נקמת שטראכה: מפלגת החירות האוסטרית הדיחה את הקאנצלר קורץ

סבסטיאן קורץ הודח היום מתפקידו בהצבעת אי-אמון, לאחר שמפלגת החירות האוסטרית שהיתה שותפה לממשלתו הצביעה נגדו בפרלמנט

סבסטיאן קורץ, אוסטריה / צילום: רויטרס, Leonhard Foeger
סבסטיאן קורץ, אוסטריה / צילום: רויטרס, Leonhard Foeger

נקמה פוליטית מצד הימין באוסטריה: קאנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ הודח היום (ב') מתפקידו בהצבעת אי-אמון, לאחר שמפלגת החירות האוסטרית שהיתה שותפה לממשלתו הצביעה נגדו בפרלמנט. גם מפלגות מהצד השני של המפה הפוליטית לא נחלצו לעזרת המנהיג הצעיר (32), וכך הפסיד קורץ את הצבעת אי האמון. עד ספטמבר הקרוב, בו צפויות להתקיים בחירות באוסטריה, תנהיג את המדינה ממשלת מומחים שתמונה על ידי נשיא המדינה, אלכסנדר ואן-דר-באלן.

אל הצבעת אי האמון שהתקיימה היום הצטרפה מפלגת החירות לאחר שקורץ הודיע כי יפטר את כל שריה, בעקבות "פרשת איביזה". התיעוד המביך של ראש מפלגת החירות היינץ כריסטיאן שטראכה, כשהוא מציע חוזים ממשלתיים לצעירה שהתחזתה לבתו של אוליגרך, גרם להתפטרותו ביום שבת לפני תשעה ימים. לאחר ההתפטרות הודיע קורץ כי לא יוכל להמשיך לשלוט במדינה יחד עם המפלגה, בשל הווידיאו שנחשף, ואמר כי ייתכן ששטראכה ייצטרך לעמוד לדין פלילי. הוא גם הודיע על פיטורי שר הפנים ומקורב של שטראכה, ובתגובה לכך התפטרו כל שרי המפלגה האוסטרית מהממשלה. המפלגה מונהגת כעת על ידי נורברט הופר.

היום, כאמור, הדיחו בהצבעה משותפת עם האופוזיציה חברי מפלגת החירות את קורץ מתפקידו, אולם מדובר בצעד סמלי. תוצאות הבחירות לפרלמנט האיחוד האירופי אתמול מראות על עלייה בתמיכה בכוחה של המפלגה שהוא מוביל - מפלגת העם האוסטרית (OVP) ועל ירידה בכוחה של מפלגתו של שטראכה. עד הבחירות, שככל הנראה יוקדמו לספטמבר הקרוב, תנוהל אוסטריה על ידי ממשלת מומחים שימנה הנשיא.