להשקיע או לא? למשקיעים, ההתפטרות של מיי היא רק רעש רקע

למשקיעים בעלי סבלנות כדאי לקנות בזול השקעות לטווח ארוך, ולהמתין שהפוליטיקה בבריטניה תירגע

הליש"ט על רקע הברקזיט / אילוסטרציה: Shutterstock
הליש"ט על רקע הברקזיט / אילוסטרציה: Shutterstock

הליש"ט הבריטית נחבלה בשבוע שעבר שוב, כאשר תהליך הברקזיט המגמגם נתקע שוב, וראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי הודיעה על התפטרותה. אבל כמו רוב התנודות של המטבע הבריטי בשנתיים האחרונות, גם התנודה האחרונה לא תשפיע כנראה מהותית בטווח הארוך.

הליש"ט איבדה 2.5% מערכה בשבועיים האחרונים, לשער שפל מתחילת 2019.

המאמץ האחרון של מיי לשבור את המבוי הסתום בנושא הברקזיט התברר כפחות מוצלח אפילו משני הניסיונות הקודמים. אחרי נטישת שיחות עם מפלגת הלייבור מהאופוזיציה, היא הציעה שינויים מעטים להסדר הפרישה שלה מהאיחוד האירופי, כולל הענקת הזכות לפרלמנט להחליט על משאל עם שני, אם הוא יאשר את ההסדר. היא לא השיגה את התמיכה המספיקה, ולבסוף הודיעה בהצהרה קצרה ונרגשת שהיא תפרוש מכהונתה ב-7 ביוני.

סוכנויות הימורים כמו פדיפאואר ו-וויליאם היל רואות בשר החוץ לשעבר השנוי במחלוקת בוריס ג'ונסון, שתמך בברקזיט, את המועמד המוביל להחליף את מיי. ג'ונסון יתקשה עוד יותר לגשר על הפער בין ממשלת בריטניה לפרלמנט, שטרפד עד כה את הסדרי הפרישה למיניהם.

גם הבחירות לפרלמנט האירופי המתקיימות בימים אלו, שבהן תנועות בעד ונגד ברקזיט צפויות להגדיל את הנוכחות שלהן, עלולות להפוך את הפוליטיקה הבריטית למפוצלת עוד יותר.

מנהלי השקעות לא צריכים להתרשם יותר מדי מן האירועים בטווח קצר. כל מה שקורה בבריטניה קשור למציאות הפוליטית קצרת הטווח, שבה שני הצדדים לא מוותרים בקלות ללא תאריך סופי, שעלול לגרור תוצאה מכאיבה יותר. מאחר שתאריך הברקזיט כבר נדחה פעמיים, וכעת הוא נקבע לסוף אוקטובר, אין הרבה תמריץ למפלגת הלייבור לקבל הסכם, או למפלגה השמרנית לבצע ויתורים משמעותיים.

עד כמה שממשלת בראשות ג'ונסון תהיה כאוטית, המילה האחרונה היא של הפרלמנט הבריטי, שבו יש רוב ממסדי לטובת שילוב הדוק של בריטניה עם האיחוד האירופי. אם יהיה תאריך פרישה מוצק, או שיוכרזו בחירות מוקדמות, התוצאה הצפויה ביותר תהיה עדיין איחוד מכסים עם האיחוד, או יחסים קרובים מאוד כמו אלו של נורבגיה עם בריסל.

בינתיים, הימור על ירידת הליש"ט או עלייה שלה נראה מעשה לא חכם. התנודות שלה הן בעיקר רעש רקע. במונחי אירו, הליש"ט לא השתנתה בהרבה בשנתיים האחרונות.

זה לא אומר שמנהלי השקעות צריכים לשבת בחיבוק ידיים. נתונים מסקרים מראים שקרנות בינלאומיות עדיין לא מושקעות מספיק בבריטניה. זה אומר שלמשקיעים בעלי סבלנות כדאי לקנות בזול השקעות לטווח ארוך, ולהמתין שהפוליטיקה תירגע. ביצועי כלכלת בריטניה אינם מבריקים במיוחד, אך היא נשארה בריאה מול האטה כלכלית עולמית.

המשקיעים צריכים להתמקד באיתור ההזדמנויות הללו לטווח הארוך, ולשכוח מרוב יתר הרעש.