שערוריית השכר האמיתית בשיכון ובינוי: תשלומים של כמעט 50 מיליון שקל לבכירים בחו"ל "אשר ייתכן ולא טופלו כהלכה"

דוחות החברה ל-2018 חשפו תגמולים עצומים ששולמו לבכירים בחברות בנות בחו"ל, כולל באפריקה ובמרכז אמריקה - עיקרם בגין שנים קודמות • ההפרשות הגדולות נוגעות לפעילות חברת SBI AG, שבעניינה החלה חקירת המשטרה בחשד לתשלומי שוחד

משה לחמני, ירון קריסי / צילומים: סיון פרג', תמר מצפי
משה לחמני, ירון קריסי / צילומים: סיון פרג', תמר מצפי

בשבועות האחרונים זכתה סוגיית שכר הבכירים בחברת שיכון ובינוי  (שו"ב) לסיקור נרחב, על רקע תגמולי העתק למנכ"ל הנכנס אייל לפידות. מעטים שמו לב לכך שכבר בדוחות החברה לשנת 2018, שפורסמו בחודש מרץ האחרון, נחשפו תגמולים בסכומים עצומים לבכירים בחברות הבנות של שו"ב בחו"ל - עיקרם בגין שנים קודמות.

בקבוצת הנדל"ן והתשתיות שהשליטה בה נמכרה אשתקד על ידי שרי אריסון לידי נתי סיידוף, הסבירו בדוחות השנתיים כי מדובר בתשלום של רכיבי שכר "אשר ייתכן ולא טופלו כהלכה" מול הרשויות, של עובדים שמועסקים והועסקו על ידי כמה חברות של שו"ב באפריקה ובמרכז אמריקה. הערכת החברה הייתה כי היקף החשיפה המקסימלי בגין רכיבי שכר אלה הוא 12 מיליון פרנק שוויצרי (46 מיליון שקל).

בסיכומה של 2018 רשמה שו"ב הוצאות של 14 מיליון שקל הקשורות לרכיבי שכר בגין שנים קודמות, כך שסך עלות העסקתם של שמונת שיאני השכר של החברה בשנה שעברה הצטבר ליותר מ-37 מיליון שקל. 

ההפרשות הגדולות בגין הוצאות השכר עבור שנים קודמות נוגעות לפעילותה של החברה הבת של שו"ב SBI AG, הפועלת בחו"ל, שבעניינה החלה המשטרה בחקירה גלויה בחודש פברואר 2018. הוצאות בגין שנים קודמות בהיקף שהתקרב ל-5 מיליון שקל, נרשמו לירון דונסקי, מנכ"ל חברה בת באוגנדה, והן הפכו אותו לשיאן השכר בשו"ב ל-2018, עם עלות העסקה כוללת של כ-8 מיליון שקל.

אחרי דונסקי בטבלת השיאנים ניצב משה הפלינג, מנהל כספים בחברה זרה של שו"ב (שהתאגדה בשווייץ), עם הוצאות של קרוב ל-4 מיליון שקל בגין שנים קודמות ועלות העסקה כוללת של כ-6 מיליון שקל. עוד רשמה שו"ב הוצאות בגין שנים קודמות של 2.8 מיליון לרוני פלוך, סגן יו"ר חברה זרה, שעלות העסקתו הצטברה ל-5.6 מיליון שקל והוצאות של 2.3 מיליון שקל לאסי כהן העליון, מנהל כספים של חברה זרה, שעלות העסקתו התקרבה ל-4 מיליון שקל.

עוד בענייני תגמולי בכיריה העובדים בחברות זרות, בשו"ב ציינו כי נוכח חקירת המשטרה, הוחלט להשהות את תשלום המענק השנתי לפלוך ולהפלינג "ולהשהות או לחסום את המניות החסומות המבשילות".

במסגרת החקירה עוכבו לחקירה ונקראו למתן עדות במשטרה וברשות ניירות ערך עובדים ונושאי משרה בהווה ובעבר בחברת SBI AG ובחברה בת של שו"ב המחזיקה במניותיה. שו"ב עדכנה בדוחות כי SBI AG "הודיעה לרשויות המס והביטוח הלאומי בשווייץ על כוונתה לבצע גילוי מרצון בקשר עם תשלומי רכיבי שכר אשר ייתכן ולא טופלו כהלכה אל מול הרשויות לגבי עובדים המועסקים או הועסקו על ידי חברה זו". 

עלויות העסקת בכירי שו"ב ב-2018
 עלויות העסקת בכירי שו"ב ב-2018

תשתית ראייתית לשוחד לעובד זר

בתחילת השבוע, נזכיר, הסתיימה חקירה של המשטרה ורשות ני"ע, אשר הודיעו כי "התגבשה תשתית ראייתית מספקת לכאורה לביסוס החשדות נגד חברות שו"ב ובנותיה, ונגד שורה של בכירים בחברות, לרבות רואה חשבון מבקר, בעבירות שעניינן מתן שוחד לעובד ציבור זר, רישום כוזב במסמכי תאגיד, קשר לפשע, שיבוש מהלכי משפט, איסור הלבנת הון ועבירות דיווח מטעה במטרה להטעות משקיע סביר לפי חוק ניירות ערך". בימים הקרובים צפוי לעבור תיק החקירה לפרקליטות מיסוי וכלכלה לעיון והחלטה.

במסגרת הודעת המשטרה נכתב כי "ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 ובמחלקת חקירות של רשות ניירות ערך הסתיימה חקירת הפרשה המכונה "תיק 1445", העוסקת בחשד להעברת תשלומי שוחד לעובדי ציבור זרים במדינות אפריקה השונות, בפרט בקניה, על ידי חברת שיכון ובינוי... בין במישרין ובין אם באמצעות חברות בנות או נכבדות, ביניהן חברת AG SBI International, חברה שווייצרית פרטית הנמצאת בבעלותה המלאה של שיכון ובינוי".

לפי המשטרה, "עיקרי החשדות נסובו ביחס לתקופה שבין השנים 2008-2016. על פי החשד, בתקופה זו העבירה חברת שיכון ובינוי באופן מאורגן תשלומי שוחד לעובדי ציבור זרים ביבשת אפריקה במטרה להגדיל את רווחיה של החברה".

מדובר, לפי הודעת המשטרה, "בחקירה מסועפת, מורכבת ומאומצת אשר במהלכה בוצעו מאות פעולות חקירה בארץ ובעולם, ובמסגרתה נחקרו כ-50 חשודים ונגבו עדויותיהם של כ-34 עדים".

עוד ציינו במשטרה כי "על פי הראיות שנאספו, בקניה לבדה, בה התמקדה החקירה, הועברו בתקופה הרלוונטית תשלומי שוחד בסכום כולל של עשרות מיליוני שקלים, שהצמיחו עבודות והטבות הנמדדות במאות מיליוני שקלים. סך התפיסות הכלכליות אשר בוצעו במסגרת החקירה על שלביה השונים עומדים על סך של כ-420 מיליון שקלים".