גם השופטים מצטרפים למאבק: 100 שופטים בדימוס חתמו על "קול קורא" נגד "הפגיעה בשלטון החוק"

בכך, מצטרפים גם השופטים לעורכי-דין בכירים ואנשי אקדמיה שיצאו בקריאות דומות במהלך הימים האחרונים

עורכי־דין בבית משפט/ צילום: תמר מצפי
עורכי־דין בבית משפט/ צילום: תמר מצפי

לא רק עורכי-הדין והמשפטנים מהאקדמיה, גם שופטי ישראל בדימוס מצטרפים למאבק נגד יוזמות החקיקה המתגבשות סביב הקמת הקואליציה.

"אנו, 98 שופטות ושופטים בדימוס, מכל ערכאות השיפוט בארץ, שהקדשנו את חיינו לעשיית משפט וצדק, יוצאים בזאת בקול קורא להגן על יסודות הדמוקרטיה ועל מערכת המשפט בישראל", נכתב בנייר אותו יזמה סגנית נשיא בית-המשפט המחוזי בתל-אביב לשעבר, השופטת בדימוס ד"ר דרורה פלפל, ושעליו חתמו נכון לעכשיו כבר 98 שופטים.

"מערכת בתי המשפט על כל ערכאותיה מופקדת על האיזונים העדינים ביותר של שמירה על ערכי היסוד והגנה על זכויות אדם באשר הוא. צמצום סמכויות בתי המשפט, בכל צורה, משמעו פגיעה קשה בשלטון החוק, בערכי היסוד של הדמוקרטיה, ובכל שדרות הציבור", נכתב בקול הקורא.

עוד נכתב בקול הקורא: "בארץ, כמו גם במדינות דמוקרטיות נוספות, בתי המשפט שומרים על הדמוקרטיה ומפקחים על אדם ורשות, שרוצים להצר את צעדיה, במגמה להבטיח ערכי יסוד ולהגן על האזרחים, התושבים והחלשים. לכן, אנו קוראים לציבור להטות שכם ולעשות כל הנדרש לחיזוק מערכת המשפט, כדי שהיא תוכל להגן על הדמוקרטיה. בנפשנו הוא הדבר."

על הקול הקורא חתומים, בין היתר, גם שופטי בית-המשפט העליון בדימוס, אילה פרוקצ'יה ואליקים רובינשטיין; נשיא בית-המשפט המחוזי בירושלים בדימוס, דוד חשין; נשיאת בית-הדין הארצי לעבודה לשעבר, השופטת נילי ארד; נשיאת בית-המשפט המחוזי בחיפה לשעבר, בלהה גילאור; סגנית בית-המשפט המחוזי בתל-אביב לשעבר, השופטת ורדה אלשייך; סגן נשיא בית-המשפט המחוזי בירושלים לשעבר, צבי סגל; שופטי המחוזי בתל-אביב בדימוס דפנה אבניאלי, רות לבהר-שרון, נורית אחיטוב, אמנון סטרשנוב ואבי זמיר; ועוד.

בכך, מצטרפים השופטים ללמעלה מ-200 עורכי-דין בכירים ואנשי אקדמיה שיצאו בקריאות דומות במהלך הימים האחרונים. הערב אף שיגר מטה המאבק של עורכי-הדין מכתב חריף לחברי הכנסת, בו קראו לחברי הכנסת: "אל תתנו יד לחקיקה פרסונלית ואל תאפשרו פגיעה במערכת המשפט ובעצמאותה."

הערב, חזרו נשיאי בית-המשפט העליון לשעבר, השופטים אהרון ברק ודורית בייניש, על עמדתם לפיה בית-המשפט העליון מוסמך לפסול תיקונים לחוקי היסוד שאינם חוקתיים, במסגרת כנס שעסק בנושא. מוקדם יותר היום, התראיינה בייניש ל"כאן רשת ב" והתבטאה בחריפות נגד מה שהיא כינתה "קמפיין אדיר (שמטרתו, מ.ב) לפגוע במערכת המשפט ולהנמיך את קומתה".