חברת החשמל עברה לרווח ברבעון הראשון, לאחר עלייה בצריכה ובתעריף

בחברה מייחסים את המעבר לרווח בעיקר לעלייה של 10% בצריכת החשמל ולעליית התעריף ב-3% • הכנסות החברה עלו ב-10% והגיעו ל-6 מיליארד שקל ברבעון הראשון • הדירקטוריון אישר אתמול את הסכם הפשרה עם חברות הגז המצריות, שבמרכזו מחיקת חוב של 2 מיליארד דולר תמורת תשלום של 500 מיליון דולר

עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל / צלם: רוני שיצר
עופר בלוך, מנכ"ל חברת החשמל / צלם: רוני שיצר

חברת החשמל פרסמה הלילה את הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של השנה, ובמרכזם - מעבר לרווח של 166 מיליון שקל, לעומת הפסד של 67 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2018. בחברת החשמל מייחסים זאת בעיקר לעלייה של 10% בצריכת החשמל ולעליית התעריף ב-3%. כך עלו הכנסות החברה ב-10% והגיעו ל-6 מיליארד שקל ברבעון הראשון.

החוב הפיננסי הכבד של החברה ירד בכ-5%, ונותר 39.5 מיליארד שקל, כמעט פי שניים מההון של החברה שמסתכם ב24.8 מיליארד שקל. על הקטנת החוב משפיע גם יישום תקן חשבונאות חדש, IFRS6. הוצאות הריבית ירדו ב-34% והסתכמו ב-345 מיליון שקל.

העלייה בצריכת החשמל הביאה לגידול של 19% בצריכת הדלקים (לכדי 366 מיליון שקל). העלייה נובעת מעלות הגז, עליו גם השפיעו יחסי החליפין ועלייה במחירי בפחם.

פרישת העובדים במסגרת הרפורמה בחברת החשמל הביא לעלות של 303 מיליון שקל, אך הדבר לא השפיע על הרווחים בשל התחייבות המדינה לכסות את ההוצאות האלה.

יפתח רון-טל, יו"ר חברת החשמל, אמר כי "הדוחות מבטאים בצורה ברורה את הרחבת ההשקעות של החברה בפיתוח טכנולוגי ותשתיתי מאסיבי של רשת הולכת החשמל, בהתאם לתכניות הפיתוח שאושרו, וכן מקדמת, בהתאם לתוכנית הרפורמה, פרישות מוקדמות של מאות עובדים, שהן מרכיב חשוב בהתייעלות כוללת, על פי מתווה הרפורמה. בנוסף".

עופר בלוך, מנכ"ל החברה: "חברת החשמל נמצאת בעיצומה של מהפכה מבנית וארגונית אשר משפיעה על ההתנהלות השוטפת. למרות העלייה המשמעותית בביקוש לחשמל, החברה ממשיכה לשמור על אמינות אספקה גבוהה ושירות איכותי ללקוחותיה".

בתוך כך, דירקטוריון חברת החשמל אישר אתמול את הסכם הפשרה עם חברות הגז המצריות Egas ו-EGPC, שבמרכזו מחיקת חוב של כ-2 מיליארד דולר, תמורת תשלום של כ-500 מליון דולר. הדיון נערך בשל דרישת רשות החברות, שמסתייגת מהסכם הפשרה. אחת הקשיים בהסכם, לצד "התספורת" לחוב המצרי הוא שהויתור על החוב נקבע מראש, אך תשלום הפיצויים הנמוכים יימשכו למעלה משמונה שנים, בערבות בנק מצרי. למרות זאת, בחברת החשמל מקווים כי ההסכם יביא להפחתה בתעריף החשמל. הסכמת רשות החשמל ורשות החברות חיונית לביצוע ההסכם.

הסכום ישולם כפיצוי על הפרת ההסכם לאספקת גז מצרי לחברת החשמל שנחתם ב-2005 בין חברת החשמל, יבואנית הגז המצרי EMG וחברות הגז המצריות הממשלתיות Egas ו-EGPC. הזרמת הגז לישראל הופסקה ב-2012 לחלוטין לאחר שיבושים קשים וכתוצאה ממנה נאלצה המדינה לחלץ את חברת החשמל בערבויות בהיקף 9 מיליארד שקל, צרכני החשמל ספגו התייקרות בתעריף החשמל שהגיעה בשיאה ל-30% ובריאותם של מאות אלפי ישראלים נפגעה כתוצאה מעלייה ניכרת בזיהום האוויר כתוצאה מהמעבר לייצור חשמל בסולר ובמזוט, שנכפה על חברת החשמל, עד שהחלה אספקת הגז מ"תמר".

חברת החשמל תבעה את חברות הגז המצריות בבוררות בינלאומית בשווייץ וזכתה בסכום כולל של כ-2 מיליארד שקל, שמתוכו כ-600 מיליון דולר הוצאות משפט וריבית. מתוך כל זאת ישולמו רק 500 מיליון שקל, לפי הסכם הפשרה.