הודות לתשואות: שיפור ניכר ברווחי הפניקס וכלל ביטוח ברבעון הראשון

הפניקס הציגה זינוק של יותר מ-100% ברווח הכולל הרבעוני, שהסתכם בכ-357 מיליון שקל • הפרמיות של כלל ביטוח גדלו ברבעון הראשון ב-5% • יורם נוה: "תוצאות הרבעון הראשון טובות מאוד; עם זאת, בסביבה תחרותית ורגולטורית מאתגרת, עומדת לפנינו עוד עבודה רבה ואנו פועלים להמשך שיפור הרווחיות"

יורם נוה/ צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי
יורם נוה/ צילום: דוברות הכנסת - יצחק הררי

קבוצות הביטוח הפניקס  וכלל ביטוח ממשיכות את מגמת הדוחות החזקים של חברות הביטוח הגדולות שתוצאות פעילויותיהן קשורות ישירות לשוקי ההון.

כך, הפניקס, שאת פעילותה המרכזית מנהל כיום אייל בן סימון, הציגה זינוק של יותר מ-100% ברווח הכולל הרבעוני, שהסתכם בכ-357 מיליון שקל. עיקר הגידול ברווח נזקף לגידול ברווחי ההשקעה של הקבוצה, שזינקו בכ-790%, והובילו בין היתר לעלייה ל כ-166 מיליון שקל בדמי הניהול שגבתה הקבוצה ממבוטחיה ועמיתיה. במקביל, גם כלל ביטוח, שבניהול יורם נוה, נהנתה מהתשואות החיוביות ועברה מהפסד של 116 מיליון שקל ברבעון הראשון אשתקד לרווח כולל של 209 מיליון שקל ברבעון הראשון ב-2019.

אגב, התוצאות החזקות בשוק ההון קיזזו לגמרי השפעה הפוכה שהורגשה בשתי החברות, כמו גם אצל המתחרות, שנובעת מהגדלת עתודות בגין השפעות הירידה בעקום הריבית ובפרמיית אי הנזילות במשק.

קפיצה ברווחי הפניקס וכלל ביטוח ברבעון
 קפיצה ברווחי הפניקס וכלל ביטוח ברבעון

נתחיל מהפניקס: בשורה העליונה הפניקס מציגה גידול דו ספרתי בפרמיות שגבתה, לכ-2.87 מיליארד שקל, בעיקר הודות לעסקי הבריאות, הגם שלא רק. זה קרה במידה רבה בעקבות זכיית הקבוצה בביטוח הסיעודי לחברי מכבי שירותי בריאות, קופת החולים השנייה בגודלה במשק. כך, לאחר שזכתה במכרז אשתקד הפניקס החלה לקבל את הפרמיות בגין הביטוח של מכבי בינואר השנה. הפניקס זכתה במכרז זה בעיקר בגלל הצעת מחיר תחרותית מאוד כך שהרווחיות בעסקה זו תיבחן לאורך זמן. בנוסף, הפניקס נהנתה מגידול בחוזי השקעה חד פעמיים בביטוח חיים.

עוד עולה מדוחות הפניקס כי בית ההשקעות אקסלנס חווה גידול חד בהכנסותיו, וזאת בין היתר בגלל רבעון חלש אשתקד, אז נרשמו הפסדים בתעודות הסל. כך, ברבעון הראשון ב-2019 רשמה אקסלנס הכנסות של כ-116 מיליון שקל לעומת סך של כ-41 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בהקשר זה נהנה אקסלנס מהכנסות בהיקף 29 מיליון שקל בעיקר מרווח משערוך השקעה בחברת איסופ שירותי ניהול ונאמנות, שאוחדה לראשונה ברבעון הנוכחי בשל עלייה לשליטה וזאת לאחר שאקסלנס רכשה 49% ממניותי החברה ועלתה להחזקה של 91.6% (היתרה בידי מנכ"לית החברה).

למול זאת חלה גם עלייה ניכרת בהוצאות אקסלנס, מ-45 מיליון שקל לכ-59 מיליון שקל ברבעון הראשון השנה. בשורה התחתונה בית ההשקעות אקסלנס תרם להפניקס רווח כולל לפני מס של כ-58 מיליון שקל לעומת הפסד של כ-2 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

ומה לגבי כלל ביטוח ? נתחיל מכך שכלל ביטוח היא החברה שהביטוח הסיעודי לחברי מכבי יצא ממנה, ומשם הגיע להפניקס. דבר זה מסביר את הירידה בשיעור 3% שרשמה החברה בהכנסות מפרמיות, לכ-2.4 מיליארד שקל. ואולם, בנטרול פרמיות בהיקף 183 מיליון שקל שנרשמו בגין ההתקשרות הזו עם מכבי ברבעון הראשון אשתקד, הרי שהפרמיות של כלל ביטוח גדלו ברבעון הראשון ב-5%.

גם בכלל השיפור ברווח הושפע בעיקר מעלייה בתשואות שווקי ההון שהיו גבוהות מהתשואות בתקופה המקבילה אשתקד, ושהובילו לגבייה ערה של דמי ניהול משתנים. כך, ההכנסות של החברה מהשקעות צמחו פי 11.5 לכ-3.4 מיליארד שקל. ברבעון הראשון השנה השיפור היחסי ברווחי החברה נרשם גם משום שהחברה הגדילה השנה את עתודותיה בשל הריבית ותחזיות אקטואריות בשיעור נמוך משיעור הגדלת העתודות ברבעון המקביל.

לדברי המנכ"ל נוה, "תוצאות הרבעון הראשון של 2019 טובות מאוד... עם זאת, בסביבה תחרותית ורגולטורית מאתגרת, עומדת לפנינו עוד עבודה רבה ואנו פועלים להמשך שיפור הרווחיות של החברה".

בכלל ביטוח חל לאחרונה שינוי מעניין במפת בעלי המניות, כשמורי ארקין ויקיר גבאי הצטרפו לבעלי המניות עם החזקות של כמעט 5% כל אחד, כשגם אייל לפידות, מנכ"ל שיכון ובינוי הנכנס ומנכ"ל הפניקס היוצא, צפוי להחזיק שיעור דומה ממניות כלל ביטוח, לצד ארקין וגבאי. שלושתם התחייבו כי אין ביניהם הסכמות בדבר ההחזקה בכלל. למול זאת, לאחרונה חתמה בעלת השליטה בהפניקס - קבוצת דלק, על הסכם למכירת השליטה בה לקרנות הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בתמורה ל-1.7 מיליארד שקל.

לסיום נציין כי הפניקס מנהלת נכון לסוף הרבעון הראשון ב-2019 נכסים בהיקף 191 מיליארד שקל וכלל ביטוח מנהלת נכסים בהיקף 202 מיליארד שקל.