מנכ"ל החברה של טדי שגיא מדבר על מאחורי הקלעים של האקזיט הענק

דוד אבגי, מייסד ומנכ"ל חברת טכנולוגיית התשלומים SafeCharge, שתימכר ב-889 מיליון דולר לחברה הקנדית Nuvei, מספר ל"גלובס" על החברה שהקים עם טדי שגיא • "אחת הסיבות לעסקה זו הטכנולוגיה, ולכן עובדי הפיתוח בישראל ובבולגריה צריכים להיות רגועים"

"עם כל זה שאני שמח על העסקה, והמלצתי עליה גם לחברי הדירקטוריון וגם לבעלי המניות, יש גם קצת עצב - זה בייבי שלי משנת 2007, אבל זה הצעד הנכון לחברה", כך אמר היום ל"גלובס" דוד (דודי) אבגי, מייסד ומנכ"ל חברת SafeCharge, שאתמול נודע שתימכר ב-889 מיליון דולר (699 מיליון ליש"ט) לחברה הקנדית Nuvei.

בעל השליטה בסייפצ'רג', ומי שהקים אותה יחד עם אבגי, הוא איש העסקים טדי שגיא, שצפוי לקבל בעת המכירה קרוב ל-600 מיליון דולר עבור החזקותיו בחברה. סייפצ'רג' נסחרת בלונדון בשווי 651 מיליון ליש"ט, לאחר שמנייתה זינקה אתמול ב-22% בעקבות הדיווח על הצעת הרכש.

"סייפצ'רג' היא חברת טכנולוגיית תשלומים. אנחנו מספקים פתרונות לתשלומים בכמה ערוצי מכירה. התחלנו באונליין, התפתחנו למובייל ועכשיו גם בנקודות המכירה", אומר אבגי. "שורשי החברה הם מ-1999, אבל ב-2007 התחיל הנופך הבינלאומי, כשהתחברנו לסולקים באירופה כמו רויאל בנק אוף סקוטלנד, ברקליס, אמריקן אקספרס ופייפל".

אבגי מסביר שהטכנולוגיה של החברה "יושבת בין בתי העסק למוסדות הפיננסיים, ומאפשרת לבתי העסק לקבל כניסה לכל עולם הבנקאות והתשלומים, ולעבוד כסוחרים גלובליים ולא רק מקומיים". דוגמה שהוא מספק היא שתייר סיני שמגיע ללונדון ורוצה לרכוש ב-World duty free (לקוחה של החברה), אך אין לו כרטיס ויזה או מאסטרקארד, והוא מבקש לשלם באמצעות וויצ'ט - אפליקציית הצ'ט והתשלומים הפופולרית בסין, המשמשת עבורו כארנק דיגיטלי.

סייפצ'רג' היא זו שמחברת בין כל הגורמים בעסקה. "היתרון התחרותי שלנו הוא שאנחנו מאפשרים באותו ממשק פשוט להיות גם מחברים וגם סולקים", אומר אבגי. החברה עובדת B2B ולא מול הצרכן הסופי, ובין לקוחותיה נמצאים חברת המשלוחים Just Eat, חברת שירותי הנסיעות Gett, וכן לקוחות מתחום ההימורים אונליין, כגון ויליאם היל ו-Ladbrokes - תחום שבו החלה את דרכה. לדברי אבגי, עם השנים החברה התפתחה לוורטיקלים נוספים, שמהווים היום מעל 50% מהכנסות החברה. "תפסנו תאוצה בתעשיות שצומחות בקצב מהיר יותר: תיירות, קמעונות, market places", הוא מציין.

על הרוכשת Nuvei אומר אבגי, כי מדובר בחברה קנדית שמאחוריה מייסד ומנכ"ל קנדי (פיליפ פאייר) ושני גופים פיננסיים חזקים: הקרנות CDPQ ו-Novacap מקנדה, שהשקיעו בחברה הרוכשת. ההשקעה בוצעה ב-2017, ולפי אתרי האינטרנט של שתי הקרנות, CDPQ מנהלת כיום נכסים בהיקף של כ-310 מיליארד דולר ו-Novacap מנהלת נכסים בהיקף 2.8 מיליארד דולר.

"אנחנו מכירים את Nuvei מהתעשייה, כבר מספר שנים", אומר אבגי. "מדובר בשתי חברות משלימות, ולא מתחרות. ברמה הגיאוגרפית, הם מתמקדים בצפון אמריקה וקנדה, ואנחנו בעיקר באירופה ובאסיה, ולאחרונה נכנסנו גם למקסיקו. ברמת הסקטורים, אנחנו עם לקוחות אונליין די גדולים, והם מתמקדים ב-SMB (עסקים קטנים ובינוניים, ש'ח'ו'). אנחנו לא חולקים את אותם לקוחות ולא את אותם שווקים, וגם המוצרים קצת שונים - הם יותר פונים לנקודות המכירה עם טרמינלים בחנויות".

לדבריו, חלק מהרציונל שמאחורי העסקה הוא העובדה שישנה מגמה ברורה של קונסולידציה בתעשיית הפינטק. "היו הרבה מאוד עסקאות בתעשייה. זו תעשייה תחרותית ומוטת רגולציה, ושחקן אחד בולע את השני. הדירקטוריון שלנו זיהה שמה שנכון לחברה זה להיכנס לאותה מגמת קונסולידציה, על מנת שנוכל להפוך לשחקן יותר גדול. ניכנס לגיאוגרפיות חדשות, נוריד את הריכוזיות בקרב הלקוחות שלנו, ויהיו לנו יותר יכולות", אומר אבגי.

מכר לשגיא ונשאר עם 2.2%

הצעת הרכש נוקבת במחיר של 5.55 דולרים למניית סייפצ'רג', כלומר כ-4.36 ליש"ט למניה, בהשוואה למחיר ההנפקה ב-2014 שהיה 1.62 ליש"ט, ולמחיר השיא שאליו הגיעה המניה בשנה שעברה, שהיה 3.55 ליש"ט. אבגי עצמו מימש לפני מספר חודשים ברווח מכובד של כמה מיליוני ליש"ט אופציות שהיו לו, ומכר חלק מהמניות באותו מימוש לבעל השליטה טדי שגיא, תמורת כ-13 מיליון ליש"ט. המכירה אז הייתה במחיר של 3.26 ליש"ט למניה, לעומת 4.36 ליש"ט בעסקה עם Nuvei, אך נראה שאבגי לא מתרגש מכך שהיה יכול להרוויח יותר אם לא היה מוכר אז את המניות. כיום הוא מחזיק ב-2.2% ממניות החברה, בשווי של כ-19 מיליון דולר לפי העסקה עם Nuvei.

נכון להיום סייפצ'רג' מעסיקה 400 עובדים, מתוכם כ-150 בישראל (כ-120 במרכז הפיתוח ועוד כ-30 בחברה בת), ושאר העובדים נמצאים בסין, בסינגפור, בקפריסין, בבולגריה, באנגליה, באיטליה ובמקסיקו.

המכירה ל-Nuvei תסכם מעל חמש שנים של סייפצ'רג' כחברה ציבורית. לשאלה איך החוויה של ניהול חברה ישראלית שנסחרת בלונדון מספר אבגי: "חברי הדירקטוריון שלנו מאוד מנוסים בשוק ההון הבריטי - רובם מגיעים מאנגליה ואינם מישראל - וההנהלה שלנו כוללת מומחים מהתעשייה שעבדו בעבר בענקיות תשלומים, או היו מנהלים בגופים מאוד גדולים.

"בשנים האחרונות בניתי הנהלה חזקה בחברה, שתסייע לי לנהל חברה גלובלית, שזו משימה די קשה. הנפקנו ב-2014 במחיר של 1.62 ליש"ט למניה. המכירה עכשיו היא ב-4.36 ליש"ט למניה ולאורך השנים חילקנו דיבידנדים, כך שהמחיר למניה גבוה למעשה מ-5 ליש"ט" (לפי נתוני החברה, מאז ההנפקה חולקו דיבידנדים בסך 114 מיליון דולר, ואם לוקחים בחשבון גם את השנתיים שלפני ההנפקה מדובר ב-154 מיליון דולר).

לאבגי חשוב להדגיש שלעובדי הפיתוח אין סיבה לחשוש: "העובדים לפעמים קצת מודאגים בעסקאות כאלה. אני מאוד ברור: אחת הסיבות לעסקה זו הטכנולוגיה ולכן עובדי הפיתוח בישראל ובבולגריה צריכים להיות רגועים שנמשיך לצמוח ולפתח מוצרים חדשים".

 אתה תישאר בחברה לאחר השלמת העסקה?

"יש עוד כמה אישורים שצריך לעבור לפני השלמה העסקה, עד אז אני עובד סייפצ'רג' ועם השלמת העסקה אשקול, אבל אני מאוד חיובי לגבי המשך הפעילות שלי בחברה".

SAFECHARGE

עיסוק: מספקת פתרונות טכנולוגיים לתשלומים וסליקה

מיקום: איי גרנזי; מרכז הפיתוח בישראל נמצא בת"א; משרדים באנגליה, סין, איטליה, בולגריה, סינגפור, קפריסין, מקסיקו

מנכ"ל: דוד (דודי) אבגי

בעל שליטה: טדי שגיא באמצעות Northenstar Investments - 68.3%

מספר עובדים: כ-400

הכנסות 2018: 139 מיליון דולר

רווח נקי 2018: 23.3 מיליון דולר