מניעת יצוא נפט מאיראן תביא לפגיעה ביצוא הנפט של בעלות בריתה של ארה"ב - הפיגועים נועדו להבהיר כי לאיראן יכולת לעשות זאת.
2. איראן אינה מעוניינת במלחמה כוללת עם ארה"ב, כפי שהכריז על כך המנהיג העליון עלי חמנאי.
3. המשך הלחץ האמריקאי ייענה במלחמה חשאית "בעצימות נמוכה", שמקנה לאיראן מספר יתרונות: "ניצחונות קטנים" בלי לקבל אחריות ולשלם עליהם מחיר, כאשר ברור לכול מי עומד מאחורי הפעילויות הצבאיות; חיזוק מעמד המשטר מבית בזכות עמידתו האיתנה במאבק מול ארה"ב ובעלות בריתה; הגברת התסכול ביחסי ארה"ב ובעלות בריתה, שנפגעות, אך מנועות מלהגיב על מנת למנוע הסלמה.

איראן מבססת את מדיניותה על ההנחה כי ארה"ב ובעלות בריתה אינן מעוניינות בעימות צבאי כולל ולפיכך היא מנסה לעצב את כללי המשחק במשבר הנוכחי תוך בחינה של גבולות הפעילות שארה"ב תהיה מוכנה לספוג.

המטרות שנבחרו לגל הפיגועים הנוכחי ועוצמת הפגיעה במטרות (נזקים מוגבלים וללא פגיעה בנפש) מבהירים כי מדובר בעיקר בהפגנת יכולות מבצעיות ובמסר כי יכולת פגיעתה של איראן אינה מוגבלת למפרץ הפרסי, אלא עלולה להתרחב לאזורים נוספים דוגמת הים האדום.

היעדר תגובה אמריקאית משמעותית לפיגועים עלולה להתפרש ע"י איראן כהשלמה של ארה"ב עם פגיעה בבעלות בריתה באזור, ולעודד אותה להמשיך במדיניות זו. איראן עלולה גם לנסות להרחיב את גבולות המשבר תוך הפעלת בעלות בריתה כגון חיזבאללה וארגוני טרור פלסטיניים, וישראל צריכה להיערך לאפשרות כזו תוך תיאום המהלכים עם ארה"ב. 

הכותב הוא לשעבר סגן ראש המועצה לביטחון לאומי וכיום מרצה ועמית מחקר בכיר במכון למדיניות נגד טרור בבינתחומי הרצליה