סוער במשפט רונאל פישר: התפרץ על התובע - ונקנס ב-1,000 שקל

בתוך כך, ביהמ"ש דחה את בקשת הפרקליטות להוסיף אישום נוסף נגד עו"ד רות דוד בדבר שיבוש הליכי משפט

עו"ד רונאל פישר / צילום: רפי קוץ
עו"ד רונאל פישר / צילום: רפי קוץ

שתי ההחלטות שהתקבלו במהלך השבוע החולף במסגרת משפטם של רונאל פישר ורות דוד אומנם שונות מאוד האחת מהשנייה, הן במהותן והן בחשיבותן - אך חשובות היטב להבנת מאפייניו של ההליך המתנהל בעצלתיים כבר למעלה מארבע וחצי שנים.

ההחלטה האחת שהוציא תחת ידו שופט בית המשפט בירושלים, משה סובל, דחתה את בקשת הפרקליטות להוסיף אישום נוסף נגד עו"ד רות דוד, פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, המואשמת בעבירות של שיבוש מהלכי משפט במסגרת "פרשת רונאל פישר". החלטה זו מצטרפת להתפתחויות נוספות שאירעו בתיק במהלך החודשים האחרונים, שעשויות להערים קשיים משמעותיים על הפרקליטות בהמשך הדרך.

בהחלטה נוספת שנתן השופט סובל לאחרונה, הוא החליט להשית קנס על-סך 1,000 שקל על עו"ד רונאל פישר, מכיוון שהתפרץ לעבר התובע בתיק, עו"ד דן בהט. מדובר בהחלטה חריגה יחסית - לא בכל יום מחליט בית המשפט כי התנהלותו של נאשם מצדיקה הטלת סנקציה כספית.

את החלטתו של סובל להטיל קנס על פישר לא ניתן להבין מבלי לחזור אל מקרי עבר שאירעו במהלך הדיונים בתיק. זו אומנם הפעם הראשונה שסובל משית הוצאות בגין התנהגות בלתי הולמת, אך ממש לא הפעם הראשונה שבאולמו נרשמות תקריות חריגות מאוד הכוללות חילופי צעקות והחלפת כינויי גנאי, לרוב בין סנגורי החשודים בתיק לבין צוות התביעה.

לא יתווסף אישום נוסף נגד רות דוד

פרשת רונאל פישר, נזכיר, עוסקת באישומים של סחר במידע מודיעיני משטרתי בתמורה לשוחד ולטובות הנאה. עו"ד פישר מואשם בכך שניהל רשת של שוחד בתמורה למידע מתוך חקירות מתנהלות ולסגירת תיקים פליליים. קצין המשטרה לשעבר, ערן מלכה, שהיה "ספק" המידע של פישר הודה והורשע בהדלפת פרטים רגישים מחקירות לפישר תמורת מאות אלפי שקלים, הפך לעד מדינה בפרשה ונשלח ל-7 שנות מאסר. דוד, כאמור, מואשמת בעבירות של שיבוש מהלכי משפט.

בתחילת 2019 הגישה הפרקליטות בקשה לתקן את כתב האישום נגד רות דוד, על-ידי הוספת אישום נוסף נגדה בדבר שיבוש הליכי משפט, בנוסף ל-3 אישומים המיוחסים לה בכתב האישום המקורי בדבר שיבוש מהלכי משפט.

לטענת הפרקליטות, עו"ד רות דוד, פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, שיבשה הליכי משפט בכך שהזהירה חשוד בפרשת "מי אביבים" על מעצרו הקרב והנחתה אותו, יחד עם עו"ד רונאל פישר, להימלט לחו"ל כדי שלא ייעצר.

הבקשה של הפרקליטות שנדחתה כאמור, נולדה בעקבות עדותו של העד ששון חי בנובמבר 2018. במהלך חקירתו הנגדית של ששון חי, הציג פישר לבית המשפט מסמכים הנוגעים לתביעה אזרחית שהגישו העד חי ואחרים. במסמכים נטען, בין היתר, כי פישר ודוד שיבשו מהלכי משפט בנוגע לגיסו של ששון חי, זוהר בוצ'ן. על-פי הנטען במסמכי התביעה האזרחית, הנאשמים פישר ודוד הזהירו את לימור בוצ'ן, אשתו של זוהר בוצ'ן, במסגרת פגישה בה נכחו שלושתם, בדבר מעצרים הצפויים להיערך כחלק מחקירת פרשת "מי אביבים". על-פי הנטען, באותה פגישה פישר ודוד אף הנחו אותה לדאוג שזוהר בוצ'ן יטוס לחו"ל כדי שלא ניתן יהיה לעצור אותו, ובעקבות זאת נטען כי זוהר בוצ'ן אכן יצא לחו"ל.

לאור ההתפתחות האמורה, שהביאה לטענת התביעה מידע חדש הנוגע לרות דוד שלא היה ידוע לה או למשטרה קודם לכן, בוצעה השלמת חקירה נקודתית, במסגרתה נקראה גם דוד לחקירה נוספת במשרדי מח"ש.

ואולם, בית המשפט המחוזי דחה את בקשת הפרקליטות להוסיף אישום נוסף נגד דוד. הנימוק המרכזי שבו השתמש השופט סובל אימץ את טענת סנגוריהם של פישר ודוד, לפיו אין לקבל את בקשת התיקון שהגישה הפרקליטות לאור העובדה שלפני למעלה משנה הורה בית המשפט לבטל את האישום נגד פישר בפרשה זו, ולכן כעת מושתקת התביעה מלהעלות טענות חדשות בעניינה.

בהחלטתו ציין סובל כי הדברים שקבע כשמחק את האישום בפרשה האמורה נגד פישר בתגובה, נכונים גם במקרה של דוד, ובכללם גם "חוסר העקביות של המאשימה". 

קנס לפישר

בתוך כך, בשבוע שעבר הטיל השופט משה סובל שבאולמו מתנהל המשפט קנס של 1,000 שקל על רונאל פישר. זאת, בעקבות כך שפישר "התפרץ בצעקות לעבר בא-כוח המדינה, עו"ד דן בהט", בזמן שהאחרון התנגד לאחת מהשאלות ששאל סנגורו של פישר את מי שהעיד באותה העת. בהחלטתו בעניין כתב השופט סובל: "התריתי בפישר כבר באחד הדיונים הקודמים כי אם ישוב להפריע לדיוני בית-המשפט, אשקול להטיל עליו את אחת הסנקציות הקבועות בחוק".

אין זו הפעם הראשונה שבמסגרת הדיונים בפרשת פישר המתקיימים באולמו של סובל נרשמות תקריות הכוללות צעקות, גידופים והתפרצויות לעבר צוות התביעה. עדויות רבות שנשמעו בתיק לוו בתגרות מילוליות בין סנגורי הנאשמים לבין צוות התביעה בראשותו של עו"ד בהט. בחלק מהמקרים גם כללו הוויכוחים הקולניים בין הצדדים ביטויים כמו "תסתום את הפה שלך"; "תשתוק"; "חוצפנית"; ו"שקרן" - ביטויים שלרוב לא נשמעים בכתלי האולם בעיצומו של דיון. 

כך, למשל, בתחילת החודש, כשאלון חסן הגיע להשלמת עדותו, נרשם עימות חריף מאוד בין פישר לעו"ד בהט. פישר עמד בכניסה לאולם וסינן בעקבות עדותו של חסן: "שקרן, פשוט שקרן"; ובהט, ששמע את ההערות, דרש בתוקף מהשופט סובל שיחדל את פישר, ואף אמר לו כי עליו להשית על פישר הוצאות. בתגובה עלתה חמתו של פישר, שהתקרב לבהט וצרח עליו: "אתה רמאי ומושחת! אתה מעלים ראיות! אל תדבר אליי!".

גם במסגרת העימות בעקבותיו הושת הקנס על פישר, דרש בהט מהשופט כי ישית על פישר הוצאות, והפעם נראה שהשופט קיבל את בקשתו. ל"גלובס" נודע כי בהט אף הביע בפני השופט סובל חשש לצאת מהאולם שלא בלוויית מאבטחים, מחשש כי פישר יתקוף אותו פיזית.

עורכי הדין עמית בר ואלי פרי, באי-כוחו של רונאל פישר, מסרו בתגובה: "בנוגע לקנס שהושת על רונאל פישר: כתב האישום קורס לאיטו. מחדלי החקירה שהתגלו בתיק חמורים מאין כמותם. כל שנותר לתובע הוא לפתוח במערכה חדשה-ישנה אישית כנגד הנאשם.

"בנוגע לדחיית הבקשה של הפרקליטות להוסיף אישום נגד רות דוד: בית המשפט גער פעם שנייה בתביעה. בפעם הראשונה ביטל בית המשפט את האישום, לאחר שהתביעה הצהירה הצהרות סותרות: פעם טענה כי אין ראיות לאישום, ולאחר שהוכח כי הדבר אינו נכון, נטענה טענה חדשה של 'שכחה'. בית המשפט ביטל את האישום, תוך קביעה קשה הקובעת כי התביעה איבדה את חזקת התקינות. הפעם ניסתה התביעה לבטל את ההחלטה הקודמת על-ידי בקשה לתקן אישום שבפועל נמחק כבר לפני שנה. מדובר בניסיון ציני לעקוף את החלטת בית המשפט הראשונה, בה כאמור נתמחה ביקורת נוקבת על התנהלות התביעה. חבל שהתביעה, במקום להפיק לקח מהתנהגותה הקודמת, פועלת שוב באותן דרכים ממש". 

*** חזקת החפות: רונאל פישר ורות דוד לא הורשעו בכל עבירה במסגרת המשפט המתנהל בעניינם. המשפט הפלילי מצוי בשלב ההוכחות, ובמסגרת זו נשמעים עדי התביעה תוך ניסיון של המדינה לבסס את האישומים. בשלב הבא תינתן לפישר ולדוד האפשרות להציג את עדי ההגנה ואת טענותיהם. במהלך המשפט טוענים פישר ודוד לחפותם, וכל עוד הם לא הורשעו, הם זכאים ליהנות מחזקת החפות.